Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bøker lest i 2010

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 10:19   #1
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bøker lest i 2010

1. Jason Fforde: The Well of Lost Plots. Helt strålende humor
2. Stephanie Pearl-McPhee: Knitting Rules. Delvis morsom, men ikke hennes beste.
3. Arto Pasiliinna: Kollektivt selvmord. Kjempemorsom og absurd humor. Veldig skandinavisk. Anbefaler den gjerne videre.
4. P.D.James: The Murder Room. Jeg har alltid sansen for P.D.James. Kanskje ikke hennes beste bok, men absolutt lesverdig.
5. Maeve Binchy: Night of Rain and Stars. Egentlig litt skuffet. Jeg liker Maeve Binchy, men dette må være den dårligste boken hennes. I hvert fall den dårligste jeg har lest.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 00:25   #2
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har foreløpig kun lest fagbøker (har eksamen 11. -13. januar), men kommer sterkere tilbake. Jeg har motstått skjønnlitterære bøker siden august!
Jeg fikk verdens mest geniale julegave. Boken "1001 bøker du må lese før du dør". Ingen grunn til å ikke begynne ved toppen, vel?

Gammel 04-01-10, 12:25   #3
Kathy
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sentralt
Kathy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hiver meg med!

Har startet året særdels lett da...

1. Diamonds are a girls best friend, Jenny Colgan.
Helt grei chick lit-bok, men kommer nok ikke til å huskes for sitt intrikate plott akkurat

Gammel 04-01-10, 12:31   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Tea Time for the Traditionally Built - Alexander McCall Smith
Nok en fantastisk hjertevarm bok i serien om Mma Ramotswe og hennes No.1 Ladie's Detective Agency i Botswana.

Gammel 04-01-10, 21:37   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 10:18   #6
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

1. Jeffery Deaver: Sovedukken. Spennende. Denne gang med Kathy Dance som etterforsker. Foretrekker nok bøkene der Lincoln Rhyme er hovedpersonen. Men spennende, altså!
2. Jane Fallon: Elsker? Elsker ikke! Chick lit. Helt ok tidtrøyte.

Groucho Marx
Gammel 10-01-10, 10:48   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2. Stephanie Pearl-McPhee: Knitting Rules. Delvis morsom, men ikke hennes beste.

3. Arto Pasiliinna: Kollektivt selvmord. Kjempemorsom og absurd humor. Veldig skandinavisk. Anbefaler den gjerne videre.

4. P.D.James: The Murder Room. Jeg har alltid sansen for P.D.James. Kanskje ikke hennes beste bok, men absolutt lesverdig.

Gammel 19-01-10, 07:55   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.

Groucho Marx
Gammel 20-01-10, 22:25   #9
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Standard

3. Jo Nesbø: Panserhjerte. Krim. Nok en god bok fra hans hånd.
4. Judith O'Reilly: Wife in the North. Blogg i bokform, litt sånn chick-lit-aktig, men ikke helt likevel. Grei nok, lå lenge mellom de andre bøkene lengre opp på listen her.

Groucho Marx
Gammel 04-01-10, 23:46   #10
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

1. Brudereisen, Marieke van der Pol. Dette var en veldig, veldig bra bok. En av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales!

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 12:33   #11
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

1. Brudereisen, Marieke van der Pol. Dette var en veldig, veldig bra bok. En av de beste jeg har lest på lenge. Anbefales!
2. Frelseren, Jo Nesbø. Han kan skrive bøker han Nesbø.
3. Salvadoreña, Cecilia Samartin. En gedigen skuffelse. Strengt tatt var dette bare noe søtsuppete møl. Full av klisjeer og forutsigbarhet.

Gammel 06-05-10, 21:48   #12
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

3. Salvadoreña, Cecilia Samartin. En gedigen skuffelse. Strengt tatt var dette bare noe søtsuppete møl. Full av klisjeer og forutsigbarhet.
4. La meg synge dge stille sanger, Linda Olsson. En *nydelig* bok.

Gammel 09-05-10, 10:56   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

Januar
5. Maeve Binchy: Night of Rain and Stars. Egentlig litt skuffet. Jeg liker Maeve Binchy, men dette må være den dårligste boken hennes. I hvert fall den dårligste jeg har lest.
6. Camillla Läckberg: Havfruen. Veldig godt skrevet, og veldig trist. Jeg synes at det er vondt og vanskelig med bøker der barn har det vondt, og her er det et barn som har hatt det fryktelig vondt.
7. Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1. Etter all avisdiskusjonen og etter at en vennninne anbefalte den veldig, så fant jeg ut at jeg måtte lese den. Og jeg synes at den er god. Til dels veldig godt skrevet, og med en vilje til å fortelle fra eget liv, som jeg synes er fascinerende. Jeg har leste i halvannen time nå i morges og det er en bok som ikke helt gir slipp på deg.
8. Gert Nygårdshaug: Den balsamerte ulven. Jeg synes at Nygårdshaugs kriminalromaner, med alt matsnakket og filosoferingen er ganske morsomme, om enn litt spesielle. Dette er nok ikke den beste.
9. Chaim Potok: My name is Asher Lev. Potok skriver om det svært ortodokse jødiske miljøet i New York. Jeg kan ikke mye om det, men hans skildringer er i hvert fall veldig gode. Og dette er en av hans aller beste bøker. Jeg har lest den mange ganger, og synes at den er like sterk hver gang.
10: Chaim Potok: The gift of Asher Lev. Oppfølgeren til den forrige. Ikke fullt så god, men fremdeles sterk. Om konflikten mellom individets behov og ønsker og felleskapets behov og ønsker.

Februar
11. Kate Morton: The house at Riverton. Helt grei og romantisk, men ingen stor leseropplevelse.
12. Joanna Trollope: Other peoples children. Interessant om "det utvidete familiebegrepet".
13. Mercedes Lackey: Storm warning. Lackey skriver "tenåringsfantasy". Avslappende lesing når jeg er trett.
14. Mercedes Lackey: Storm rising.
15. Qiu Xiaolonng: En rød heltinnes død. Krim fra Shanghai. Like morsom for miljøskildringene som for selve krimgåten.
16. Mercedes Lackey: Storm Breaking.
17. Kathy Reichs: Cross Bones. God krim om du liker Patricia Cornwelltradisjonen.
18. Conversations with Chaim Potok. En samling med intervjuer. Forsåvidt interessant, men det ble mye gjentakelser.
19. Raymond Fiest: Rides a dread legion. Det er egentlig lenge siden Fiest var en god fantasyforfatter. Men jeg er trofast og klarer ikke å la være å lese de nye bøkene likevel. Han var jo så god tidligere.

Mars
20. Karl-Ove Knausgård. Min Kamp 2. Bedre enn eneren. Jeg er fremdeles fascinert.
21. Dan Brown. The lost symbol. Den dårligste så langt. Brown er spennende, men jeg blir litt lei av alt våset.
22. Donna Leon. The girl of his dreams. Leon er min yndlingskrimforfatter for tiden og denne er like god som de andre.
23. Chaim Potok: The chosen. Nesten like god som Asher Lev.
24. P2 akademiet 04-10.06. Allmenopplysning er morsom dolektyre.
25. Robin Hobb: The Dragon Keeper. Hobb er godt tilbake i slag etter den litt skuffende Forest Mage trilogien. Jeg gleder meg til fortsettelsen.
26. Cathy Kelly: Friends like these. Chick lit. Grei nok.
27. Terry Pratchett: Thud. Det blir aldri feil med Vimes.
28. Chaim Potok: Davitas Harp. Den første Potokboken jeg leste. Og den eneste med en kvinnelig hovedperson og kritikk av jødedommens mannsjåvinisme.
29. Ken Follett: A Dangerous Fortune. Follett på det jevne, men det er jo også bra.

April
30. Agatha Christie: Murder in the Mews.
31. Ian McEwan: Atonement. Like sterk som første gang. Jeg tror at jeg må se filmen om igjen.
32. Annik Saxegaard: Kjære stabukken min
33. Hanne Vibeke Holst: Dronningmordet. Tredje bind i en trilogi om dansk politikk. Den første, Kronprinsessen, er den beste, men denne var også god.
34. Karl Ove Knausgård: Min kamp bind 3. Jeg likte denne også, men toeren er bedre.
35. Maeve Binchy: The return journey. Novellesamling. Binchy på det jevne.
36. Annik Saxegaard: Slik er Ponny
37. Penny Vincenzi: Sheer abandon. Skikkelig dameroman, men morsom.
38. Chaim Potok: The Promise. Oppfølgeren til The Chosen og kanskje enda bedre.
39. Annik Saxegaard: Pålitelig ung dame får post
40. Camilla Läckberg: Predikanten. Jeg liker hennes krimbøker.
41. Joanna Trollope: Friday Nights. Ikke så veldig imponert. Hun har skrevet mye bedre bøker før.
42. Jo Nesbø: Snømannen. Veldig spennende. En, jeg kan ikke stå opp ennå, jeg må lese videre, bok.
43. Anne Holt: Pengemannen. God underholdning. Ikke så mye mer.

Mai
44. Annik Saxegaard: Store Ingrid og Lille Ingrid
45. Nils Chr. Geelmuyden: Rikes tilstand. Intervjuer med noen av Norges rikeste mennesker. Tildels interessant.
46. Tomas Espedal: Gå, eller kunsten å leve et rikt og poetisk liv. Veldig god bok.
47. Karl Ove Knausgård: Min kamp 4. Fremdeles bra, men dette er nok den svakeste boken så langt.
48. Anna Sam: Les tribulations d'une caissiere. Småmorsomt om dagliglivet i en butikkasse.
49. Jeffrey Deaver: The broken window. Medrivende spennende og skummel. Deaver skriver veldig godt.
50. Alexander McCall Smith: The Sunday Philosophy Club. Isabel Dalhousieserien er ikke fullt så god som den om Precious Ramotswe. Men fremdeles veldig bra.

Lydbøker
1. Michael Palin: Around the world in 80 days. Jeg er stor Palin fan. Han skriver godt, og han leser godt og lydbøkene hans er en fryd. Anbefalt
2. Alexander McCall Smith: Portuguese irregular verbs. Den tyske språkprofessoren Moritz Maria von Igelfeld er aller best når det er Hugh Laurie som leser.
3. Odd Børretzen: Min barndoms verden. Odd er stor, både som forfatter og som høytleser.
4. Anonym: Kongepudler. Boken er god, men jeg blir ikke fortrolig med Bjørn Sundquist som høytleser.
5. P.D.James. The private patient.
6. P.D. James: A taste for death
7. Dorothy Sayers: Gaudy Night. Sayers beste bok, og strålende lest av Ian Carmichael
8. Agatha Christie: Curtain: Poirot`s last case.
9. Doroty Sayers: Cloud of Witness
10. Donna Leon: Blood of a Stone.
11. David Attenborough: Quest for Paradise. Attenborough både skriver spennende og leser godt.

12. Gunnar Staalesen: Dødens drabanter. Lasse Lindtner leser så godt at jeg heller vil høre på ham enn å lese selv.

13. Maeve Binchy: Echoes. Binchys kanskje aller beste bok, om kampen for utdannelse og klassereise for en kvinne i 50-tallets Irland.

Sist redigert av Blå : 10-05-10 kl 16:53.
Gammel 22-05-10, 17:47   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Januar:
1. Haruki Murakami: Kafka på stranden. Du hændæls for ei bok! Jeg klarer ikke å slutte å tenke på den og tenke "jammen, jammen?".
2. Pondus. Nummer 9: Morsomt, som vanlig. Holdt på å le meg fillete av leger uten genser og stormen Roar.

Februar:
3. Lonely Planet Tokyo Encounter (reiseguide)
4. Per Petterson: Ut og stjæle hester. Stillferdig og underlig, men veldig gripende.
5. Jo Brand: Look Back in Hunger. Morsom autobiografi.
6. Terje Davidsen: Jordmor i nord. Typisk Allers-bok fra syttitallet om Kvinneskjebner I Norge™. Lest på én ettermiddag.

Mars:
7. Maurice Sendak: Where The Wild Things Are. Nydelig.

April:
8. Cormac McCarthy: The Road. Noe av det beste, og viktigste, jeg har lest noensinne.
9. Gregory David Roberts: Shantaram. Endelig ferdig! Jeg har brukt over to måneder på denne boka. Den kunne vært kuttet ned med 500 sider. Mange spennende sjebner, men skrivestilen er svulstig og rimelig kvalmende til tider.

Mai:
Terry Prachett: The Colour of Magic. Hmm, jeg er ikke overbevist. Men siden alle prater så varmt om disse bøkene, får jeg vel lese en bok til sånn for å se.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 17:58   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mai:
Terry Prachett: The Colour of Magic. Hmm, jeg er ikke overbevist. Men siden alle prater så varmt om disse bøkene, får jeg vel lese en bok til sånn for å se.

Ikke døm serien ut fra den boken - det er ikke bare den kanskje dårligste i serien, men den er også ganske lite representativ for hvordan serien blir videre utover. (Jeg leste den om igjen i fjor, for første gang på 20 år, og det er virkelig noe helt annet enn de senere Discworld-bøkene.)

Gammel 26-07-10, 12:30   #16
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

4. La meg synge deg stille sanger, Linda Olsson. En *nydelig* bok.
5. Det tapte symbol, Dan Brown. Nå må han fornye seg litt den godeste, Brown. Det blir for mye av det samme gamle.
6. Paktens voktere, Tom Egeland. Dette er nok en bra bok, men jeg er lei av disse symbol-greiene som både Egeland og Brown skriver om, så nå trenger jeg noe annet.
7. Snømannen, Jo Nesbø. Jeg har fått sansen for Nesbø. Snømannen var jo litt makaber, men jeg likte den godt.

Gammel 10-08-10, 21:49   #17
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

4. La meg synge deg stille sanger, Linda Olsson. En *nydelig* bok.
5. Det tapte symbol, Dan Brown. Nå må han fornye seg litt den godeste, Brown. Det blir for mye av det samme gamle.
6. Paktens voktere, Tom Egeland. Dette er nok en bra bok, men jeg er lei av disse symbol-greiene som både Egeland og Brown skriver om, så nå trenger jeg noe annet.
7. Snømannen, Jo Nesbø. Jeg har fått sansen for Nesbø. Snømannen var jo litt makaber, men jeg likte den godt.
8. Predikanten, Camilla Läckberg. Helt grei krim.

Gammel 04-01-10, 23:50   #18
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Trude Teige - Noen vet. Bra krimbok det, lettlest. Ikke genial, men god underholdning.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 16:27   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1. Panserhjerte av Jo Nesbø. Litt treg innimellom, men Jo er jo Jo.

Gammel 06-01-10, 19:39   #20
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

1. "Trekkoppfuglen" av Haruki Murakami. Fantastisk leseropplevelse. Underfundig og spennende. Jeg har tidligere lest "Kafka på stranden" av samme forfatter og syns nok den er hakket bedre (ikke mye). Jeg gleder meg til å lese flere bøker av Murakami.

Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:06.