Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når det stadig forsvinner utstyr i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-10, 21:12   #21
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Sv: Hva gjør man når det stadig forsvinner utstyr i barnehagen?

Uakseptabelt fra barnehagens side, da er det på tide men nye rutiner der. Jobber selv i naturbarnehage og sånt hadde ikke jeg godtatt der jeg jobber i alle fall. Lykke til og stå på.

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 21:12   #22
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Det skal være alltid være 3 skift der, vi har vel 5. Jeg har selv full oversikt over hva som er der.

Du og jeg er ikke helt like. (Imponert)

Gammel 07-01-10, 21:15   #23
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert ungene som driver og "leker" seg med klær. Jeg tenker at det kanskje kan funke med en plastboks med lokk og slike "klipslåser" på hver side...kanskje?

Gammel 07-01-10, 21:17   #24
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Har du tatt det opp med barnehagen da? Høres ut som at det er lurt å ta en prat, kanskje foreslå måter å organisere garderoben på for å få det mer oversiktlig?

Jeg rydder alltid i klærne til ungene mine når jeg henter/bringer, ser over og plukker opp. Det tror jeg ikke alle foreldre gjør. Vi har også veldig mye skift, men har aldri mistet et plagg i løpet av 3 år og 2 barnehager.

Gammel 07-01-10, 21:17   #25
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kan du ha skiftene i egne poser? Altså 5 poser?

2 av skiftene ligger i poser, har vurdert å kjøpe noensmå tøyesker å putte de i. Kanskje det hjelper.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 21:17   #26
Chablis
Drømmer

Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Har du tatt det opp med barnehagen da? Høres ut som at det er lurt å ta en prat, kanskje foreslå måter å organisere garderoben på for å få det mer oversiktlig?

Jeg rydder alltid i klærne til ungene mine når jeg henter/bringer, ser over og plukker opp. Det tror jeg ikke alle foreldre gjør. Vi har også veldig mye skift, men har aldri mistet et plagg i løpet av 3 år og 2 barnehager.

Har tatt det opp flere ganger.

Jeg ser over daglig og har ett system for hvordan klærne ligger.

Gammel 07-01-10, 21:19   #27
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Spoon, her.

Jeg ser også alltid over, og leter etter alt som er borte, etterlyser den minste ting relativt raskt. Vi har bare mistet ett par votter på disse årene. Men det høres vel ut som om HI allerede har grei oversikt ved henting og levering. Jeg ville prøvd lukket boks, enig med Bauche. Kanskje du kunne prøvd å høre med personalet om det er mye lek i garderoben? Ungene trenger ikke mye tid der for å lage kaos.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 21:19   #28
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Vet ikke helt om det er sånn hos dere som hos oss. Der forsvinner mye, men det kommer alltid til rette igjen, det tar bare så sinnsykt lang tid.
Jeg spurte om dette, hvor er det i mellomtiden? Fra det blir borte til det dukker opp igjen.
Fikk til svar at det ofte forsvinner, ute eller inne, så havner det på feil avdeling og så vandrer det rundt på de forskjellige avdelingene (stor barnehage) helt til det til slutt havner på riktig avdeling igjen, og denne vandringe går visst meget sakte.
Vi har hatt dette problemet spesielt med votter og luer.

Jeg bestilte nye navnelapper. Men navn, tlf nummer og navnet på avdelingen ungen går på. Strøk på disse for et par mndr siden og etter det har faktisk ingenting forsvunnet.

I fjor kom det meste til rette igjen, etter selve sesongen for det plagget/skoene var borte. I år ser det ikke ut som det skjer.

Det var forøvrig lurt med navnelapper med avdeling på,takk for tips.

Gammel 07-01-10, 21:20   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

5 skift?! Du verden, det var ikke dårlig. Vi mister også en del på avdelingen til minstemann. På småbarnsavdelingen til storebroren forsvant det aldri noe. Der hadde de til en hvert tid full kontroll, og det var knapt nok nødvendig å merke klærne for de visste alltid hva som tilhørte hvem. På lillebrorens avdeling er det derimot ganske kaotisk. Merkede klær havner i umerket-kassa, jeg har funnet våre merkede håndklær i kassen med gamle felleshåndklær, den ene av det nye (dyre) tøffelparet forsvant etter en dag bare, jeg finner igjen votter i støvelkassa til storebarnavdelingen ved siden av, ting forsvinner og dukker opp lenge etter osv. Men jeg orker ikke ta det opp med dem, det blir så mye styr...

Gammel 07-01-10, 21:21   #30
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg ser også alltid over, og leter etter alt som er borte, etterlyser den minste ting relativt raskt. Vi har bare mistet ett par votter på disse årene. Men det høres vel ut som om HI allerede har grei oversikt ved henting og levering. Jeg ville prøvd lukket boks, enig med Bauche. Kanskje du kunne prøvd å høre med personalet om det er mye lek i garderoben? Ungene trenger ikke mye tid der for å lage kaos.

Jeg kan spørre om det i morgen når jeg leverer.

Gammel 07-01-10, 21:27   #31
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å finne frem i hyllene til barna når de er fulle, og det er ofte jeg må lete igjennom en dynekåpe,to dynejakker, fire luer,en sydvest, to par regnvotter, to par tynne votter, to par polvotter, to sett tykt og to sett tynt ulltøy, fire bomullslongs og tre strømpebukser, fem tynne gensere, fire tykke gensere, tre skjørt og seks kjoler for å kunne konstatere at det ikke er sokker og truse der.
(i tillegg er mye av dette tøyet arvetøy og er merket med helt ukjente navn).
Dette er en hylle på min arbeidsplass.

Jeg synes det er enklest når klær er sortert og innetøy og utetøy er i hver sin "haug" og at alt tøy er merket.

Gammel 07-01-10, 21:30   #32
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Det er vanskelig å finne frem i hyllene til barna når de er fulle, og det er ofte jeg må lete igjennom en dynekåpe,to dynejakker, fire luer,en sydvest, to par regnvotter, to par tynne votter, to par polvotter, to sett tykt og to sett tynt ulltøy, fire bomullslongs og tre strømpebukser, fem tynne gensere, fire tykke gensere, tre skjørt og seks kjoler for å kunne konstatere at det ikke er sokker og truse der.
(i tillegg er mye av dette tøyet arvetøy og er merket med helt ukjente navn).
Dette er en hylle på min arbeidsplass.

Jeg synes det er enklest når klær er sortert og innetøy og utetøy er i hver sin "haug" og at alt tøy er merket.

Jeg har en hylle med trøyerog stilongser, en hylle til mellomlag, knagger til yttertøy, en hylle med sokker i en pose og en hylle med luer i en pose.
Alt tøy er som sagt merket minst 2 plasser.

Gammel 07-01-10, 21:32   #33
gullet
stille

gullet sin avatar

gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Har tatt det opp flere ganger.

Jeg ser over daglig og har ett system for hvordan klærne ligger.

Samsvarer ditt system med barnehagens?
Spør om hvordan de vil ha det, det er greit at det er samme "system" i alle hyllene. Det gjør leting og skifting lettere for alle.

I barnehagen min er det store garderober, og vi bruker garderoben hele dagen til lek og samlinger, og det er noen som synes det er morsomt å rote i andres klær.

Gammel 07-01-10, 21:32   #34
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av valborg, her.

Du og jeg er ikke helt like. (Imponert)

Jeg er nok litt farget etter å ha jobbet i barnehage i 10 år, jeg har stålkontroll på alt av klær der og det etterlyses samme dag eller neste om det er noe som er borte.

Gammel 07-01-10, 21:34   #35
Chablis
Drømmer

Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Samsvarer ditt system med barnehagens?
Spør om hvordan de vil ha det, det er greit at det er samme "system" i alle hyllene. Det gjør leting og skifting lettere for alle.

I barnehagen min er det store garderober, og vi bruker garderoben hele dagen til lek og samlinger, og det er noen som synes det er morsomt å rote i andres klær.

De flete hyllene har bare hauger av klær som du beskriver. Det er kun jeg som er så heldig å ha 2 hyller til klær og dermed klarer å lage ett system.

Som sagt så er det ikke i barnehagen på dagtid, de er i skogen. Den brukes ikke til samling eller lek.

Gammel 07-01-10, 21:36   #36
gullet
stille

gullet sin avatar

Standard

Det er også noen foreldre som er veldig sløve når det gjelder klær og merking, og de vet ikke hva ungene har.
Et av barna våre kom i barnehagen med en dongeribukse hvor det tvers over hele rumpen sto: " ... avdeling". Den hadde de hatt hjemme, brukt mye og var helt sikre på at var deres. Inni linningen sto det navnet til min sønn.

Gammel 07-01-10, 21:42   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage har barn bare luer og votter og evt ullsokker/småtøfler etc i de hyllene barna når. Hvert barn har en plastboks med lokk der skiftetøyet ligger nedi. Yttertøy parkeres i yttergarderoben, bare evt inneyttertøy (fleecedresser etc som de kler av seg fordi det er for varmt inne) henger i innergarderoben.

Poenget var: boks til skiftetøy over hodehøyde for barna er lurt.

Gammel 07-01-10, 21:50   #38
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Mine jenter går også i naturbarnehage, og de har skiftetøyet i sekker som de tar med i skogen. (Kort vei). Av og til henger de igjen på plassen også. Veldig greit synes jeg. Vi har også litt ekstra liggende i hyllene, og det er skille på utetøy og innetøy.

Det må jo være utrolig frustrerende for personalet at klær kommer bort også, så de må da være interessert i å lage systemer for dette? Hva svarer de da?

Gammel 07-01-10, 21:52   #39
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Høres jo litt uorganisert ut.

Et tips både mot svimete barnehager, der "mistet" tøy sirkulerer rundt på avdelingene før det ender på riktig plass igjen og mot langfingrede og/eller sløve foreldre er å merke tøy på utsiden. Slik som votter, hjelmluer, sko, regntøy, sykkelhjelmer, dresser etc kan man ta merketusjen fatt på. Jeg måtte til slutt det for å få en far på eldstes avdeling til å slutte å ta med mitt barns utstyr hjem. Ikke lekkert, men akk så effektivt. Og egentlig helt ok siden det er flere yngre søsken med samme etternavn som skal arve okke som.

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-10, 22:03   #40
valborg
Superaktiv

valborg sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
valborg er litt kulvalborg er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrull, her.

... å merke tøy på utsiden. Slik som votter, hjelmluer, sko, regntøy, sykkelhjelmer, dresser etc kan man ta merketusjen fatt på.

Signerer. Fungerer kjempebra og gjør ingenting. Også lettere for barna å sjekke at de har riktig på. Feks Reimatec-vottene, der halve barnehagen har like, er effektivt å merke på denne måten: godt synlig oppå hånda over reima merket. Har hatt mange par og aldri mistet slike, selvom tørkeskapet har flommet over av halve og hele par.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:17.