Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-10, 10:46   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

I London var det vel aldri, omtrent, minusgrader da jeg bodde der. Men den gjennomborende fuktigheten gjorde at jeg frøys langt inn i margen ved 0 grader, langt mer enn jeg gjør her ved minus 10.

Gammel 06-01-10, 10:48   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dro fra tørt vær og minus 26 til Stvgr. Første dagene var det minus 13-16 og tørt vær. Det var som å komme til Syden. Sånt vær er egentlig ganske sjelden for Stvgr. Tredje dagen var det minus 10 og surt. Surt som det pleier å være i Stvgr. Da foretrekker jeg minus 20 og tørt vær.

Gammel 06-01-10, 17:22   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Surt som det pleier å være i Stvgr.

Mange sier jo at de foretrekker klimaet her i forhold til andre steder. Jeg synes mange sier mot seg selv. Noen mener vi har surt og rått klima, andre sier vi har et behagelig og mildt klima.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 17:25   #4
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

40 grader er 40 grader uansett. Men med vind og fukt kan det virke kaldere.

Akkurat som en i en badstu kan kjenne varmen når en hiver på vann, tempraturen stiger ikke, men fuktigheten gjør det.

Jeg har bodd mange år sør i England og det var skikkelig surt. 2 varmegrader der gikk gjennom marg og bein og kjentes iskaldt ut på en måte jeg ikke hadde opplevd før.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 17:36   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mange sier jo at de foretrekker klimaet her i forhold til andre steder. Jeg synes mange sier mot seg selv. Noen mener vi har surt og rått klima, andre sier vi har et behagelig og mildt klima.

De fleste som flytter fra Stvgr er vel klimaflyktninger? Det taler for seg selv.

Gammel 06-01-10, 17:43   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

De fleste som flytter fra Stvgr er vel klimaflyktninger? Det taler for seg selv.

Ja, jeg ville ikke bodd noe annet sted, jeg elsker de milde vintrene vi har her. Nå virker det jo som det er slutt på det da, med ukesvis/månedsvis med snø og 20 i minus, jeg skjønner ingenting. Føler jeg lever i en alternativ virkelighet.

Gammel 06-01-10, 19:19   #7
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, jeg ville ikke bodd noe annet sted, jeg elsker de milde vintrene vi har her. Nå virker det jo som det er slutt på det da, med ukesvis/månedsvis med snø og 20 i minus, jeg skjønner ingenting. Føler jeg lever i en alternativ virkelighet.

Jeg syns det er helt topp slik det er nå. Det går fint an å være ute, bare man kler seg godt. Så lenge det ikke blåser, går det fint med minus 10. Takke meg til dette istedet for vind, regn og sludd. Så får vi bare krysse fingre for at sommeren blir tilsvarende. Laaange perioder med sol og varme!!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 20:01   #8
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Føler jeg lever i en alternativ virkelighet.

Og måtte den vedvare. :ber:

Gammel 06-01-10, 17:28   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes klimaet i Stavanger er supert. Den kulda som kjennes i lungene og som gjør at blodårene i nesa fryser kjente jeg aldri der. Det var iskald vind og slaps og surt, men vindtette og vanntette klær holdt stort sett. Det var heller aldri problem med å starte biler og å få opp varmen innendørs.

Det var også godt å ha sen høst og tidlig vår og at ikke snøen lå til langt uti mai.

*digger Stavangerklima*

Helt til nå.

Gammel 06-01-10, 19:59   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes klimaet i Stavanger er supert. Den kulda som kjennes i lungene og som gjør at blodårene i nesa fryser kjente jeg aldri der. Det var iskald vind og slaps og surt, men vindtette og vanntette klær holdt stort sett. Det var heller aldri problem med å starte biler og å få opp varmen innendørs.

Det var også godt å ha sen høst og tidlig vår og at ikke snøen lå til langt uti mai.

*digger Stavangerklima*

Jeg elsker Stavanger, men ikke klimaet. Det er for fuktig til at jeg trives med det. Jeg har generelt bedre helse i tørt klima. :muggsoppallergiker:

Gammel 06-01-10, 10:49   #11
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Luftfuktighet og vind spiller inn på kuldefølelsen man opplever på kroppen/huden.

Fra meteorologisidene:
http://metlex.met.no/wiki/Hovedside

Kulde eller opplevelsen av kulde avhenger av temperatur, vind og luftfuktighet? Denne opplevelsen kan tallfestes gjennom å bruke en såkalt følt temperatur.

Gammel 06-01-10, 10:51   #12
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Forøvrig kom jeg fra - 30 i nord til hjembygden min på vestlandet med -11 et år, trodde jeg skulle fryse i hel med -11, de -30 var ingenting i forhold.

Gammel 06-01-10, 10:59   #13
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Følt temperatur hørte jeg snakk om på værvarslet en dag. Dvs hvordan luftfuktighet og vind spiller inn slik at det kan føles kaldere eller varmere enn det egentlig er.

Jeg bor langs kysten i nord. Her er det "bare" minus tolv i dag, men det er søren meg kaldt nok i massevis. Blir det vind blir det forferdelig mye verre. Det pleier sjelden være så kaldt her. På Finnmarksvidda er sikkert dette tilnærmet sommertemperatur.

Dessuten er det vel ingen konkurranse i å ha det kaldest. Jeg ville aldri i en million år bosatt meg på Røros eller i Kautokeino, de som bor der vet jo at dette er kalde plasser. Men akkurat nå er det jo kaldt over hele landet og det er jo vondt.

Gammel 06-01-10, 12:30   #14
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Det kommer jo helt an på hvor i landet man bor, og hva man er vant til. Her er vi vant til godt over 20 - på vinterstid, og tenker ikke så mye over det. Når det er 25 - og vind i tillegg er det så kaldt at man ikke kan være ute. Da holder man seg inne. Enkelt og greit.
Jeg tror ikke 25 - her ville vært det samme som å ha 25 - feks i Kristiansand. Rett og slett fordi at her er vi vant til det, så langt sør har de sjelden det så kaldt (tror jeg?). Å skryte av hvor kaldt det er, høres helt vilt ut.

Gammel 06-01-10, 11:00   #15
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men dere har vel kanskje sol lenger sør, her er det mørketid og like kaldt hele døgnet. Når sola kommer tilbake blir det varmere midt på dagen.

Gammel 06-01-10, 11:02   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Men dere har vel kanskje sol lenger sør, her er det mørketid og like kaldt hele døgnet. Når sola kommer tilbake blir det varmere midt på dagen.

Vi ser litt sol i løpet av dagen, men den klarer ikke og varme opp noe som helst nå på de kalde dagene vi har nå når det er så mye snø også. Men det er jo deilig og kjenne sola i fjeset hvis en er ute midt på dagen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:04   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Dessuten er det vel ingen konkurranse i å ha det kaldest.

Det er blitt sånn! Man tør ikke åpne kjeften om temperaturene her på vestlandet, for man får alltid slengt i trynet "pingler" fra de som bor lenger nord og er vant til litt mer i minus.

Ja vi har heldigvis solen her hele dagen, men om den varmer så veldig er jeg ikke så sikker på.

Gammel 06-01-10, 11:09   #18
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært ute i 20 minus her, og jeg kan ikke forstå at det er mulig å overleve i 40 minus.

Tenkt om det er 40 minus og vind da? Da er det jo ikke forsvarlig å være ute vil jeg tro.

Ene dieselbilen min ville nesten ikke starte den morgenen jeg gikk ut og det var 20 minus ute. Og jeg har vel lest at dieselbiler har problemer de kaldeste stedene i landet.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:17   #19
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gleder meg også til vår og sommer.

Etter jula, så er det våren som er i sikte.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 11:38   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg har vært ute i 20 minus her, og jeg kan ikke forstå at det er mulig å overleve i 40 minus.

Tenkt om det er 40 minus og vind da? Da er det jo ikke forsvarlig å være ute vil jeg tro.

Ene dieselbilen min ville nesten ikke starte den morgenen jeg gikk ut og det var 20 minus ute. Og jeg har vel lest at dieselbiler har problemer de kaldeste stedene i landet.

Det har du rett i, minus 40 og vind er fort "uforsvarlig" ja, se på tabellen nederst her, f.eks: http://www.yr.no/nyheter/1.6451509
Fort fare for forfrysning når det er vind og sterk kulde.

Hmm, at bilen min, diesel, ikke skulle starte har jeg ikke tenkt på engang. Men så er ikke her 30 minus da, men så er jo heller ikke dieselen her blandet for slikt, vil jeg tro...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:57.