|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jeg bare tenker mitt siden barnevernet her i byen har tapt noen saker. Det har vært et helvete for de involverte.
|
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Selvsagt ikke. Saken går (forhåpentligvis) sin rette gang bak lukkede dører, men jeg tviler sterkt på at forsvarets advokat lyver til avisene. Men jeg er sikkert bare dum og naiv som ikke alltid tror at media overdriver, feilvinkler og lyver. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Administrator
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)
Advokaten lyver nok ikke, men han passer på å bare presenterer det som tjener hans sak, noe annet ville jo være idioti fra hans side. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Ja, og det er nok det folk reagerer på. At bv i det hele tatt spiller på barnets overvekt er forkastelig i mine øyne. Uavhengig av hva annet som ligger bak. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Administrator
|
Forsvareren spiller på at "barneveneret spiller på fedme", det er ikke dermed sagt at fedme er hovedpunktet i barnevernets sak. Barnevernet uttaler seg som kjent ikke, media er forsvarers spillebane. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sukk. Men det spiller ingen rolle om det er hovedpunkt, underpunkt eller tilleggspunkt - jeg synes uansett at det forkastelig av bv å spille på overvekt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Opp og ned
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Hørte en debatt om dette nå på radion her forleden. Saken har flere sider ja, men hovedsaken er overvekt. Vannskjøtelse kalles det. Å ikke ta ansvar som foreldre når et barn blir sykelig overvektig, får store problemer med bevegelse, fri lek, være med i gymmen. Må ha tillrettelagt hverdagen pga. fedme, mobbing m.m. Ja jeg skjønner barnevernet ser på dette som ren skjær barnemishandling. Støtter dem fullt ut.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Helt enig. Hvis ikke det å påføre sine barn en så stor belastning og fare for egen helse ikke er en sak for barnevernet så vet ikke jeg. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tusenkunstner
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Tingene er nok ikke så svart/ hvitt som VG legger det frem.
|
|
|
#10 |
|
saftig
|
Vet du hva? Det fins utallige dumme advokater som ikke vet det spøtt om barnevernet og hvordan det fungerer. Evt som driter i det de vet, og bruker media for alt det er verd.
|
|
|
#11 |
|
Live and let live
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Ja, de advokatene skal forsvare foreldrene. Selv om foreldrene driver med overgrep mot ungene, så kan de fortsatt få beholde omsorgen for barna sine dersom advokaten deres gjør en god jobb, og BV gjør feil i noe så banalt som saksgangen. Advokaten bryr seg jo katten om de er skyldig eller ikke, og er ikke utdannet innen faget eller har kompetanse for å kunne vurdere foreldrenes tilstrekkelighet eller utilstrekkelighet i forhold til barnets behov. Han skal representere foreldrenes syn på saken, det er hans jobb. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)KLART det er noe som ligger bak. Det MÅ jo det. Barnevernet er jo ikke ute etter å ødelegge for noen. De vil jo hjelpe. men drøyt er det det jo hvertfall. men 100 kg på en 12åring er mye altså..
|
|
|
#13 |
|
Pauset
Hvor: In Town!
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Jenta står jo i fare for å utvikle sykdommer som diabetes 2 osv. Regner med at hun har plager pga vekten sin, og at det er sendt bekymringsmeldinger. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
weird
Mange som har til dels alvorlige spiseforstyrrelser har erfaring med at legen og foreldrene satte dem på diett i oppveksten. Det er ikke bare bare det heller.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Sier ikke at det er svart/hvitt. Som deg, så bare anntar jeg mye her. Mitt poeng er at det faktisk noen ganger KAN være rett det BV gjør. (I mine øyne i allefall). |
|
|
|
|
|
#16 |
|
weird
Det er da ingen oppegående mennesker som ikke er enige i det?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#17 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Det er nok ganske så sikkert at det er flere ting som spiller inn og at barnets vekt ikke er eneste grunn til at BV griper inn.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnevernet - barn med fedmeproblem (VG)Feil bruk av ord, da, skjønner du virkelig ikke hva jeg mener? Det er jo bv som inkluderer overvekten når de fører sak. Og DET synes jeg ingenting om. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Ser poenget ditt der, men det er vel ikke å ta hensyn til jenta å pakke dette inn? Hun er faktisk VELDIG overvektig og det ER helseskadelig. Garantert. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Jeg ser ikke nødvendigheten med å pakke det inn, det handler vel mer om å være medmenneskelig. Som flere sier, så tviler de på at overvekten var årsakene alene (eller hovedårsaken), så hvorfor nevne det? |
|
|
|
![]() |
|
|