Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

La oss utrydde jerven!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-07, 12:41   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Og det faktum at jeg ikke kjenner noen jegere som skyter sau.

Å, det er råtne epler i alle kurver. Bra bønder, dårlige bønder, bra jegre, dårlige jegre etc.

Gammel 23-01-07, 12:49   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Å, det er råtne epler i alle kurver. Bra bønder, dårlige bønder, bra jegre, dårlige jegre etc.

Jada.

Gammel 24-01-07, 10:09   #3
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Pga denne her:

Og det faktum at jeg ikke kjenner noen jegere som skyter sau.

Og ut i fra dette skjærer du alle over en kam? Blir for meg like meningsløst og idiotisk som å si at alle blondiner er dumme og alle mørkhudete er samvittighetsløse kriminelle.

Og hva er galt med jegere?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:24   #4
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som er ille med jerven er at den blir lystmorder når tilgangen på mat blir for stor. Sauen er et veldig lett bytte for jerven noe som fører til at jerven dreper og maltrakterer unna for unna. Vi har endel jerv i områdene her og jeg vet at det er mange sauebønder som synes at det er særdeles fælt å finne lam de selv har oddrettet halveis spist men ofte fremdeles i live. Halve ansiktet borte, øynene spist eller store flenger/ sår i hals og nakke. Så går de rundt der da og pines.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 12:46   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

La meg rette litt opp da, jeg kjenner en uhederlig bonde, og ørten hederlige. to bønder som er sjuskete, og de aller aller fleste har det helt nydelig i fjøsene sine. Hun ene har det så rent at man kan spise middag inne hos kyrne når som helst uten å bli skitten. En bonde som tar sånn vare på sauene sine at han har egen venteavdeling, fødeavdeling, barselavdeling og tidlig-lam-avdeling for å unngå å stresse sauene sine.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 17:10   #6
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Jeg sjekket litt på nett, og fant denne linken som sier at jervebestanden (vinter?) er på ca 354 individer: http://www.miljostatus.no/templates/...e____2254.aspx

Det betyr altså at hver jerv dreper litt over 47 sauer pr. år (litt forenklet). Virker ikke dette himla mye?

Deler man 16800 (sau tatt av jerv ) på 365 dager, får man et snitt på ca 46 drepte sau pr. dag. Med tanke på at mange sauer er innendørs om vinteren blir jo snitt-tallet i vår/sommerhalvåret enda høyere...

Kan da umulig stemme???

Gammel 25-01-07, 19:06   #7
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Kan da umulig stemme???

Naturligvis stemmer det ikke.

Ben "lønner seg derimot" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 00:29   #8
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sjekket litt på nett, og fant denne linken som sier at jervebestanden (vinter?) er på ca 354 individer: http://www.miljostatus.no/templates/...e____2254.aspx

Det betyr altså at hver jerv dreper litt over 47 sauer pr. år (litt forenklet). Virker ikke dette himla mye?

Deler man 16800 (sau tatt av jerv ) på 365 dager, får man et snitt på ca 46 drepte sau pr. dag. Med tanke på at mange sauer er innendørs om vinteren blir jo snitt-tallet i vår/sommerhalvåret enda høyere...

Kan da umulig stemme???

Jerven er med andre ord like glupsk som ørnene er i Finnmark. http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/05/453886.html

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-07, 04:58   #9
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan da umulig stemme???

Nei, dette skyldes som sagt en overrapportering fra bøndenes siden.

Og jeg kan som sagt ikke se noe galt i det. Jeg kan ikke fatte at det skal være meningen at hver enkelt bonde skal ha en oversikt over rovviltbestanden i området, jeg synes at hvis bremsene skal sette på noen plasser så er det rimelig at de settes på hos den instansen som utbetaler erstatningen. Det vil si at det bør plinge noen bjeller hos fylkesmannen hvis det foreligger krav om erstatning for 100 dyr i et bjørneområde hvor det ikke er observert bjørn det året.

På samme måten som man feks søker om opptak til kunsthøyskolen, jeg synes det er rimelig at alle som mener de oppfyller kravene søker, og så får noen andre vurdere søknaden.

Gammel 27-01-07, 11:04   #10
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kan da umulig stemme???

I området hvor mine foreldre bor, så antar jeg at godt over 90% av sauene som blir borte (inkludert de som blir funnet døde), er tatt av rovdyr. Primært jerven. Tallet er nok ikke helt riktig, men jerven dreper mange flere dyr enn den greier å spise opp.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 19:39   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jeg ser folk i Afrika i enorme demonstrasjoner for at regjeringene skal utrydde giftige slanger.

Bondevik; nå må vi GI til Afrika, de har altfor mange slanger. De trenger VÅR hjelp. Ikke sant, Bush?

Gammel 28-01-07, 22:49   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De har nå gjort det i alle år i andre land. Fra Alpene til Serengeti.

Gammel 01-02-07, 23:06   #13
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Vil man drive med sau i områder med rovdyr må man passe på dyra sine. Hvis man ikke vil det så må man finne seg noe annet å gjøre.

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Bønder som har beitedyr i områder med rovdyrfare, bør gjete dyrene sine. Det gjør man i veldig mange land, men ikke i Norge. jeg lurer på hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

De har nå gjort det i alle år i andre land. Fra Alpene til Serengeti.

Jeg ser at det er mange som mener vi burde ha gjeting av dyr her i Norge. Dette er per i dag ikke mulig og dette har jo noe med hvordan Norge fungerer som nasjon. I de fleste andre land hvor de gjeter dyr brukes ofte barna til dette, det er ikke mulig i Norge (de går jo på skolen). Det er heller ikke mulig i Norge at voksne passer på dyrene hele tiden. Dette går jo på arbeidsoppgavene som en helhet. De fleste sauebønder har kopplam som de må mate - da er det vanskelig å løpe etter resten av sauene i marken. De må også arbeide med innmarken på sommeren (slå høy) - så vidt jeg vet er det et krav om at man skal ha innmark når man har sau i Norge. Man får ikke lov å drive uten at man har muligheten til å være selvforsynt med for (er ganske sikker på at dette stemmer). Der jeg kommer fra er det også helt vanlig at bøndene har "vanlige" jobber ved siden av, mao ingen tid til å løpe rundt i skauen hele dagen.

Hvis man mener at man skal ha gjeting i Norge, tror jeg at man i realiteten sier nei til den type husdyrhold i Norge (og det er jo i og for seg greit at man mener). Personlig ville jeg ha syntes det var veldig synd om vi ikke hadde husdyrhold på denne måten. Både kulturmessig, for landskapet sin del, for distriktene, bosetningsmønstret osv Jeg er også en av dem som mener det har en egenverdi å ha primærnæring i et land - på lik linje som det har en egenverdi å ha naturreservater ol.

Gammel 03-02-07, 23:53   #14
Arminius
Rookie

Medlem siden: Feb 2007
Arminius har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg synes det er rart ingen vil utrydde ørnen, som ifølge reineierne stikker av med 30,000 rein årlig. Det må da være en fanesak?

Arminius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 20:36   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden var lang. Betyr det at dere han bestemt dere? Skal den utryddes, eller?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.