Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn alene i bassenget

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-10, 15:10   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn alene i bassenget

Og Dronningen: Du skriver om å sende henne helt alene inn i det store badet - det er da vel et plaskebasseng, når det er et vanntilvenningskurs? De pleier å være veldig grunne og trygge, altså. På vanntilvenningskursene er det ingen barn som er svømmedyktige; hele poenget med kurset er å venne barna til å være i vann og etter hvert, veldig langsomt, også å få vann i ansiktet og dukke under - det er ikke sånn at din jente kommer til å være den eneste som er usikker i vann og ikke kan svømme.

Gammel 21-01-10, 15:13   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og Dronningen: Du skriver om å sende henne helt alene inn i det store badet - det er da vel et plaskebasseng, når det er et vanntilvenningskurs? De pleier å være veldig grunne og trygge, altså. På vanntilvenningskursene er det ingen barn som er svømmedyktige; hele poenget med kurset er å venne barna til å være i vann og etter hvert, veldig langsomt, også å få vann i ansiktet og dukke under - det er ikke sånn at din jente kommer til å være den eneste som er usikker i vann og ikke kan svømme.

Det er mange basseng der, og jeg håper jo de starter i det grunneste. Vi har aldri vært der og badet før, bare sett såvidt der da vi var på utebadet i sommer. Som sagt så kan vi dra sammen, hun kom på et kurs nå der jeg kan være med, men nå har jeg mulighet til å backe mer unna etter hvert og sette meg ved et bord et sted f.eks, om det går greit. Jeg er ingen bråkete skravlemor nemlig. Snarere tvert imot. Men liker å bestemme selv.

Går dette kurset bra, så kan hun jo ta kurs 2 alene til høsten.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 15:22   #3
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke hvor vanlig det er med svømming i skolen alt fra 1. klasse, men da jeg jobbet som lærer for en rekke år siden, hadde jeg jentene i 1-3. klasse i svømming. Det var en liten skole, og vi var 2 lærere på ca 10 elever i bassenget.
Hadde det vært veldig annerledes hvis skolen hadde hatt svømming for 1. klassen? Der hadde det vel neppe vært aktuelt med foreldre til stede, ikke en gang på første svømmetime.

Gammel 21-01-10, 15:52   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra du er god på det.

Jeg er uenig i at dere blir avviset umiddelbart, jeg syns derimot at dere får nettopp det du ønsker, en mulighet til å være der sammen med henne første dagen, og deretter sammen med instruktørene, som også er trygge voksne.

Problemet med "oppfordring" er at foreldre, selv dem som tror de er stille som mus og ikke forstyrrer noen, forstyrrer. Og mange som blir oppfordret tror at det ikke gjelder dem. Det at et par foreldre er med, kan virke forstyrrende for de andre barna som er der også.

Dere kan jo dra dit sammen på forhånd også, slik at dere kan gjøre dere kjent. Jeg kan for øvrig ikke forestille meg at de mener at dere skal levere dem ved inngangen, så skal de komme seg gjennom garderobene, dusjen og what not selv. Du får garantert følge henne opp i bassenget.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 16:10   #5
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har lært mange barn å svømme, og som flere over her skriver blir barna ofte mye tøffere og mestrer ting mye bedre når de får være alene og ikke har med foreldrene. Hvis foreldrene er med, blir barnas fokus flyttet til dem, og ikke til å konsentrere seg om det instruktøren sier. Det er i det hele tatt ganske forstyrrende for alle parter å ha foreldre tilstede ved bassenget.
På de kursene jeg har holdt har foreldrene fått følge inn første gangen, også har de fått komme og se på siste gangen. Foreldrene har også alltid fått følge inn i garderoben. Dette har stort sett alltid gått helt fint selv for de aller mest usikre barna. I de få tilfellene det ikke har gått bra, så har jeg funnet en løsning på det sammen med foreldrene til det aktuelle barnet.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 18:54   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

På de kursene storebror har gått på har vi alltid fått være med i bassenget og også sittet på kanten. Har aldri vært noe problem.

Når jeg har vært med har vi gått i jentegarderoben og når pappan er med går de i guttegarderoben.

Gammel 21-01-10, 19:08   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer vel an på både opplegg sted og trener hva som fungerer best. Hos oss er alle foreldrene med inn, foreldrene til de mest usikre er med i vannet. Av og til får vi mail om det er noen som kan steppe inn som voksen nr 2 i vannet pga sykdom. Men det opplegget tror jeg ikke hadde passet for alle og alle steder, generelt er det vel ofte best for alle om de voksne holder seg utenfor. Selv om jeg skjønner behovet for å være med et barn som ikke er vant til vann de første gangene.

Gammel 21-01-10, 14:28   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde aldri i livet fått min gutt til å dusje sammen med jentene når guttene dusjet i den andre garderoben. Jeg hadde heller ikke gått inn i guttegarderoben siden det også dusjer voksenledere der samtidig.

Akkurat det der synes jeg også er vanskelig!
I herregarderoben er det bare pappaer med gutter, og i damegarderoben mammaer med døtre. Men vi da?
Nå er det ingen herreinstruktører, så det beste er vel å gå i herregarderoben kanskje?

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:33   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Akkurat det der synes jeg også er vanskelig!
I herregarderoben er det bare pappaer med gutter, og i damegarderoben mammaer med døtre. Men vi da?
Nå er det ingen herreinstruktører, så det beste er vel å gå i herregarderoben kanskje?

Det er mange mammaer med gutter på våre barns alder i damegarderoben her, og Frøkna er med i herregarderoben når pappaen følger henne. Det er helt vanlig på Pirbadet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 14:39   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hadde ikke sønnen min klart det selv hadde jeg selvsagt tatt ham med i damegarderoben. For ham var det å slippe damegarderobe en veldig motivasjon til å klare seg selv.

Ja, og det beste er jo at de lærer seg å klare seg selv. Den mest åpenbare "lærdommen" etter vanntilvenningskurset var i grunnen at Poden lærte seg å dusje og vaske håret på egen hånd, og ble kvitt en stor del av motviljen/angsten for å få vann i ansiktet.

Gammel 21-01-10, 14:47   #11
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg skal på svømme- kurs med 7-åringen min i kveld. Den første gangen var jeg med inn til bassenget, men fikk beskjed om at fra neste gang skulle vi sitte i garderoben. Det fungerte veldig greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:35.