Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-10, 15:54   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Jeg skal ikke uttale meg så mye om bilsyke.

Men det at barna får plass eller ei, beror ofte på en misforståelse fra voksne, den voksne tenker at det må være vondt for barnet å sitte med bøyde hofter, men småbarn blir ikke støle sånn som voksne blir det. Min sønn er 3,5 år og er lengre enn gjennomsnittet og sitter med omtrent 90 graders fleksjon i hoftene. Det er ikke noe problem. Jeg kan heller ikke intuitivt se at det er noe større fare for å brekke ben med å sitte bakovervendt enn forovervendt, men om det nå skulle være det så er det helt 2.prioritet i forhold til nakkeskader.

Gammel 12-01-10, 15:54   #22
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Må også tilføre at jeg ble bilsyk og spøy som en gris selv om jeg satt fremovervendt. Det er ikke sikkert at kjøreretningen er det som avgjør.. Og barnet får luft i ansiktet med vindu oppe selv om h*n sitter bakovervendt.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:54   #23
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Vi har Subaru Legacy 1997-modell, og der er det da veldig god plass i baksetet, men det spørs vel hvor lange de som skal sitte i forsetet er. Jeg får god plass (er 1.74), mannen min får også plass, men faren min som er tett på to meter har veldig dårlig plass om han skal sitte på.

Hmh, merkelig.. jeg må bryte hendene ned i mellom fremsetet og låsen på babysetet for å få det koblet ut av basen fordi det er så trangt.. men nå skal det sies at passasjersetet ikke står lengst frem heller så noen cm til med slingringsmonn vil det jo bli.. og på det neste setet er det ikke base så da går det bort litt der og.

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:54   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Også må jeg på det sterkeste anbefale dette speilet:

Det er enkelt å feste, og man ser barnet godt via bakspeilet. Barnet kan dessuten se fremover via speilet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:55   #25
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

Jeg var og aktiv på nettfora da, men det var ikke så voldsomt fokus på bakovervending som det det er nå..

Ihvertall der jeg var, ellers hadde ikke min nå 7-åring sitti så lenge bakovervendt som han gjorde.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:55   #26
Schnuppa
Livsnyter

Schnuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi har inntil nylig hatt 3 barn bakovervendt i en Passat Stasjonsvogn. Eldste ble snudd i sommer i en alder av 5,5 år.
Det var ikke et diskusjonstema å snu eldste før i det hele tatt ovenfor barna. Det er vi foreldre som bestemmer.
Alt går, men det har vært deilig for både 5,5 åringen og oss med tanke på plass etter snuingen. Jeg regner med at vi ikke snur de to andre før de heller når den alderen.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:55   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man kan koble ut airbag, er det også et alternativ å sette barnesetet i passasjersetet og sitte bak selv. Trygg Trafikk sier at det er helt ok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 15:55   #28
Moonlight

Moonlight sin avatar

Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Ihvertall der jeg var, ellers hadde ikke min nå 7-åring sitti så lenge bakovervendt som han gjorde.

Jaja, men sånn er det.. gjort er gjort og spist er spist..

Gammel 12-01-10, 15:56   #29
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Signerer Teofelia.

Bilsyke kan de forresten være om de er vendt forover også.

Bragus ble bilsyk på lengre turer, men en bilsyketablett kurerte den.
(Satt bakovervendt til han var nesten 6 år. )

Bilen har nok litt å si ja, men mest å finne det rette setet til bilen!

Jeg monterte lillemors AG Duologic med Isofix i min søsters knøttlille Skoda (etterannet på f tror jeg) og satt i setet foran med god klaring til dashbordet foran knærne.

Å få knærne i fjeset er vel egentlig ganske vanskelig er det ikke?

Vel uansett, bedre med en vond fot enn en varig skadet eller brukket nakke...

Gammel 12-01-10, 15:56   #30
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Teofelia, de vet jo ikke om noe alternativ. Jeg har en åtteåring forresten, og det var vel like kjent da han var liten som nå at bakovervendt var det tryggeste?

Jeg hadde tenkt å ha ham sittende bakovervendt til han var fire, men måtte snu ham da han var noe over tre. Ikke fordi han ikke fikk plass, men fordi han virkelig ble bilsyk. Det er ikke veldig trafikksikkert med et barn som gråter og kaster opp. De fleste barn blir jo ikke bilsyke selv om de sitter bakovervendt, og noen er det uansett hvilken vei de sitter, så det må man nesten bare vurdere om problemet dukker opp. Bilsyketabletter ville jeg ikke gi ofte/ for korte turer, så det var egentlig ikke noe hjelp i.
Sønnen min sluttet heldigvis å bli bilsyk da vi snudde ham forover.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:00   #31
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Det er ikke skadelig eller ekkelt for ungene å sitte med beina bøyd altså, den synes jeg er litt merkelig...

Når man ser barn leke på gulvet er det sjeldent å se at de sitter med rette ben...

De sitter bøyd, på huk og med bøyde ben hele tiden.
Til og med i bilen kan de bytte benstilling så de ikke har det ubehagelig.

Gammel 12-01-10, 16:02   #32
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden blir 5 i år, og sitter bakovervendt. I min lille Toyota Yaris sitter han i Britax TWE, har helt grei plass, og det er mulig for en voksen å sitte i forsetet. Så at det kan være SÅ dårlig plass til en 1,5 åring i hvilken som helst bil/sete har jeg litt vondt for å tro? Jmfr tråden om bilsikring av fireåringer, så ble jeg mer overrasket over at så mange av dem var snudd forovervendt.

Uansett, så har han aldri gjort noe annet enn å sitte bakovervendt i bil. Han kommer ikke på at det kunne vært annerledes, og har aldri klaget. Vi har også hatt EasyView-speilet i bilen helt fra starten. Jeg synes det er greit å kunne se ham.

Og som andre sier: om det skulle gå ut over bena, så heller det enn nakken.

Gammel 12-01-10, 16:02   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Det er ikke skadelig eller ekkelt for ungene å sitte med beina bøyd altså, den synes jeg er litt merkelig...

Når man ser barn leke på gulvet er det sjeldent å se at de sitter med rette ben...

De sitter bøyd, på huk og med bøyde ben hele tiden.
Til og med i bilen kan de bytte benstilling så de ikke har det ubehagelig.

Og ikke minst: friske barn sier fra hvis de har ubehag. Hvis det er vondt eller ekkelt i bilstolen, så får man høre det. Garantert. Og er det ikke vondt eller ekkelt, så spiller det ingen rolle at det ser trangt ut for de voksne, som bedømmer etter hva som ville vært vondt eller ekkelt for en selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:06   #34
Moonlight

Moonlight sin avatar

Standard

Sv: Re: Hvordan i all vide verden (om bakovervending)

Sant nok...

Ny tankebane er opparbeidet, og jeg skjønner det litt mer nå.

Har som sagt ikke vært så informert om det her, da vi kjøpte bilsete til vår sønn som er 5 nå så hørte vi ingenting om bakovervendig og plasserte ungen i bilen slik de sa på stedet vi kjøpte sete.. og har ikke tenkt noe mer over det siden vi ikke har hatt mindre barn etterpå.

NÅ derimot, tenker jeg på det.. og startet denne tråden.
Og dere har bidratt til at jeg skjønner at jeg har hatt litt vrangforestillinger om kroppens posisjon i setet feks.. jeg har ansett det som ubehagelig for barnet, og ikke tenkt som dere sier her.

Takk for hjelp

Gammel 12-01-10, 16:09   #35
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Signerer Teofelia jeg også. Det er en selvfølge hos oss at de sitter bakovervendt til de er minst 4-5 år. Det har aldri vært et diskusjonstema, sånn er det bare. Det har vel hendt at de har spurt om de kan få sitte framovervendt snart, og da har vi bare svart at det får de når de blir større.

Eldste min, som er 9,5 år akkurat i dag, satt bakovervent til hun var 4 år og 7 måneder. Da ble hun snudd fordi vi kjøpte ny bil fordi tredjejenta kom, og det falt seg naturlig å kjøpe ny bilstol til henne. Dersom man orienterte seg litt om bilsikring for 9-10 år siden, var det lett å innhente informasjon da også om at det var anbefalt å ha barna bakover i minst 4 år.

Ungene mine har forøvrig sittet med knærne "opp til ørene" for å få plass, men klagde ikke.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 16:35   #36
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min normalt høye fireåring sitter bakovervendt uten protester. Hun er vant til det, sånn er det i mamma og pappas bil. Hun har en beltestol som brukes i mine foreldres bil, og selv om hun sitter forovervendt der, så protesterer hun ikke på å sitte bakover hjemme etter en helg med forovervendt. Så det kan ikke være så forferdelig ubehagelig å sitte bakover tenker jeg ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 17:19   #37
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Jeg hadde storesøster bakovervendt til hun var 3 år i HTS besafe , hun er nå snart 12 . Da snudde vi henne fordi hun nesten hadde passert vektgrensen på sete . Veslearvingen på 5 i april sitter enda bakovervendt og gjør det nok en stundt til . Hun klager ikke over plassen men har utrykkt ønske om å sitte som storesøster . Vi har en vanlig personbil .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 17:32   #38
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min femåring satt bakovervendt til han var nøyaktig 4 år gammel. Han er veldig lang (ligger over den øverste kurven på lengde i forhold til alder). Han satt med bøyde bein, men jeg oppfattet aldri at han så på det som noe problem. Vi har to biler, en Toyota og en Daihatsu, ingen av dem spesielt romslige. Setene vi brukte var Acta Cosmic og Britax TWE. I mamma og pappas bil funket det også greit med disse setene bakovervend (de har Toyota Corolla), men med setet deres, en HTS fungerte det ikke bakovervendt. Jeg tror hva slags sete man har betyr mer enn hvor trang bilen er.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-10, 17:38   #39
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Teofelia sa det.

Gammel 12-01-10, 18:54   #40
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moonlight, her.

Nei jeg vet ikke jeg, det er jo derfor jeg spør da..
Var ikke så fokus på bakovervending for 5 år siden..

Årsmodell??

Vi har Subaru Legacu stv 2000 modell, men jeg syntes det ser ut som om plassen spøker her også,, det er bare så vidt plass til Acta Graco logico i base

Å, joda det var like mye fokus for snart 7 år siden da jeg fikk eldstemann,
mannen syntes jeg var helt tullete når jeg ikke ville bruke besteforeldrenes
nyinnkjøpte forovervent sete.
Yngstemann på 5 år satt bakover til over fylte 3 år.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.