|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreMormor lagde reinsdyrstek, lammestek og noe hun kalte dyrestek, vet ikke helt hvilket dyr det var, også lærte jeg å lage blandaball av henne. Varm sjokolade laget av Dronningsjokolade fikk vi også. Hun bodde hjemme til hun var nesten 97 år, så på slutten lagde hun ikke så veldig avanserte saker, men hun serverte alltid noe når jeg kom, og da som regel et laksesmørbrød.
|
|
|
#2 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreJeg forbinder dem vel i grunnen ikke så mye med middag, det må i så fall bli selvfisket laks. Bestemor serverte vel mest norsk tradisjonskost, potetmiddager og rømmegrøt og sånt. Selv løp hun fram og tilbake med fat og spiste nesten ingenting selv. Det jeg husker best er kaker og desserter - rabarbrasuppe, sviskegrøt, is med frukt og alltid kake til kaffen. Wienerbrød (som strengt tatt var kanelsnurrer med smør kjevlet inn i deigen) og hjemmelaget lefse med kanel og sukker var det jeg likte best. Vaflene hennes var tjukke og gode med kefir og kardemomme i. Jeg bruker stadig flere av oppskriftene hennes. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre-Lapper (sveler). Aldri laget selv. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreVerdens beste kjøttkaker. Desverre er jeg veggis nå.
|
|
|
#5 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreBlomkålsuppe. Farfar lagde blomkålsuppe hver lørdag, og når jeg lager den i dag bruker jeg hans oppskrift. Ingen blomkålsuppe smaker like godt som den.
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre
Samme her, bare dette var bestemor. Og ingen laget bedre blomkålsuppe enn henne.
|
|
|
#7 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreFarmor: Bankekjøtt i store, møre biter m. brun saus, poteter og grønnsaker |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreFarmor lagde Verdens Beste Tykklefse med sukker og kanelkrem. Ingen sommer uten.
|
|
|
#11 |
|
Borte
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreFra mormor husker jeg best meierismøret. :iik: Hun ville jeg meg det beste hun kunne og smurte tykke lag med meierismør på skiva. Jeg syns det var forferdelig, men trøkte det ned for ikke å såre henne.
|
|
|
#12 |
|
trøtt
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreTerteskjell med hvit saus, fiskepudding, reker og erter. (bestemor)
|
|
|
#13 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreBestemors søndager bestod ofte av fersk suppe og opptinte jordbær med is til dessert. Sånn vaniljeis du fikk i en-liters pappkartong. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreÅååå... hadde helt glemt bestmors blodklubb. Lunken med sukker på. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreIhjelkokte grønnsaker og dårlig stekt kjøtt. Bestemor hatet å lage mat.
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house Sist redigert av Kitty Bastard : 07-02-10 kl 20:32. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreHos mor(farmor) og mormor(min oldemor)
|
|
|
#18 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
![]() |
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene vårePannekaker med flesk til
|
|
|
|
#19 |
|
villende
|
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våreSøtsuppe, melkesuppe med melboller og "grøtpinn" (lapskaus laget av ukens rester, servert etter lørdagsgrøt) er noe av det jeg husker mormor lagde til oss. Jeg har aldri laget søtsuppe eller melkesuppe. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre
Vi har aldri spist særlig mye middag hos besteforeldrene mine, men i jula var det alltid sursteik. Det lager jeg fremdeles ofte, spesielt i jula. |
|
|
|
![]() |
|
|