Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger en åtteåring en egen pc?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 10:30   #1
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?

Jeg skjønner at jeg er oppvokst uten pc (hadde EDB som valgfag i niende). Jeg ville umiddelbart sagt nei. Men hvis de har mye skolearbeid som går på pc, så kunne jeg vært troende å kjøpe en minipc til ungene (på deling).

Gammel 17-12-09, 13:17   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, synes ikke de trenger en egen. Men de bør ha tilgang til en pc i huset for ofte får de lekser man skal gjøre på data.

Christian har spurt i flere år nå om han ikke kan få sin egen men det får han ikke enda.

Vi har sagt at han skal få sin egen når han begynner på ungdomsskolen og det er 2 år til.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 23:32   #3
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke lest hele tråden, men svarer på HI

Nei, de trenger ikke egen pc. Tilgang til pc er noe helt annet. Her deler barna på min gamle pc. Denne er kun lov å bruke på spilledager med unntak av når eldstemann har lekser som krever pc. Det er evig krig om den og han som snart blir 10 år har sterkt ønske om siden egen, det sparer han til. Tipper det blir pc på 10 års dagen med sparepenger og litt hjelp fra oss.

Gammel 16-12-09, 22:48   #4
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei, jeg og mannen diskuterte det også, vi. Han mener at ingen barn trenger et digitalkamera. Det blir jo et leketøy. Men på den andre siden er det jo et leketøy for voksne også.

Jeg synes det er flott at barn kan få et rimelig digitalt kamera og opparbeide seg kompetanse i å fotografere. De får ikke leke med speilrefleksene, derfor må de ha noe annet. Jeg fikk selv kamera i 3.klasse, hadde det med hver gang det var noe, og fortsatte interessen som voksen. Jeg tar mange bilder og jeg tar gode bilder. Men noen måtte gi meg mulighet til å utvikle denne interessen.

Mannen min ler litt i bakgrunnen her og sier at foreldrene jo egentlig sier at de bruker pc-en så mye selv at de ikke kan låne den bort når det er behov.

Vi bruker maskinene mye, og gjerne samtidig som barna. Ungene spiller ofte på rommene sine, og kan godt ha venner (eller hverandre) som tilskuere. Det er bedre for dem (og oss) enn at de skal sitte på kontoret, eller i stua, der det skjer andre ting. Så svaret er ja, så klart.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:50   #5
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Dronningen sier egentlig det jeg ville si både om kamera og pc. Her elsker 3 åringen å tabilder og får kamera til enten jul eller bursdag.
Pc får han i løpet av neste år men det er en gammel en fra min mann sin jobb, der skal han få holde på med lek og lær spill og josefine spill. Det gjør ikke så mye at den blir ødealgt som at våres blir det. Helt ny pc får han ikke på mange år ennå da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:54   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. Mine barn er veldig aktive og vi prioriterer fysisk aktivitet en stor del av tiden, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Sist redigert av Hyacinth : 16-12-09 kl 23:00.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:56   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Ja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:59   #8
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Joda, jada, ser poenget. Men kan de låne familiens kamera?

Mer om pc-er: Trenger en fireåring å bruke noe særlig pc overhodet? Josefinespill og sånt er jo fint, men sitter ikke et gjennomsnittlig barn litt vel mye foran en skjerm? Er de nok i bevegelse? Få de spille brettspill med en voksen, sparke fotball og herje med hunden? Får de jobbe med trolldeig og fingerhekle og leke rollelek? Jeg bare spør.

Mange forsvarer pc, Playstation og DS med at "barna er jo likevel så aktive at det gjør ikke noe". Jeg ser på mine egne barn at det ikke er så lett å finne en balanse alltid. De er veldig aktive, men det går jo på bekostning av dataspill og wii og sånt som de ikke har tilgang til. (De har tilgang til pc og den eldste eier en DS, that's it. De er 5 og 8 år.) Dette til tross for at vi kommer tidlig hjem hver dag og har lange ettermiddager sammen.

Jo ett gjennomsnittlig barn sitter sikkert litt mye foran en skjerm.
Nå gjør ikke vårt barn det, vi gjør mye annet, er mye i akitvitet, perler bygger lego osv, så at han får spille litt på pc en gang i blant ser ikke jeg på som noen stor sak.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 23:22   #9
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Nei.

Gammel 16-12-09, 22:42   #10
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ungene fikk egen PC fra de var 4 år. For oss handler det om tidlig å utvikle interesse og kompetanse i noe som vi verdsetter og bruker mye hver dag. Noen sender dem på musikkskole. Noen pusher dem fram i databruk. De slipper å måtte dele, og de kan bruke den når det passer dem, og det blir veldig naturlig for dem. Når får vi en del datautstyr gjennom jobben, så det har derfor vært greit at de arvet fra oss. Hva man trenger eller ikke trenger definerer man vel litt selv og sammen med partner/barn. Det blir som om jeg sier: "trenger man mer enn 1 tv?"

(jeg og mannen ville heller aldri delt en maskin mellom oss. Det blir nesten som å dele tannbørste det. )

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:44   #11
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har anstrengt meg litt i år for at ikke 7-åringen skal få leker til jul. Han bruker ikke leker, så da vil jeg ikke ha flere i hus. :lego til salgs:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:46   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bingo. Her far ikke mannen låne PC-en en gang, så han drar innimellom med seg sin jobb PC hjem.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:47   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg øver meg i å bruke pc-en mindre når barna er våkne. Jeg har litt dårlig samvittighet for at jeg ofte gjør det for mye.

Gammel 16-12-09, 22:49   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Datainteressen kommer for fullt når de nærmer seg tenårene, og barna har tilgang på skolen og hjemme uansett. Egen pc til så små barn er ikke noe jeg ville gitt. Veslejenta vår på 9 år bruker vår stasjonære innimellom. Jeg vil ha litt oversikt over hva hun driver med og syns det er greit at hun har en egen bruker på vår fellespc. Våre to eldste på 17 og snart 16 år har sine egne pcer. De kjøpte av konfirmasjonspengene sine.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-09, 22:54   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.

Sønnen vår har hatt egen PC siden han var tre år gammel, han arvet min gamle. Den kan han dille med så mye han vil, og det er ikke krise om det kommer leverpostei i tastaturet. Glittermannens PC er hans arbeidsverktøy, og er ikke et leketøy for barn. Om den skulle gå i stykker så vil det gå utover masse jobb.

Vi har også lyst til at han skal få sitt eget digitalkamera, fordi det vil være adskillig billigere å erstatte det enn vår speilrefleks. Det kommer ikke på tale at han får låne det, uten at vi holder en hånd på det samtidig.

Gammel 16-12-09, 22:58   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er vel egentlig veldig få leker barn egentlig trenger, uten at det er et spesielt viktig argument i den vestlige verden. Jeg syns ikke det er verre at barn får egen PC eller digitalkamera enn en hel haug andre leker.

Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er.

Gammel 16-12-09, 23:03   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Tja. En pc som leketøy krever en helt annen grad av foreldreårvåkenhet enn andre leker gjør. En pc er i tillegg passifiserende, noe en del (men ikke alle) andre leker ikke er.

Jeg syns leker skal tilfredstille ulike ting. Noen skal være aktiviserende, noen skal utvikle finmotorikk, andre skal utvikle intellektet. Alle kan ikke gjøre alt samtidig, og jeg syns det er helt greit å ha ulike leker som dekker ulike områder. Jeg syns også det er forenklet å kalle en PC "passifiserende".

Jeg skjønner rett og slett ikke denne redselen for datamaskiner og elektronikk. Jeg syns det er gammeldags. Selvfølgelig må man passe på at barn får nok bevegelse også, men hadde de bare sparket fotball hele dagen bør man kanskje passe på at de leser en bok innimellom også. Balanse, kalles det.

Gammel 16-12-09, 23:07   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg skjønner rett og slett ikke denne redselen for datamaskiner og elektronikk. Jeg syns det er gammeldags. Selvfølgelig må man passe på at barn får nok bevegelse også, men hadde de bare sparket fotball hele dagen bør man kanskje passe på at de leser en bok innimellom også. Balanse, kalles det.

Ja, det er det som er poenget mitt. Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc. (Dog ser det ut til at mange foreldre har det. Men barna har det ikke.)

Jeg er overhodet ikke redd for datamaskiner og nye duppedingser. Når jeg underviser i data, ville det vært særdeles merkelig.

Gammel 16-12-09, 23:10   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc.

Hæ? Hvordan får du denne konklusjonen til å bli logisk? Vi har vel uansett etablert at barn ikke trenger det, uten at det trenger å være et mål med alt.

Gammel 16-12-09, 23:19   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis alle hadde hatt balanse, så hadde vel ikke barna hatt behov for en egen pc.

Du tenker at da kunne man ha delt en PC? (Jeg er ikke helt sikker på hva du mener). Jeg tenker at det kan være andre ting enn brukstid som styrer hvor mange PC er man vil ha. Det kan være sikkerhetsting, det kan være at de voksne vil spille voldelige spill som de ikke ønsker skal være tilgjengelig på barnas PC, det kan være en jobb PC (litt kjipt om dokumentet man har brukt 2 måneder på blir slettet med et uhell ...), kanskje vil man ha en PC uten internettforbindelse til barna.

(Vi har ikke egen PC til noen av ungene, men jeg er i tenkeboksen på en del ting nå. Det skyldes hovedsaklig at 8 åringen min er blitt så stor at jeg opplever at vi kanskje bør ha større restriksjoner på en del ting. Hva er OK er tilgjengelig når hun er alene hjemme feks?)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:09.