|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Advarer mot fødestuer
Hvorfor skulle det være noen sammenheng mellom "stort sykehus" og "upersonlige fødeklinikker", egentlig? Hva er det som gjør en fødestue mer "personlig"? Holder det med litt hyggeligere maling på veggene og en lenestol? Hvorfor kan ikke sykehus-fødestuer være koselige, da?
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Advarer mot fødestuerSignerer Teofelia her. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bedreviter
|
Sv: Advarer mot fødestuerJeg har også født på RiT og St. Olavs, og jeg har utelukkende positive erfaringer fra begge mine fødsler og barselsopphold. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Advarer mot fødestuerI dette langstrakte og tildels grisgrendte landet, kommer vi nok ikke utenom en fødestue hist og her. Og som Esme sier, så hjelper det jo ikke en døyt med siling om folk ikke hører etter og "gjør som de vil uansett".
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Personlig er jeg glad om jeg rekker frem til Haukeland om det blir en neste gang for min del, vi tenkte på voss men slo det fra oss (langt nok til haukland, når man må få tak i taxi først.) og siden jeg fødte en time etter jeg kom til sykehuset, ville jeg neppe rukket frem til Voss. (og nei, jeg gikk ikke hjemme lenge egentlig, men han var født 5 timer etter første rie) Sånnsett skjønner jeg de som vil ha tilbud litt i nærheten... jeg var førstegangsfødende uten noen grunn til å forvente at jeg ikke skulle ha minst et halvt døgn på meg fra første rie til baby på magen, men dengang ei, og da kan det virke litt småskummelt å bo timesvis fra fødeenhet, jeg synes halvtimen til haukeland herfra er lang nok
|
|
|
#7 |
|
Absolut ateist
|
Er det da gitt at alle skal ha mulighet til å reise fra alt hjemme i flere uker? Jeg tror neppe staten arrangerer barnepass.
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Nå tenkte jeg ikke egentlig på å ligge der i ukesvis da. Og nei, staten ordner ikke barnepass, men nå tenkte jeg altså ikke på at man skulle påtvinges å ligge der i ukesvis, men at det kunne være en mulighet i alle fall. Kjipt å ha tatt turen med begynnende rier i 2,5 times kjøretur og få beskjed om at "neida, her er det lite åpning, kom igjen i morgen tidlig for en sjekk igjen du"... (tenkt tilfelle, men vi har da lest om dem som føder hjemme etter å ha blitt sendt hjem fra føden/ikke rekker tilbake)
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuerMen det kan jo fort BLI uker. Hvor ofte hører man ikke jordmødre og leger si at fødsel er like rundt hjørnet, mens den ikke er det.
|
|
|
#10 |
|
Curlingkone
|
Sv: Advarer mot fødestuerJeg har ikke satt meg inn i hvordan det ville vært å føde på en slik klinikk jeg. Men det jeg vet, er at jeg er utrolig takknemlig for at jeg bor så nært St.Olav. Der vet jeg at jeg er i de beste hender under og etter fødsel, og ikke minst at lillesnupp også er det.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Advarer mot fødestuerJeg er nok veldig farget av god erfaring med to fødsler på "fødefabrikken" Ullevål. For meg føltes det som det eneste riktige å skulle føde på et sted som hadde erfaring med alle typer fødsler. Sannsynligheten for at noe skulle skje under mine fødsler som de aldri hadde opplevd før var forsvinnende liten. Det gjorde at jeg følte meg veldig trygg.
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Advarer mot fødestuerHer i strøket har de to små sykehus av politiske grunner. Hvis noe som helst skjer må man sendes med helikopter til et tredje sykehus. Under førstefødselen var jeg på det sykehuset som er lengst unna hjemme, og ble utrolig godt ivaretatt, både før, under og etter fødselen. Andre gangen endte galt, og det var helt tydelig at det som skjedde, skjedde for sjelden til at de hadde gode rutiner. Jeg er ikke i tvil om at det ville vært bedre og tryggere for alle om de hadde lagt ned de to små sykehusene og bygd ett større. Ved å legge det midt i mellom ville man fått en økt reisetid på 30-60 minutter. Da hadde man doblet antallet fødsler på avdelingen, fått mulighet til å ansette flere barneleger og fått et bedre fagmiljø. Men neida, det SKAL være et sykehus i hver by.
|
|
|
#13 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
*Avsporing*
|
|
|
#14 |
|
Curlingkone
|
Sv: Advarer mot fødestuerJeg er veldig enig med Gajamor.
|
|
|
#15 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuerSå hva er løsningen da, for kjappe fødere om alle fødestuene forsvinner?
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Å bosette seg mer sentralt eller å aldri ha risikofødsler. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Føde på vanlig fødeavdeling? Jeg ser jo hva du mener altså, men samtidig hadde jeg ikke den opplevelsen av å være "pasient" på sykehus(iallefall ikke før fødselen, at jeg følte meg som en pasient etterpå handler vel mere om min tilstand, ikke omgivelsene) .Men det igjen er jo en individuell greie.
|
|
|
#18 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuerJeg snakker ikke om tipp topp kompetanse. Jeg har jo ikke noe imot fødestuer. Men om disse legges ned, så må det jo være et adekvat tilbud for de som under ingen omstendigheter vil rekke frem. Her er det mange som snakker for større enheter og da er det jo selvsagt slik at man må spørre hva man ser på som løsningen for de som ikke har mulighet til å reise til dette store fylkessykehuset for å føde.
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Det er jo et slikt tilbud vi har i dag. Grei-nok-men-ikke-optimal-kompetanse i hyggelige fødestuer med snille jordmødre. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Joda, men igjen, det er ikke dette jeg spør om. Jeg har stort sett opplevd manglende kompetanse på normal føde på sykehus, de to gangene jeg har født der. Så for meg er ikke stort sykehus ensbetydende med kompetent personell.
|
![]() |
|
|