Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-07, 12:02   #1
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)

Jeg bare tenker mitt siden barnevernet her i byen har tapt noen saker. Det har vært et helvete for de involverte.

Gammel 16-01-07, 12:03   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ikke. Saken går (forhåpentligvis) sin rette gang bak lukkede dører, men jeg tviler sterkt på at forsvarets advokat lyver til avisene. Men jeg er sikkert bare dum og naiv som ikke alltid tror at media overdriver, feilvinkler og lyver.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:06   #3
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Selvsagt ikke. Saken går (forhåpentligvis) sin rette gang bak lukkede dører, men jeg tviler sterkt på at forsvarets advokat lyver til avisene. Men jeg er sikkert bare dum og naiv som ikke alltid tror at media overdriver, feilvinkler og lyver.

Advokaten lyver nok ikke, men han passer på å bare presenterer det som tjener hans sak, noe annet ville jo være idioti fra hans side.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:13   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Advokaten lyver nok ikke, men han passer på å bare presenterer det som tjener hans sak, noe annet ville jo være idioti fra hans side.

Ja, og det er nok det folk reagerer på. At bv i det hele tatt spiller på barnets overvekt er forkastelig i mine øyne. Uavhengig av hva annet som ligger bak.

Gammel 16-01-07, 12:18   #5
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, og det er nok det folk reagerer på. At bv i det hele tatt spiller på barnets overvekt er forkastelig i mine øyne. Uavhengig av hva annet som ligger bak.

Forsvareren spiller på at "barneveneret spiller på fedme", det er ikke dermed sagt at fedme er hovedpunktet i barnevernets sak. Barnevernet uttaler seg som kjent ikke, media er forsvarers spillebane.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:22   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Forsvareren spiller på at "barneveneret spiller på fedme", det er ikke dermed sagt at fedme er hovedpunktet i barnevernets sak. Barnevernet uttaler seg som kjent ikke, media er forsvarers spillebane.

Sukk. Men det spiller ingen rolle om det er hovedpunkt, underpunkt eller tilleggspunkt - jeg synes uansett at det forkastelig av bv å spille på overvekt.

Gammel 16-01-07, 12:20   #7
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Hørte en debatt om dette nå på radion her forleden. Saken har flere sider ja, men hovedsaken er overvekt. Vannskjøtelse kalles det. Å ikke ta ansvar som foreldre når et barn blir sykelig overvektig, får store problemer med bevegelse, fri lek, være med i gymmen. Må ha tillrettelagt hverdagen pga. fedme, mobbing m.m. Ja jeg skjønner barnevernet ser på dette som ren skjær barnemishandling. Støtter dem fullt ut.

At advokaten legger det fram på den måten han gjør, det forstår jeg. Syns sannelig det er på tide at dette problemet blir tatt tak i. Det er foreldrenes fulle ansvar at et barn blir feite. For her er det ikke snakk om hvalpefett, men faktisk en sykelig overvekt.

Gammel 16-01-07, 13:16   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Hørte en debatt om dette nå på radion her forleden. Saken har flere sider ja, men hovedsaken er overvekt. Vannskjøtelse kalles det. Å ikke ta ansvar som foreldre når et barn blir sykelig overvektig, får store problemer med bevegelse, fri lek, være med i gymmen. Må ha tillrettelagt hverdagen pga. fedme, mobbing m.m. Ja jeg skjønner barnevernet ser på dette som ren skjær barnemishandling. Støtter dem fullt ut.

At advokaten legger det fram på den måten han gjør, det forstår jeg. Syns sannelig det er på tide at dette problemet blir tatt tak i. Det er foreldrenes fulle ansvar at et barn blir feite. For her er det ikke snakk om hvalpefett, men faktisk en sykelig overvekt.

Helt enig. Hvis ikke det å påføre sine barn en så stor belastning og fare for egen helse ikke er en sak for barnevernet så vet ikke jeg.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 18:57   #9
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Tingene er nok ikke så svart/ hvitt som VG legger det frem.

Gammel 16-01-07, 19:26   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet du hva? Det fins utallige dumme advokater som ikke vet det spøtt om barnevernet og hvordan det fungerer. Evt som driter i det de vet, og bruker media for alt det er verd.

Gammel 16-01-07, 12:03   #11
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, de advokatene skal forsvare foreldrene. Selv om foreldrene driver med overgrep mot ungene, så kan de fortsatt få beholde omsorgen for barna sine dersom advokaten deres gjør en god jobb, og BV gjør feil i noe så banalt som saksgangen. Advokaten bryr seg jo katten om de er skyldig eller ikke, og er ikke utdannet innen faget eller har kompetanse for å kunne vurdere foreldrenes tilstrekkelighet eller utilstrekkelighet i forhold til barnets behov. Han skal representere foreldrenes syn på saken, det er hans jobb.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:18   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

KLART det er noe som ligger bak. Det MÅ jo det. Barnevernet er jo ikke ute etter å ødelegge for noen. De vil jo hjelpe. men drøyt er det det jo hvertfall. men 100 kg på en 12åring er mye altså..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:34   #13
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jenta står jo i fare for å utvikle sykdommer som diabetes 2 osv. Regner med at hun har plager pga vekten sin, og at det er sendt bekymringsmeldinger.
Jeg syntes ikke overvekt er BARE jeg. Feil kosthold kan være helt fatalt og jeg syntes det er bra BV ser på saken. Regner med at det er funnet forhold som ikke er bra iom at de går til sak.
Og hundre kilo på en tolvåring er ikke bare litt overvekt å regne, men ren fedme. Forkorter i verstefall levetiden drastisk.
Hva om feks fakta er at fastlegen til jenta har gitt beskjed om at hun må slankes og det ikke skjer? Hva om foreldrene er like overvektige?

Tror ikke blindt på verken media, advokaten eller BV, men fedme kan faktisk være veldig alvorlig.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:46   #14
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Hva om feks fakta er at fastlegen til jenta har gitt beskjed om at hun må slankes og det ikke skjer? Hva om foreldrene er like overvektige?

Mange som har til dels alvorlige spiseforstyrrelser har erfaring med at legen og foreldrene satte dem på diett i oppveksten. Det er ikke bare bare det heller.

Og hva om foreldrene er like overvektige? Jeg skjønner ikke helt relevansen her..

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 12:55   #15
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Mange som har til dels alvorlige spiseforstyrrelser har erfaring med at legen og foreldrene satte dem på diett i oppveksten. Det er ikke bare bare det heller.

Og hva om foreldrene er like overvektige? Jeg skjønner ikke helt relevansen her..

Sier ikke at det er svart/hvitt. Som deg, så bare anntar jeg mye her. Mitt poeng er at det faktisk noen ganger KAN være rett det BV gjør. (I mine øyne i allefall).

Poenget med VELDIG overvektige foreldre er at de mulig kan være dårligere rustet til å ta tak i problemet til dattern. Ikke alle overvektige innser at de har et helseproblem. Spiservaner kan gå i "arv".

Har vært en del overvektig selv, og kan ikke si at jeg følte meg i fæl form. Men prøvene mine viste noe annet. Diabetes to var ikke langt unna her. Slanke seg er IKKE lett, men er det livsstruende, så MÅ det til. Og er det sånn i denne saken så syntes jeg barnevernet gjør rett.

Det er adovkaten som fokuserer på overvekten det jeg ser.. ikke bv. Dette kan glatt kalles omsorgssvikt i ekstreme tilfeller.

Gammel 16-01-07, 13:23   #16
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt poeng er at det faktisk noen ganger KAN være rett det BV gjør. (I mine øyne i allefall).

Det er da ingen oppegående mennesker som ikke er enige i det?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-07, 13:36   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er nok ganske så sikkert at det er flere ting som spiller inn og at barnets vekt ikke er eneste grunn til at BV griper inn.
Men vekten er en av årsakene.
Advokaten til familien ville nok ikke sagt dt om det var et argument tatt fra løse lufte.

At barnet er meget overvektig er det ingent vil om, at en 12 åring veier 100 kg er alt for mye. Men å kalle det mishandling fra foreldre sin side synes jeg er drøyt. Ingen vet hvorfor barnet har blitt så overvektig.
Det kan være medisinske gruner, det kan være elendig kosthold og det kan være en salig blanding av mye. Men det vet vi faktisk ikke og kan bare gjette.

Da jeg var mindre var det ei i et par klasser under meg som var velig overvektig. Hun ble beskyldt for mye rart, men det viste seg at hun hadde en stoffskiftesykdom.
Det er ikke mange år siden min tante ble innlagt på sykehuset pga fedme og satt på den strengeste dietten sykehuset hadde. Hun gikk faktisk opp i vekt, og sykehuset kunne ikke hjelpe henne. De viste ikke hva som gjorde henne overvektig og så jo med egene øyne at matinntaket alene ikke var årsaken. (da hun gikk opp i vekt mens hun gikk på en diett som skulle gi stor vektnedgang)

At et barns vekt blir brukt som en grunn til at BV skal gripe inn er forferdelig i mine øyne. Kan ikke tenke meg at dette på noen måte vil være til nytte for barnet i allefall.
Kan ikke se at dette vil på noen måte føre til at jenta får et bedre syn på mat og vekt i allefall.
Ja hun kan ni slanke seg ved en midlertidig overtagelse, men det kan vel like gjerne føre til at en jojo slanker er født.

Gammel 16-01-07, 12:35   #18
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Feil bruk av ord, da, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Det er jo bv som inkluderer overvekten når de fører sak. Og DET synes jeg ingenting om.

Det er selvsagt mer til denne saken enn overvekt, og da burde bv holdt jentas vekt utenfor. Hva i all verden må denne jenta tenke om seg selv.

Gammel 16-01-07, 12:37   #19
Pastill
Pauset

Standard

Feil bruk av ord, da, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Det er jo bv som inkluderer overvekten når de fører sak. Og DET synes jeg ingenting om.

Det er selvsagt mer til denne saken enn overvekt, og da burde bv holdt jentas vekt utenfor. Hva i all verden må denne jenta tenke om seg selv.

Ser poenget ditt der, men det er vel ikke å ta hensyn til jenta å pakke dette inn? Hun er faktisk VELDIG overvektig og det ER helseskadelig. Garantert.
Tror neppe denne saken hadde kommet opp hvis helsen hennes var ok.

Hva er viktigst? Bo hjemme, eller overleve? Det KAN faktisk være sånn.

Gammel 16-01-07, 12:41   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ser poenget ditt der, men det er vel ikke å ta hensyn til jenta å pakke dette inn? Hun er faktisk VELDIG overvektig og det ER helseskadelig. Garantert.
Tror neppe denne saken hadde kommet opp hvis helsen hennes var ok.

Hva er viktigst? Bo hjemme, eller overleve? Det KAN faktisk være sånn.

Jeg ser ikke nødvendigheten med å pakke det inn, det handler vel mer om å være medmenneskelig. Som flere sier, så tviler de på at overvekten var årsakene alene (eller hovedårsaken), så hvorfor nevne det?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.