Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Kalde barn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 22:22   #21
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kalde barn

Jeg har hørt mye bra om ullfleecen til Nøstebarn. Jeg har ikke prøvd den selv, men venter på en jakke jeg har bestilt til sønnen min. Skal være varme gode plagg.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 22:30   #22
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville satset på ullfrottè innerst, deretter hjemmestrikkede ullklær. Evt 2 lag ullfrottè, deretter hjemmestrikket ullklær.

Jeg kjenner selv at ullfrottè varmer mye mer enn tynn ull, siden det er plass til mere luft inn mot huden.

Ellers bør bhg passe på at hun ikke sitter direkte i snøen/bakken, eller sitter på knærne. Sitter hun på knærne, reduseres blodsirkulasjonen i beina, og man begynner å fryse.

Gammel 03-02-10, 22:40   #23
ponna
Superaktiv

Medlem siden: Jul 2008
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Min erfaring er at mange barn trenger tykke ullklær under parkdressen når det er minus 10 grader og lavere. Tykke(men myke) hjemmestrikkede ulltøy i ribbestrikk varmer godt.
Ellers synes jeg det virker som hun er fornuftig kledd. Kan det hende hun er i for lite aktivitet i utetiden? Det kan jo tenkes hun trenger å bli aktivisert mer?

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 23:04   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Her hadde jeg gjort følgende endringer:

Norsk ullsåle i bunnen av skoen. www.fredriksensfabrikker.no eller noe sånt. Jeg er blitt ullsålereligiøs denne sesongen!

Tjukk ullfleece istedenfor tynt strikket la mellom.

Ja og ulltruse!

Nå leste jeg ikke om hun brukte bleier? Men en våt bleie gjør en kald på hele kroppen.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 23:25   #25
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Nå leste jeg ikke om hun brukte bleier? Men en våt bleie gjør en kald på hele kroppen.

Hun bruker ikke bleier.

Ellers tusen takk for mange gode tips, vi skal teste ut litt forskjellige løsninger.

Gammel 04-02-10, 00:34   #26
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil ikke si at poden fryser lett, men på de værste dagene blir vel de fleste lett kjølig på hender og føtter. På de virkelig kalde dagene har han typisk denne påkledningen:

Ullundertøy, type devold, pierre robert, nøstebarn etc.
Ullklær. Ullbukse/genser av medium tykkelse eller ullheldress.
Ullfleecedress fra nøstebarn. Denne er genial for barn som blir lett kalde, den er tykk og samtidig luftig og regulerer kroppsvarmen fint. Når det er mildere har vi en ulldress fra Kivat som brukes over undertøy og ullklær.
Foret dress.

I tillegg bruker vi gode ullsokker i skoene (hjemmestrikket type) og da aller helst i Uggskoene da Ecco Gore Tex rett og slett ikke holder mål over 6minus. Ullvotter(vi har noen geniale fra Kivat som er passe tynne og fine) innenfor de vind- og vanntette vottene.
Kivatlue på toppen, Ceridal på kinnene og klar for utetur som ett lite eskimobarn

Gammel 04-02-10, 00:51   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Det vi pleier å ha på et et underlag av ull med troll/ulvang sokker, ullundertøy (janus/pierre robert etc), mellomlag av tynne hjemmestrikkede ullklær eller fleece og eventuelt et ekstra par hjemmestrikkede ullsokker dersom skoene er store nok.
ReimaTec foret ytterdress.
Hun har vind- og vanntett lue med fleecefor og ski-doo skutervotter med ullfor og vanntett ytterlag, eller Hestra votter med fast for.
Av sko har hun sorelsko med løs ullsåle eller nesnalobber i tørt vær.

Dette hadde ikke vært godt nok for min frossenpinn.

Vi bruker stort sett bare Devold Active undertøy. Det er mye varmere enn noe ettlags ullundertøy som jeg har prøvd selv, i alle fall. Og ungene elsker det.

Deretter et lag med tykt, hjemmestikket ullsett (genser og bukse). Det er strikket i tykt ullgarn av typen man bruker til voksne, ikke tynt garn. Deretter foret Reima Tec-dress.

På beina bruker vi et par med tykke, tekniske ullsokker (type tykke Ullvang) i goretec-skoene. Deretter Troll-lue og pelsforede Reima-votter.

Jeg sier som Sokk: om ungen fryser, så trengs det mer klær. Det spiller liten rolle om det burde være nok.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:52   #28
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg sier som Sokk: om ungen fryser, så trengs det mer klær. Det spiller liten rolle om det burde være nok.

Jeg ser den, men poenget er jo at det skal jo være mulig å bevege seg også.

Gammel 04-02-10, 13:57   #29
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart, og det er derfor jeg ville satset på tykkere lag i stedet for flere lag enn det dere har nå. Min treåring har i alle fall ingen problemer med å bevege seg i det antrekket som jeg skisserte. Reima-dressen er romslig i vidden til henne da. En trangere dress ville sikkert ikke vært gunstig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:02   #30
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Må bare terpe på ullfleecen fra Nøstebarn igjen, jeg nå De klærne med stilongstykk, inntilsittende ull under er så deilig Om man tåler saueull, vel og merke.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:03   #31
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har litt erfaring med kalde unger.
To lag ull under holder i massevis.
Ullundertøy og tynne ullsokker. Dette skal sitte inntil kroppen, altså være trangt.
Mellomlaget skal ikke være trangt. Det må være god plass til luft imellom de to lagene med ull, lufta er varm og isolerer.
Mellomlaget her består av bukse, genser evt hel dress og hjemmestrikkede ullsokker.

Jeg regulerer mellomlaget her etter temperaturen. Vi har tre forskjellige typer mellomlag.
Janus sin ullfrotte som er den tynneste.
Hjemmestrikket ullbukse og genser som er den mellomtykke.
Nøstebarn sin ullfleece som er den tykkeste og faktisk den vi bruker mest.

Jeg er nøye med å ha støvler som er foret med ull, og som puster når det er kaldt ute, bruker ikke geox støvler da.

En god dress er viktig. En som holder godt på varmen og som puster. Du hadde Reima og disse har jo begge egenskapene.

Jeg tror kanskje mellomlaget ditt bør være litt tykkere i og med at jenta fryser så lett. Pass på at hun har god plass i støvlene med to par ullsokker på seg og at vottene er gode og varme. Blir det trangt i støvlene så blir det fort kaldt, spesielt hvis hun sitter mye i ro ute.
Jeg er en frysepinn selv og jeg er avhengig av å være varm på bena og hendene, blir jeg kald der så fryser jeg på hele kroppen.
Jeg fryser også hvis jeg har sokker i teknisk ull (f.eks ulvangsokker), jeg må ha sokker i 100% ull på bena for å holde varmen.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:44   #32
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Helt klart, og det er derfor jeg ville satset på tykkere lag i stedet for flere lag enn det dere har nå. Min treåring har i alle fall ingen problemer med å bevege seg i det antrekket som jeg skisserte. Reima-dressen er romslig i vidden til henne da. En trangere dress ville sikkert ikke vært gunstig.

Så vidt jeg vet så er det luften mellom lagene som isolerer? Da skal det i teorien være bedre med flere lag enn ett tykt lag.

Gammel 04-02-10, 22:36   #33
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Devold har noe ullundertøy som er litt tykkere ( det med litt prikker i stoffet).
Vi bruker det innerst når det er lavere enn -10, + trysilsokker
enda et lag med ull feks: Janus ulldress ( jakke og bukse), eller pierre ullundertøy ( funker fint og bruke som " utenpådress/joggedress")
En tykkere fleecedress utenpå, eller en hel litt tykkere ulldress,event hjemmestrikket bukse + genser.
Reima vintedress.

Har skiftet ut solene i Ecco-goretex skoene med ullsoler.

Hestra votter med ullfor
Reimalue med klaffer: vattert, vindtett og vannavstøtende

Det som er viktig er at lagene ikke blir for kompakte, derfor er det greit at mellomlaget er litt stort i str slik at det kommer til litt luft..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.