Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du i stand til å se en sak fra flere sider?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-10, 11:02   #21
Left
Passiv

Standard

Sv: Er du i stand til å se en sak fra flere sider?

Jeg henger meg på glitter.

Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:05   #22
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Ja. Litt for flink, egentlig. Jeg roter meg stadig opp i debatter av typen "Ja, men det Staff sier er jo egentlig logisk om man godtar premissene hans" og sånn.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:05   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det å se en sak fra en "forkastelig" side betyr jo ikke at man trenger å si seg delvis enig, det handler jo egentlig bare om å prøve å forstå. (Og f.eks. rasisme eller pedofili er jo ting som jeg tror det er veldig viktig å prøve å forstå, i den forstand at man prøver å skjønne hva det er som gjør at folk ender opp med slike synspunkter eller tendenser.)

Helt enig. Jeg tenkte mest på når man f.eks. er veldig følelsesmessig involvert i en sak, så orker man ikke å se de andre sidene, selv om man vet om dem, fordi det kan bli for vanskelig rent emosjonelt. At man velger dem bort rett og slett.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:08   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Helt enig. Jeg tenkte mest på når man f.eks. er veldig følelsesmessig involvert i en sak, så orker man ikke å se de andre sidene, selv om man vet om dem, fordi det kan bli for vanskelig rent emosjonelt. At man velger dem bort rett og slett.

Ja, det er ikke alltid jeg orker heller, altså. Enten det nå er for emosjonelt vanskelig eller jeg bare ikke har overskudd av andre grunner.

Gammel 04-01-10, 11:11   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg er ganske flink til å forsøke å se ting fra flere sider - men som oftest har jeg allerede bestemt meg for hva jeg mener er riktig - så selv om jeg ser saken fra forskjellige sider, forandrer jeg så godt som aldri mening.

(Om noen ting - som f.eks mishandling av barn kan jeg aldri klare å se noen andre sider av...så jeg kan være litt "tverrpåle" altså.)

Gammel 04-01-10, 11:18   #26
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

glitter og Skilpadda sier mye klokt. Som vanlig.

For meg kommer det litt an på hvem man diskuterer med også. Hvis det er foreldrene mine, har jeg en tendens til å være litt mer raddis enn jeg innerst inne er. Ungdomsopprøret lenge leve.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:19   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

(Om noen ting - som f.eks mishandling av barn kan jeg aldri klare å se noen andre sider av...så jeg kan være litt "tverrpåle" altså.)

Joda. Om en person er halvgal av smerte, søvnmangel, depresjon og partneren stikker av - samtidig som åtteåringen setter i gang et trasseopplegg av en annen verden så kan jeg skjønne at det kan klikke til og med på det. Ikke godta det - men jeg kan skjønne at det kan skje.

Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:26   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Joda, jeg kan under tvil og påtrykk se ting fra flere sider, men jeg liker det ikke.

He he - veldig treffende, egentlig.
Jeg tror ikke på astrologi, men jeg er født i vektens tegn, og fytti katta - jeg veier og grubler og ser saker fra alle mulige vinkler til tider. Er ikke alltid jeg syns det er like greit, nei.

Gammel 04-01-10, 11:27   #29
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig god på å se en sak fra flere sider, også de sakene jeg får grøsninger av. Jeg forstår så mangt, men godtar ikke på langt nær alt.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:35   #30
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker å tro at jeg er god på å se ting fra flere sider. Det er liksom jobben min, og jeg bruker mye tid på å forstå andres synspunkter, plukke de i fra hverandre og sette de sammen igjen. Jo flere perspektiver som kommer frem jo mer spennende er det. Til slutt blir man ødelagt og forstår nesten alt, uansett hva det er snakk om. :sosialarbeider:
Når det er sagt, er det stor forskjell på å forstå og det å godta.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:47   #31
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser ofte saker fra så mange sider at jeg blir svimmel og ør. Når det gjelder temaer som er viktige og/eller alvorlige synes jeg man nærmest plikter til å reflektere over alle tenkelige sider - i det minste at det finnes mange sider.

I mer triville diskusjoner fryder jeg meg over å være i opposisjon bare for å vekte argumentene, og det har mange ganger ført til at folk misoppfatter hvordan jeg er. Det er heller ikke alle som liker en diskusjon med temperatur - de vil diskutere for å være enige og bekrefte hverandres synspunkter. Det synes jeg blir kjedelig.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 12:10   #32
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Jeg er nok ikke så reflektert som mange andre her. Noen saker kan jeg være flink til å se fra flere sider. Andre saker evner jeg ikke det.

Jeg klarer ikke forstå at en far kan klatre opp i senga til datteren sin om natten for "litt kos". Mishandlingssaken og drapet av Baby P i England f.eks. kan jeg ikke forstå. Forståelse og empati vil alltid ligge hos den svake parten i sånne saker. Den voksne er den som burde vite bedre, og jeg klarer ikke forstå (det som for meg fremstår som) bortforklaringer.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 12:12   #33
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har null problemer med å se ting fra både en og tre sider. Men gidder man det i diskusjoner på nett? Not!

Gammel 04-01-10, 12:16   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Den voksne er den som burde vite bedre, og jeg klarer ikke forstå (det som for meg fremstår som) bortforklaringer.

Det er interessant og nyttig å prøve å forstå hva som kan være årsaken eller den bakenforliggende grunnen også for grusomme handlinger. Ikke for å "bortforklare" eller "unnskylde" overgrep, men for å skjønne hva som gjør at noen mennesker gjør sånt. Som flere har vært inne på, så er det enorm forskjell på å forstå og å akseptere.

Gammel 04-01-10, 12:24   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ingen tvil om hvem som bærer ansvaret for en handling. Det er den som utfører handlingen.

Så kan man straffe den som har gjort en handling som er så feil at den er straffbar. Men det får ikke andre fra å avstå fra å gjøre det samme ser det ut til. En del slike handlinger ser ikke ut til å avskrekkes med straff i det hele tatt. Da må vi finne ut hva som gjør at noen velger å bryte med det hodet deres vet at er rett å gjøre på et overordnet plan og gir etter for trangen til å gjøre det likevel.

I forståelsen av hvordan dette kan skje ligger vel den eneste nøkkelen til å få folk til å slutte å gjøre disse tingene.

Og det er interessant at vi forventer ulikt i to ulike - men likevel nokså lignende settinger.

Vi forventer at en pedofil mestrer å stå imot sin overbevisning og lar unger være i fred. Men vi forventer ikke at en selvmordskandidat med barn kan lastes om denne ikke står imot sin overbevisning og tar ansvar som samfunnsmedlem.

Hvorfor er det forskjell? Begge handlinger ødelegger barnet for resten av livet. Begge handlinger (uten NOEN sammenligning forøvrig) har en definisjon som uakseptabel i samfunnet vårt.

Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 12:46   #36
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Jeg liker å tro at jeg er god på å se ting fra flere sider. Det er liksom jobben min, og jeg bruker mye tid på å forstå andres synspunkter, plukke de i fra hverandre og sette de sammen igjen. Jo flere perspektiver som kommer frem jo mer spennende er det. Til slutt blir man ødelagt og forstår nesten alt, uansett hva det er snakk om. :sosialarbeider:
Når det er sagt, er det stor forskjell på å forstå og det å godta.

Dette var som skrevet ned av meg selv, så jeg må nesten bare signere.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 12:49   #37
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er interessant og nyttig å prøve å forstå hva som kan være årsaken eller den bakenforliggende grunnen også for grusomme handlinger. Ikke for å "bortforklare" eller "unnskylde" overgrep, men for å skjønne hva som gjør at noen mennesker gjør sånt. Som flere har vært inne på, så er det enorm forskjell på å forstå og å akseptere.

Det er sikkert både interessant og nyttig. Og jeg kan høre hva grunnene er, men virkelig forstå de klarer jeg ikke. Beklager om det ikke er politisk korrekt altså, men jeg klarer ikke det.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 12:51   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Det er sikkert både interessant og nyttig. Og jeg kan høre hva grunnene er, men virkelig forstå de klarer jeg ikke. Beklager om det ikke er politisk korrekt altså, men jeg klarer ikke det.

Det er forskjell på å forstå som i at man kan se sammenhengen i noe - og på å forstå som i at man godtar. Jeg mener ikke det skal godtas at noen velger så til de grader feil. Men å ha innsikt i hvordan slikt kan skje tror jeg er øredøvende viktig all den tid det er lite kosher her i landet å idømme dødsstraff til de som ikke legger seg pent i folden.

Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 13:07   #39
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det går neppe an å forstå alt eller alle. Men jeg tror det er prinsipielt viktig å ikke blindt avvise fryktelige handlinger med at de er "umenneskelige" eller "ubegripelige". I alle fall hvis man med det mener at det bare er "monstre" som kan gjøre sånt, og at alminnelige mennesker, sånne som oss, ikke kunne gjort grusomme ting dersom omstendighetene våre hadde vært radikalt annerledes. Jeg tror ikke "alle kunne gjort alt", men jeg tror alle kunne komme til å gjøre fryktelige ting dersom vi hadde blitt utsatt for det nødvendige presset.

Men jeg skjønner godt at ikke alle orker å sette seg inn i tankegangen eller handlingsmønsteret til for eksempel overgripere, altså. Jeg tenker nå egentlig bare på at det er viktig at det blir gjort, ikke på at alle skal være forpliktet til å gjøre det.

Gammel 04-01-10, 13:08   #40
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, type vil du drepe 10 for at 100 skal gå fri-scenarioet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:41.