Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Idretter med slankepress

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-10, 13:00   #1
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg spiser ofte egen middag, jeg. For jeg har cøliaki. Det går greit å forklare for barna at jeg ikke kan spise den samme pastaen som dem, siden det ikke er bra for meg. Noe lignende må det da gå an å si om det er fordi man prøver å gå ned i vekt (aller helst burde det vel holde å servere sunn og god mat til alle ved bordet).

Altså, man kan si at "jeg spiser ikke poteter så ofte, for det er ikke så bra for meg".

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:02   #2
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Mazunge går på turn, og det er til og med med litt press fra meg. Hun går på allidrett også (i SFO tiden).

Jeg ønsker hun fortsetter på turn ikke for å bli god og komme på elitepartiet, men for å lære en del ting skikkelig. Det er klart at det blandt de beste er press men ikke på Mazungens nivå.

Jeg er ikke så sikker på at det er bare turn og balett som har slikt fokus. Jeg husker historier fra skihopping og langrenn blant annet.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:00   #3
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men jeg ville nok holdt igjen med tanke på operaballetten.

Hvorfor det?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:01   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg spiser ofte egen middag, jeg. For jeg har cøliaki. Det går greit å forklare for barna at jeg ikke kan spise den samme pastaen som dem, siden det ikke er bra for meg. Noe lignende må det da gå an å si om det er fordi man prøver å gå ned i vekt (aller helst burde det vel holde å servere sunn og god mat til alle ved bordet).

Det er forskjell på å ha cøliaki og å være på evig diett for å gå ned i vekt. Som deg mener jeg at det er fullmulig å servere sunn mat i riktige porsjoner til samtlige rundt et bord. Dette sammen med fysisk aktivitet er jo nøkkelen til en sunn kropp med normal vekt.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:13   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Hvorfor det?

Fordi jeg ikke har så veldig god erfaring med dette gjennom andre jeg kjenner. Det trenger jo ikke føre til spiseforstyrrelse, men det er et voldsomt arbeidspress i utgangspunktet. Hvis hun hadde vært lidenskapelig opptatt av balletten, og jeg følte jeg kunne ha en viss kontroll, så for all del. Jeg er nok litt farget av opplevelser fra tidligere.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Det er forskjell på å ha cøliaki og å være på evig diett for å gå ned i vekt. Som deg mener jeg at det er fullmulig å servere sunn mat i riktige porsjoner til samtlige rundt et bord. Dette sammen med fysisk aktivitet er jo nøkkelen til en sunn kropp med normal vekt.

Ja, dete r jeg jo også enig i. Men hvis mor ikke vil spise poteter fordi hun er på lavkarbodiett (for resten av livet), så må det jo gå an å forklare det utfra et helsemessig ståsted, på samme måte osm jeg må forklare cøliakien min. Men dette blir jo en debatt litt på siden, da. Hva som er sunt kosthold, hva som er akseptabelt av kostholdsomlegging når man har barn å være forbilder for osv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 12:44   #6
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Det er ikke uvanlig at jenter ned i 6-7 årsalderen går sammen på vekten og sammenligner.

Det er skremmende. Jeg tror ikke jentungen min vet at vi har en vekt ennå engang.

Gammel 05-02-10, 12:50   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Guttungen elsker vekta. Det er gøy å se at den flytter på seg(vi har ikke digital) Han står jo ikke stille på den eller med begge beina nødvedigvis da... Så han vet vi har vekt, men vet nok ikke hva den er til...

Kjenner at jeg blir seriøst bekymra... men det er kanskje ikke like vanlig at knapt skolemodne gutter driver veiing? *Fokusere hardt på holdninger og et fornuftig, sunt men ikke slankepreget kostholdi familien* (Pr i dag har vi i alle fall et ikke slankepreget, dog heller ikke sånn gjennomført sunt...*skjerpe seg* på en sunn måte da...)

Gammel 05-02-10, 13:12   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tok begge jentene ut av turngruppa her i fjor. Jeg fikk et sjokk på avslutningen hvor gale mødre dyttet andre unger for at deres håpefulle skulle få best mulig plass under øvelsene osv osv. Det var en som rev et flagg ut av hånden til eldste, og ga det til sin datter. Jeg satt litt laidback på sidelinjen og var vitne til galskapen, konfronterte moren helt rolig som da med fistel i stemmen svarte at jenta vår hadde ikke vært på alle øvelsene den våren så hun fortjente ikke flagg. Hjelp. Hun hadde misset to ganger på en hel sesong pga mandel-operasjon! Når det er slik ved 6-7 års alder bestemte jeg meg der og da for at de aldri skal inn i den idretten. Jenta vår fikk forøvrig opptre med en ball isteden, det var visstnok ikke så poppis blandt mødrene som levde ut sin indre RS-utøver.

Nå går de begge på ski i langrennsgruppa, det er jo kroppproblematikk i den idretten også, men vi får bygge bevissthet som andre har vært inne på her. Miljøet der er hvertfall helt annerledes. Mye lek og foreldre som gladelig hjelper hverandres barn når det trengs.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 14:44   #9
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Vi tok begge jentene ut av turngruppa her i fjor. Jeg fikk et sjokk på avslutningen hvor gale mødre dyttet andre unger for at deres håpefulle skulle få best mulig plass under øvelsene osv osv. Det var en som rev et flagg ut av hånden til eldste, og ga det til sin datter. Jeg satt litt laidback på sidelinjen og var vitne til galskapen, konfronterte moren helt rolig som da med fistel i stemmen svarte at jenta vår hadde ikke vært på alle øvelsene den våren så hun fortjente ikke flagg

Jeg trodde det var sånn de bare gjorde i Amerika.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 14:54   #10
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg trodde det var sånn de bare gjorde i Amerika.

Du kan så si. Jeg vet ikke om dette er spesielt for RS og turnmiljøet, det jeg reagerte på var en ganske stor foreldregruppe (mødre) som gikk helt av skaftet. Ettersom det ser ut til å være slik på dette stedet så velger vi noe annet, det kan jo være at turnmiljøet et annet sted er helt topp.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:21   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi unngår etter beste evne kjønnsdelte idretter der det er så mye fokus på kropp, vekt, slanking og press som ballett, turn, rytmisk sportsgymnastikk og sånn. Vi har satset på kampsport og allidrett, fordi kampsporten er et sted der man fokuserer på disiplin, selvbeherskelse, konsentrasjon og kroppskrontroll iført vide klær, sammen med både barn og voksne (her trener voksne og barn sammen). Jeg tenker at det mentale er en vel så viktig del av treningen som det fysiske.

Selvsagt kan det være snev av spiseforstyrrelser og slankepress i mange idretter, men jeg prøver å ikke sende ungen rett i løvens gap. Vi bygger selvbilde, selvfølelse og prøver å gjøre henne glad over hva kroppen hennes får til, ikke at hun skal stå å geipe mer enn nødvendig foran speilet.

Jeg synes at det aller beste med kampsport er at de små jentene lærer å brøle fra magen og slå fra seg. Kampsport er ikke noen garanti for at det aldri skal skje no fælt med deg, men den selvfølelsen og selvtilliten de ser ut til å få der gir en trygghet som lyser av dem. Også tror jeg at det å trene og gradere seg sammen med pappaen er skikkelig stas.

Gammel 05-02-10, 13:28   #12
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Ruska vår går på ballett. Hun er langt ifra noen lett og nett jente, noe heller ikke mange av de andre er. Har ikke hørt et eneste negativt ord om det noen gang.
Gutta mine svømmer. Eldstemann på A-laget, som den yngste i byen her. I klubben vår er det alle fasonger på svømmerne, også eliteutøverne ! En av dem som fikk årets innsatspokal nå er langt fra liten, men sterk og positiv, det er det som betyr noe.
De eneste gangen det er snakk om kost er på treningsdager med mat som lages av oss foreldre. Da er det lagt opp til grovt, grønt og masse frukt. Det er jo bare supert for alle. Svømmekluben vår er flott !

Gammel 05-02-10, 13:30   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi unngår etter beste evne kjønnsdelte idretter der det er så mye fokus på kropp, vekt, slanking og press som ballett, turn, rytmisk sportsgymnastikk og sånn. Vi har satset på kampsport og allidrett, fordi kampsporten er et sted der man fokuserer på disiplin, selvbeherskelse, konsentrasjon og kroppskrontroll iført vide klær, sammen med både barn og voksne (her trener voksne og barn sammen). Jeg tenker at det mentale er en vel så viktig del av treningen som det fysiske.

Selvsagt kan det være snev av spiseforstyrrelser og slankepress i mange idretter, men jeg prøver å ikke sende ungen rett i løvens gap. Vi bygger selvbilde, selvfølelse og prøver å gjøre henne glad over hva kroppen hennes får til, ikke at hun skal stå å geipe mer enn nødvendig foran speilet.

Jeg synes at det aller beste med kampsport er at de små jentene lærer å brøle fra magen og slå fra seg. Kampsport er ikke noen garanti for at det aldri skal skje no fælt med deg, men den selvfølelsen og selvtilliten de ser ut til å få der gir en trygghet som lyser av dem. Også tror jeg at det å trene og gradere seg sammen med pappaen er skikkelig stas.

Du avslører vel her at du egentlig vet svært lite om hva ballett egentlig dreier seg om. Hvis du tror at disiplin, selvbeherskelse, konsentrasjon og kroppskontroll ikke er en like stor del av ballett og turn som av kampsport. Og jammen får de ikke selvfølelse og selvtillit av det også.

Gammel 05-02-10, 13:26   #14
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Jeg synes det blir en del ubegrunnete fordommer mot ballett/turn her. For de som personlig har hatt negative opplevelser, kan jeg forstå det. Men jeg synes det blir litt snodig å pense barna unna en idrett fordi man tror eller antar at det er mye slankepress/spiseforstyrrelser i denne idretten. Og som Skvetten sier, dette er i så fall et problem som rammer flere idretter, og da bør man jo ta tak i andre ting enn selve idretten.

Gammel 05-02-10, 13:34   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes det blir en del ubegrunnete fordommer mot ballett/turn her. For de som personlig har hatt negative opplevelser, kan jeg forstå det. Men jeg synes det blir litt snodig å pense barna unna en idrett fordi man tror eller antar at det er mye slankepress/spiseforstyrrelser i denne idretten. Og som Skvetten sier, dette er i så fall et problem som rammer flere idretter, og da bør man jo ta tak i andre ting enn selve idretten.

Det er direkte ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side å hevde at det er fortrinnsvis idrett som gjør at barn og unge utvikler spiseforstyrrelser. Foreldre er de som sitter med det største ansvaret og det finnes utøvere i vekt spesifikke idretter som ikke er spiseforstyrret på samme måte som det finnes barn av mødre på slankern som heller ikke er spiseforstyrret.

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 13:39   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Det er direkte ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side å hevde at det er fortrinnsvis idrett som gjør at barn og unge utvikler spiseforstyrrelser. Foreldre er de som sitter med det største ansvaret og det finnes utøvere i vekt spesifikke idretter som ikke er spiseforstyrret på samme måte som det finnes barn av mødre på slankern som heller ikke er spiseforstyrret.

Gammel 05-02-10, 15:20   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For noe tull. Det er derimot ansvarlig å velge bort idretter hvor slankepresset oftere forekommer. Ballett er sikkert uskyldig nok på barnestadiet, men skulle barnet velge å fortsette vil fokuset på kropp og vekt bli mer betydelig.

Gammel 05-02-10, 15:42   #18
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

For noe tull. Det er derimot ansvarlig å velge bort idretter hvor slankepresset oftere forekommer. Ballett er sikkert uskyldig nok på barnestadiet, men skulle barnet velge å fortsette vil fokuset på kropp og vekt bli mer betydelig.

Så du mener at det at mamma slanker seg fra barnet er født ikke har større innvirkning på barnet?

Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 16:15   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du mener at det at mamma slanker seg fra barnet er født ikke har større innvirkning på barnet?

Det har hun vel ikke sagt.

Det kan være mange grunner til at noen føler et slankepress, og selv om man mener at den største innvirkningen er hva mor gjør, kan vi vel ikke av den grunn se bort fra at det også kommer påvirkning fra andre steder.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 17:21   #20
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Da er det veldig mange idretter man må velge bort. Langrenn, skihopping, skiskyting, kombinert, svømming, friidrett, kunstløp, bryting, fotball and so on.

Jeg har selv drevet med konkurranseturn og synes det er en fantastisk idrett når det gjelder spenst, kroppskontroll, smidighet og styrke. Jeg var naturlig "fryktelig" tynn, den eneste på mitt lag over mange år som fikk spiseforstyrrelser var ei som fikk kommentarer fra familien på vekt. Jeg tør påstå at jeg kjente miljøet og trenerne så godt at de ikke forekom vektpress. Men det fantes innenfor andre lag og landslag.
Som andre har nevnt her, det er en styrke for selvtillit, ambisjoner og grunnlag for senere trening å drive med aktiv idrett. For de som trives med det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.