|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: La oss utrydde jerven!
Å, det er råtne epler i alle kurver. Bra bønder, dårlige bønder, bra jegre, dårlige jegre etc.
|
|
|
#3 |
|
Miss Distriktsnorge
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og ut i fra dette skjærer du alle over en kam? Blir for meg like meningsløst og idiotisk som å si at alle blondiner er dumme og alle mørkhudete er samvittighetsløse kriminelle. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Helt vanlig
|
Sv: La oss utrydde jerven!Det som er ille med jerven er at den blir lystmorder når tilgangen på mat blir for stor. Sauen er et veldig lett bytte for jerven noe som fører til at jerven dreper og maltrakterer unna for unna. Vi har endel jerv i områdene her og jeg vet at det er mange sauebønder som synes at det er særdeles fælt å finne lam de selv har oddrettet halveis spist men ofte fremdeles i live. Halve ansiktet borte, øynene spist eller store flenger/ sår i hals og nakke. Så går de rundt der da og pines. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: La oss utrydde jerven!La meg rette litt opp da, jeg kjenner en uhederlig bonde, og ørten hederlige. to bønder som er sjuskete, og de aller aller fleste har det helt nydelig i fjøsene sine. Hun ene har det så rent at man kan spise middag inne hos kyrne når som helst uten å bli skitten. En bonde som tar sånn vare på sauene sine at han har egen venteavdeling, fødeavdeling, barselavdeling og tidlig-lam-avdeling for å unngå å stresse sauene sine. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Jazzbabe
Hvor: Elvebyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: La oss utrydde jerven!Jeg sjekket litt på nett, og fant denne linken som sier at jervebestanden (vinter?) er på ca 354 individer: http://www.miljostatus.no/templates/...e____2254.aspx
|
|
|
|
#8 |
|
Absolute Beginner
|
Jerven er med andre ord like glupsk som ørnene er i Finnmark. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/05/453886.html |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Nei, dette skyldes som sagt en overrapportering fra bøndenes siden.
|
|
|
#10 |
|
Miss Distriktsnorge
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I området hvor mine foreldre bor, så antar jeg at godt over 90% av sauene som blir borte (inkludert de som blir funnet døde), er tatt av rovdyr. Primært jerven. Tallet er nok ikke helt riktig, men jerven dreper mange flere dyr enn den greier å spise opp. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: La oss utrydde jerven!Jeg syns jeg ser folk i Afrika i enorme demonstrasjoner for at regjeringene skal utrydde giftige slanger.
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: La oss utrydde jerven!De har nå gjort det i alle år i andre land. Fra Alpene til Serengeti.
|
|
|
#13 |
|
Leser
|
Jeg ser at det er mange som mener vi burde ha gjeting av dyr her i Norge. Dette er per i dag ikke mulig og dette har jo noe med hvordan Norge fungerer som nasjon. I de fleste andre land hvor de gjeter dyr brukes ofte barna til dette, det er ikke mulig i Norge (de går jo på skolen). Det er heller ikke mulig i Norge at voksne passer på dyrene hele tiden. Dette går jo på arbeidsoppgavene som en helhet. De fleste sauebønder har kopplam som de må mate - da er det vanskelig å løpe etter resten av sauene i marken. De må også arbeide med innmarken på sommeren (slå høy) - så vidt jeg vet er det et krav om at man skal ha innmark når man har sau i Norge. Man får ikke lov å drive uten at man har muligheten til å være selvforsynt med for (er ganske sikker på at dette stemmer). Der jeg kommer fra er det også helt vanlig at bøndene har "vanlige" jobber ved siden av, mao ingen tid til å løpe rundt i skauen hele dagen.
|
|
|
#14 |
|
Rookie
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Sv: La oss utrydde jerven!Jeg synes det er rart ingen vil utrydde ørnen, som ifølge reineierne stikker av med 30,000 rein årlig. Det må da være en fanesak? |
|
|
|
![]() |
|
|