Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Glasur til sjokoladekake til allergiker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-10, 02:00   #21
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Glasur til sjokoladekake til allergiker

Dronningsjokolade er melkefri. Samme med Coop sin mørke. Og den andre mørke kokesjokoladen fra Freia, mener jeg å huske (som ikke er 70%).

At de inneholder spor av melk er fordi de produseres i sammen lokaler som sjokolader med melk. Det kan altså være en fare for at det har blitt en liten mix, og det er kjekt å vite sånn i tilfelle man er hyperallergisk.

Gammel 29-01-10, 09:27   #22
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å lage glasur av dronningsjokolade, 1ss eplejuice, 100g blå smør og 1ss sirup. ALLE elsker denne glasuren.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 09:30   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg pleier å lage glasur av dronningsjokolade, 1ss eplejuice, 100g blå smør og 1ss sirup. ALLE elsker denne glasuren.

Dette høres ut som en strålende ide. Knerten vil også bli glad, for vi kjøper sjelden eplejuice. Hvis jeg kjøper en fordi jeg trenger 1 spiseskje til glasuren, blir det mye igjen til ham.

Gammel 29-01-10, 09:31   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste faktisk ikke at kokesjokolade er melkefri.

Gammel 29-01-10, 09:58   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare å lese innholdsfortegnelsen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:08   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er bare å lese innholdsfortegnelsen.

Jeg synes faktisk ikke at det er så enkelt. Når det står hvetemel, egg og melk rett ut er det jo greit. Problemet er at dette ofte ikke er nok. Det ene av barna tåler ikke soyasaus. Det står ikke noe på innholdsfortegnelsen til soyasaus som indikerer at det kan være farlig.

Ikke at jeg hadde planer om å bruke soyasaus i sjokoladeglasur, men det er brukt som en illustrasjon.

Videre er det dette barnet som tåler noen former for egg, men ikke alle. Det er ikke så lett for meg å vite hvilke former som er greit og hvilke som ikke er det, men jeg har lært fra tidligere at rått egg er verre enn prosessert.

Men nå tror jeg at alt er klart. I år tror jeg at jeg skal få til både prinsessekake og sjørøverskip. Førstnevnte kan ikke allergikerne spise, men nr 2 skal gå greit.

Gammel 29-01-10, 10:10   #27
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

100 gram blått smør smeltes
2 ss bakekakao
2 ss sterk kaffe eller appelsinjuice
3-500 gram melis

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:36   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes faktisk ikke at det er så enkelt. Når det står hvetemel, egg og melk rett ut er det jo greit. Problemet er at dette ofte ikke er nok. Det ene av barna tåler ikke soyasaus. Det står ikke noe på innholdsfortegnelsen til soyasaus som indikerer at det kan være farlig.

Ikke at jeg hadde planer om å bruke soyasaus i sjokoladeglasur, men det er brukt som en illustrasjon.

Videre er det dette barnet som tåler noen former for egg, men ikke alle. Det er ikke så lett for meg å vite hvilke former som er greit og hvilke som ikke er det, men jeg har lært fra tidligere at rått egg er verre enn prosessert.

Men nå tror jeg at alt er klart. I år tror jeg at jeg skal få til både prinsessekake og sjørøverskip. Førstnevnte kan ikke allergikerne spise, men nr 2 skal gå greit.

Neida, jeg skjønner at det er vanskelig, det er en vanesak. Men når det ikke står melk så er det ikke melk. Sånn jevnt over i allefall. Resten spør man den aktuelle allergikeren om. Jeg mente bare at hvis man trodde det var melk i all kokesjokolade så har man faktisk ikke lest innholdsfortegnelsen, noe som selvfølgelig er helt greit, og ikke noe man nødvendigvis gjør om man går ut i fra at det er melk der. Det står faktisk hvete på soyasaus, forresten.

Kudos til deg som finner ut av det og baker noe alle kan spise!

Gammel 29-01-10, 10:40   #29
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Storesøster har det sånn med melk, så istedefor å begynne å forklare å styre sier jeg at hun ikke kan få no med melk i når hun er på besøk.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:53   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Storesøster har det sånn med melk, så istedefor å begynne å forklare å styre sier jeg at hun ikke kan få no med melk i når hun er på besøk.

Ja, men hvis foreldrene sier at han ikke kan få noe som helst med egg, så har jeg gitt opp tidligere. De klarer å lage kake uten verken egg, melk eller mel, men så mye innsats klarer jeg ikke å mobilisere. Nå vet jeg at han tåler den formen for egg som er i toro sjokoladelangpannekake, og styrer unna andre former for egg.

Gammel 29-01-10, 11:13   #31
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne glasuren er veldig god, men du må sjekke ingrediensene:

Glasur:
125gr margarin
250gr melis
2ts Freia Vaniljesukker
1,25ss Regia Bake-kakao
3ss kaffe

Alt smeltes forsiktig sammen til passe konsistens (kan regulere med mer kaffe eller melis). Smaker kjempegodt og ikke kaffe i det hele tatt. Mange unger som liker den.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 20:39   #32
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Neida, jeg skjønner at det er vanskelig, det er en vanesak. Men når det ikke står melk så er det ikke melk. Sånn jevnt over i allefall. Resten spør man den aktuelle allergikeren om. Jeg mente bare at hvis man trodde det var melk i all kokesjokolade så har man faktisk ikke lest innholdsfortegnelsen, noe som selvfølgelig er helt greit, og ikke noe man nødvendigvis gjør om man går ut i fra at det er melk der. Det står faktisk hvete på soyasaus, forresten.

Kudos til deg som finner ut av det og baker noe alle kan spise!

Tja, melk er så mye. Myse, løpe, tørrmelkspulver, melkesukker, melkeprotein, melkepulver, skummetmelkspulver, tørrmelk, valle, og fløtepulver. Noe sier seg selvfølgelig selv.

Gammel 03-02-10, 22:29   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Tja, melk er så mye. Myse, løpe, tørrmelkspulver, melkesukker, melkeprotein, melkepulver, skummetmelkspulver, tørrmelk, valle, og fløtepulver. Noe sier seg selvfølgelig selv.

Av de du nevner der så er det vel bare valle som kanskje ikke de fleste vet at er et melkeprodukt. Men jeg skjønner selvsagt at det er tricky når man ikke er vant til det.

Gammel 04-02-10, 00:36   #34
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Klart at alt som heter noe med melk er innlysende - jeg kopierte bare fra ei nettside Jeg hadde en mer utfyllende liste på gamlePC-en. Poenget var vel at melk er ikke melk. Er man ikke vant med det, så er det ikke så lett å vite hva man skal se etter.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:41.