Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye bruker dere på julegaver?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-09, 14:10   #21
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye bruker dere på julegaver?

Jeg tok en kjapp regning på det. Tror vi ligger på 7-8000. Det var mindre enn fryktet, men ungene får ingen store gaver i år, da vi skal flytte til våren. Typisk hadde vi tenkt å kjøpe ny seng og et TV-spill, men alt dette er utsatt til vi har flyttet.

Vi har kuttet kraftig ned på gaver til venner og venners barn. Det er bare mas å måtte kjøpe så mange gaver. Mye hyggeligere å spare pengene og heller gjøre noe hyggelig sammen resten av året. Dessuten så har jo ungene ting i overflod uansett.

Gammel 22-12-09, 14:34   #22
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns det nærmer seg galskap å bruke så mye penger på gaver som noen skriver her. Jeg prøver så godt jeg kan å dempe gavepresset, for jeg nekter å være med på denne runddansen og kravet om pengebruk. Jeg vil at julen skal handle om helt andre ting!

Jeg er veldig enig med Safran. Julen handler ikke om å bruke masse penger uansett om man har råd til det eller ikke.

Selv bruker jeg i underkant av 2000 kr på gaver til jul.

Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:36   #23
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen har store familier, det drar opp summen. Jeg er enig i at det ikke handler om gaver, men det er utrolig morsomt å gi bort noe en vet vil bli satt pris på også. Jeg lar heller være å kjøpe noe enn å kjøpe noe ræl.

Gammel 22-12-09, 14:37   #24
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker minst mulig.. Kjøper ikke til venniner, og apekatten får en liten symbolsk ting fra barna. Vi "kjøpte" gave til hverandre med å spise ute nå før jul.
Til barna til sammen er jeg på 1500 kr.
Til alle andre ligger jeg på tilsammen 1000 kr. Lager endel gaver i år, og det blir mange par ullsokker og noe hjemmestrikka. ( ikke at det er så billig heller )

Gammel 22-12-09, 14:43   #25
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg lukker øynene og unngår å telle... Vi kjøper ikke så mange gaver egentlig, men de vi kjøper er gjerne litt dyre.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:52   #26
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har brukt ca. 5000 kr totalt på julegaver. De to minste ungene får vognposer av oss (som snille, søte LilleLeo har sydd! ), det trengte de. Eldste fikk Nintendo DS i november etter å ha ønsket seg det lenge, og får derfor bare en liten ting til jul fra oss i år. Det er han innforstått med og syns er greit. Har foruten gaver til våre egne barn kjøpt julegaver til noen få venner og venners barn, mine foreldre, mannens foreldre, mine tre søsken og mannens bror. Har brukt mellom 100 og 300 kr per person utenom ungene. Mannen og jeg kjøper ikke til hverandre, rett og slett fordi vi ikke ser behovet for å bruke penger på det. Da prioriterer vi heller å ta oss råd til å kose oss litt ekstra i julen med litt utskeielser i matveien, samt en kartong vin. Jula er først og fremst for barna, syns jeg.

Sist redigert av Lorien : 22-12-09 kl 15:07.
Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 15:00   #27
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Litt over 8000. Kjøper gaver til ganske mange, dyre gaver til ungane men eg og mannen kjøper ikkje dyre gaver til kvarandre.

Gammel 22-12-09, 15:42   #28
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har brukt rundt 10000 + gave til mannen. Kjøper veldig mange gaver, mannen har stor, nær familie og vi kjøper relativt dyre gaver til noen små venner som av ulike grunner ikke får gaver av særlig mange andre enn oss. Jeg synes det er veldig hyggelig å kjøpe julegaver, og ville aldri brukt mer enn jeg føler jeg har råd til.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 15:43   #29
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Vi har kuttet ut gaver til de voksne, og gir bare til barna i familien. Dermed blir det ikke så veldig mange gaver å kjøpe.

Mannen min gir ikke til brødrene sine, mens jeg og mine brødre liker å kjøpe til hverandre. Vi gir både bursdagsgaver og julegaver selv om alle er over 30 år.

Forøvrig har vi vel brukt ca 10 000 tilsammen.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 16:08   #30
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:sjekker jul.xls:

Ca. 4800. Mesteparten til barna, og forøvrig mye hjemmelaget.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 17:51   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Har ikke regnet på det, men vil anslå rundt 4-5000. Vi har en del familie og gir til noen venner og barna deres, men prisnivået er ganske lavt på de enkelte gavene. Vi har heller ikke kjøpt til hverandre, men satt av penger til ny oppvaskmaskin og ferie. Vi har ikke barn selv enda, men har snakket mye om at vi ikke ønsker å gå amok med gaver til dem heller når den tid kommer. Mange av gavene vi gir er "rettferdige", fra Flyktningehjelpen i år. Noen av dem er opplevelsesgaver som kino, museumstur etc. De færreste vi kjenner trenger mange materielle ting, så da får de heller andre typer gaver, mens f.eks. unge nyetablerte søsken får litt ekstra til bra barneutstyr. Millimeterrettferdighet funker dårlig på julegaver, det skal være noenlunde likt, men de skal også få noe som vi har lyst til å gi bort og vet at de blir glade for.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 18:00   #32
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alt for mye...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 19:13   #33
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Vi har brukt rundt 10.000 i år, men det inkluderer ganske dyr gave til hverandre som vi uansett ville kjøpt.

Gammel 22-12-09, 19:28   #34
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Mellom 8000 og 9000 kr.

Vi bruker en del på ungene, men kjøper gjerne ting de trenger. Hver av ungene får for mellom 800 og 1300 i år og når det da er 4 unger så drar det litt opp. To av de får for det meste klær, en får klokke og ei slalomski på spleis med andre i familien. Det meste hadde blitt kjøpt uansett.

Gammel 22-12-09, 19:32   #35
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kuttet ut pakker til søsken, gir bare til barn, besteforeldre og nieser og nevøer. Det blir litt penger av det likevel. Gavene til hverandre er ting vi hadde kjøpt uansett - jeg fikk MacBook (altså trakk den opp summen ganske kraftig), mannen skal få jekk og opplevelse (gavekort). Vel, det siste der hadde han vel strengt tatt ikke kjøpt selv da. Jeg har ikke summert opp hvor mye vi gir for, men tantungene, fem i tallet, får vel gaver til ca 300 kr hver. Besteforeldre får vel ca 500 kr hver, ungene sine kostet vel rundt 1000-lappen. Det blir litt.

Egentlig blir jeg litt av alt pakkemaset, og har aktivt jobbet for at antall gaver skal ned (blant annet mitt forslag å slutte med gaver til søsken). Har også forslått at vi kan gå sammen om å kjøpe til nieser og nevøer, og at besteforeldre kan nøye seg med en pakke per barn/barnebarn, men det har ikke gått gjennom. Har dog omsider fått min lutfattige tante til å forstå at hun IKKE trenger å kjøpe gaver til meg og mannen min, og at gaven hun får av oss er i bytte for gavene til ungene (som hun heller ikke hadde trengt å gi, men det er en annen sak...).

For meg er det ikke så mye prisen som betyr noe - men det vanvittige antallet gaver spesielt ungene får. Og mye av det bare ræl som blir liggende å flyte .

Gammel 22-12-09, 19:38   #36
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oj...jeg har brukt ca 3000 kroner på fem "barn" og en voksen. Tror jeg... Og da får minstemann skidress til nesten tusen kroner. Til alle andre har jeg kanskje brukt en tusen lapp..og da begynte jeg å handle og lage gaver i januar.. (med tredve stykker å kjøpe til så begynner jeg tidlig.) Syns julen er en kostbar greie. Heldigvis får barna ønskene sine oppfylt fra sin far i år. Det er første gang det skjer så jeg er litt sjokkert. Men veldig hyggelig gjort av ham.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 19:39   #37
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Tror vi har brukt ca 30.000 kroner på julegaver i år. Kjøper ikke så mange gaver, men ungene får dyre gaver i år.

Sist redigert av Mor til 4 : 22-12-09 kl 19:46.
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 20:02   #38
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Rundt 5000. Det er ikke snakke om å bruke mer uansett.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 20:10   #39
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rundt 6-7000,- totalt tenker jeg vi ender på.

Gammel 22-12-09, 20:14   #40
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Vi har vel brukt 10000 tipper jeg *har ikke så lyst til å regne etter egentlig*
Kjøper aldri for mer enn vi har råd til, men vi har mange å kjøpe til. Og vi kjøper til alle voksne som er i den nærmeste familien. Jeg synes det er litt stusselig om bare ungene skal ha masse gaver og de voksne sitter og ser, det er fint for ungene og se at voksne også får gaver faktsik. Selv om ungene er midtpunktet har jeg ingen ønsker at de skal føle at alt dreier seg kun om dem.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.