|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
I mål
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?
Jeg er helt enig i det. Jeg ville skrevet rapport på å bli kalt hore forøvrig. Har en kollega som nettopp ble kalt soper. Han pratet litt med eleven rundt hva han hadde sagt, rolig og ordentlig, og ble vel mest sjokkert over at eleven overhode ikke viste tegn til å angre eller ane hva han egentlig hadde sagt. Jeg tenker det er vår plikt å reagere i slike tilfeller siden enkelte ikke lærer hjemme hvilken språkbruk som egner seg (evt lærer det hjemme, men blåser i det). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Selvfølgelig skal man ikke akseptere slikt. På samme måte som at vi i omsorgsyrket ikke skal akseptere feks å bli klødd på. Man setter grenser, men det skjer likevel.
![]() |
#3 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Man hjelper ingen ved å akseptere uakseptabel oppførsel. Klart man skal prøve å snakke med elevene (ikke til dem), forstå dem og nå inn til dem, men målet må hele tiden være å gjøre dem til gagns menneske. Det gjør man ved å sette grenser og være klar på hva man forventer av dem.
![]() |
#4 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Nei, klart man ikke skal tåle dette som lærer, like lite som en forelder eller søsken eller hvem som helst skal finne seg i slikt.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Rine, jeg har ikke oversikt over norsk skoles straffemetoder og -rammer, men jeg ser at mange barn blir straffet med utvisninger, bortsendelser og liknende uten at det blir fulgt opp godt nok hvorfor de oppfører seg som de gjør eller gode nok forsøk på å endre oppførselen. Jeg vil påstå at ethvert barn som kaller læreren sin for hore eller spytter egentlig roper om hjelp. Det er synd skolen ikke har flere ressurser slik at problembarn kan bli fulgt opp på en skikkelig måte.
![]() |
#6 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i dette.
Jeg har ikke opplevd at noen har blitt utvist for å ha kalt noen hore e.l, ofte er det vel grovere oppførsel, og da gjerne mot medelever, som fører til utvisning. Selv følger jeg alltid opp elever som jeg ber forlate "åstedet." Som regel ikke der og da, det er ofte en fordel at gemyttene får roet seg litt før man tar en prat med vedkommende. På den måten følger vi altså opp, men du har nok rett i at skolen har lite ressurser til å følge ordentlig opp: Hva ligger bak oppførselen, osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg mente ikke at man ble utvist for å kalle noen hore. Og det er nettopp det å lete frem den bakenforliggende årsaken som mangler, og som gjør at man ikke vil få bukt med problemet. Når man får elever som apan beskriver, som ikke angrer, da er det for sent. Da må det mer enn straff og alvorsprat til.
![]() |
#8 |
I mål
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg føler igrunnen at vi gjør en del for å finne årsaker også jeg. Alle som er blitt bortvist hos oss har blitt ringt hjem til for eksempel, foreldre innkalt til møte etc. Dette blir jo et ledd i noe større? Da er det jo kinkig når hverken mor eller far møter, og elevens oppførsel fortsetter. Etterhvert blir det ganske vanskelig å gå grundigere til verks uten å ha foreldrene med på laget i det hele tatt.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Halloen!
Enig i det, og jeg må innrømme at jeg ofte tenker at løpet er ganske så kjørt når de kommer i vg.skole og at innsatsen burde vært satt inn på et mye tidligere tidspunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Registrerer at diagnosen hans fremdeles holder stikk...
![]() |
#11 |
Halloen!
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Jeg er litt mer usikker på om jeg virkelig hadde gjort meg fortjent til det den gangen jeg ble kalt homoku. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
Jeg er veldig enig. Det er ikke få ganger jeg har lest og hørt om lærere som er oppgitt over at de ikke får konsentrert seg nok om det de er utdannet til å gjøre; lære bort ting. De er ikke foreldre og oppdragere liksom. Den følelsen forstår jeg godt. Samtidig tenker jeg at for de barna som virkelig har behov for ekstra omsorg og oppdragelse, så er nettopp dette så viktig. Ekstraforelder- og oppdragerrollen. Både i form av barnas behov og egenverd, men også fordi disse barna kan komme til å koste samfunnet utrolig mye senere. Et bidrag i den retningen kan kanskje være å sørge for flere barnevernspedagoger og sosionomer inn i skolen? Og færre elever per lærer.
Unnskyld, men:
![]() |
#14 |
Halloen!
Jeg klarte ikke å holde meg alvorlig, det var det som var så dumt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
By the Sea
|
![]() |
#17 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Hehe... homoku!? Fantasifullt.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Homoku er jo egentlig helt fantstisk. Jeg tror jeg hadde dævva av latter om noen hadde kalt meg det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Homoku faktisk. Jeg tror jeg hadde ledd meg skakk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør lærere tåle å bli spyttet på?Tåle - ja. Akseptere - nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
|