Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-10, 18:12   #1
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat vi forbinder med besteforeldrene våre

Mormor lagde reinsdyrstek, lammestek og noe hun kalte dyrestek, vet ikke helt hvilket dyr det var, også lærte jeg å lage blandaball av henne. Varm sjokolade laget av Dronningsjokolade fikk vi også. Hun bodde hjemme til hun var nesten 97 år, så på slutten lagde hun ikke så veldig avanserte saker, men hun serverte alltid noe når jeg kom, og da som regel et laksesmørbrød.
Farmor lagde reinsdyrstek, kålruletter og tomatsuppe, Sherrypudding til dessert.
Min grandtante lagde kokt torsk og stek av alle slag, også lærte jeg å lage verdens beste karamellpudding av henne.
Lager ofte Lammestek og blandaball, kålruletter tror jeg aldri jeg har laget. Karamellpudding er min faste dessert til selskap, men Sherrypudding har jeg bare lagd et par ganger.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:15   #2
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg forbinder dem vel i grunnen ikke så mye med middag, det må i så fall bli selvfisket laks. Bestemor serverte vel mest norsk tradisjonskost, potetmiddager og rømmegrøt og sånt. Selv løp hun fram og tilbake med fat og spiste nesten ingenting selv. Det jeg husker best er kaker og desserter - rabarbrasuppe, sviskegrøt, is med frukt og alltid kake til kaffen. Wienerbrød (som strengt tatt var kanelsnurrer med smør kjevlet inn i deigen) og hjemmelaget lefse med kanel og sukker var det jeg likte best. Vaflene hennes var tjukke og gode med kefir og kardemomme i. Jeg bruker stadig flere av oppskriftene hennes.

Farmor døde før jeg ble født, men pappa har ofte laget ting hun brukte å lage, så jeg har sørget for å skrive av oppskrifter. Jeg forbinder farmor med eplekake og kringle.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 18:39   #3
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

-Lapper (sveler). Aldri laget selv.
-Rømmegrøt. Vi bruker Toro.
-Raspeball. Vi bruker Toro.
-Lefser. Aldri laget selv.
-Rabarbragrøt. Det liker jeg ikke.
-Verdens beste hjemmebakte brød. Aldri fått det til like bra.

Ja, og så pizzabunn med Toro gryterettblanding på (sånn med ris i) ... Det var den gangen min fetter ønsket seg pizza da de kom på sommerbesøk. Det hadde Besta aldri laget før.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:21   #4
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Verdens beste kjøttkaker. Desverre er jeg veggis nå.

Gammel 07-02-10, 19:28   #5
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Blomkålsuppe. Farfar lagde blomkålsuppe hver lørdag, og når jeg lager den i dag bruker jeg hans oppskrift. Ingen blomkålsuppe smaker like godt som den.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:30   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Blomkålsuppe. Farfar lagde blomkålsuppe hver lørdag, og når jeg lager den i dag bruker jeg hans oppskrift. Ingen blomkålsuppe smaker like godt som den.

Samme her, bare dette var bestemor. Og ingen laget bedre blomkålsuppe enn henne. Den var helt aldeles nydelig, jeg har aldri smakt noe lignende, og hun hadde noen kjøttboller (medisteraktige) oppi. Jeg drømmer om den suppa, og fikk aldri oppskriften før hun døde. :skrik: Den var kremete og litt tykk, med masse blomkål og kjøttboller, og mye smak. Hun må ha hatt noe spesielt oppi, for det smakte helt utrolig.

Gammel 07-02-10, 19:34   #7
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Farmor: Bankekjøtt i store, møre biter m. brun saus, poteter og grønnsaker
Kjøttkaker
frikase (hvordan skrives det)
Og alltid desserter: mandelkjernepudding, polentapudding, brødpudding og sjokoladepudding
Fyrstekake og waleskringle

Mormor: Nyfisket makrell m. persille, stekt på plate ute i hagen for å slippe lukta inne.
Plukkfisk. Husker ikke så mye av hennes mat, egentlig, men regner med at mamma har med segmye av sin tradisjonsmat derfra. Hun er flink med tradisjonsmat, og serverer ofte lapskaus, bankekjøtt, ertesuppe og frikaseer.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:42   #8
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Farmor lagde Verdens Beste Tykklefse med sukker og kanelkrem. Ingen sommer uten.

Gammel 07-02-10, 19:55   #9
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Klubb og Duppe / Nypoteter med godt smør og pultost. Det var sikringskosten hjemme da jeg var liten

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:59   #10
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Småkjøtt og potetkaker.

Har prøvd å lage begge deler, men får det ikke til.

Gammel 07-02-10, 20:00   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra mormor husker jeg best meierismøret. :iik: Hun ville jeg meg det beste hun kunne og smurte tykke lag med meierismør på skiva. Jeg syns det var forferdelig, men trøkte det ned for ikke å såre henne.

Fra farmor er det spesielt småsuppe og fersk suppe med kjøtt og sursøt saus jeg husker. Det lager hun til oss ennå. Kjøttkaker med fet kålstuing, hjemmelaget sjokoladepudding med krem og nedlagte pærer fikk også mye hos henne før.

Jeg lager mye tradisjonell bestemor-mat. Lapskaus, småsuppe, kjøttkaker, fiskegrateng, kokt torsk med smeltet smør mm. Særlig nå når jeg er hjemme i perm. og har tid til å koke kjøtt i fire timer og sånt. Til hverdags må jeg si det er endel som tar for lang tid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:04   #12
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Terteskjell med hvit saus, fiskepudding, reker og erter. (bestemor)
Kjøttsuppe/lapskaus (mormor)
Hermetiske ferskener til dessert (mormor)

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:07   #13
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bestemors søndager bestod ofte av fersk suppe og opptinte jordbær med is til dessert. Sånn vaniljeis du fikk i en-liters pappkartong.

Det hender jeg lager det selv, ellers lager jeg nok en del "bestemormat" eller tradisjonell norsk husmansskost. Fersk suppe, lapskaus fra grunnen av (både lys og brun), steik osv.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:07   #14
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åååå... hadde helt glemt bestmors blodklubb. Lunken med sukker på.

Det lager jeg dog ikke selv. Ei heller har jeg kjøpt det, eller smakt det de siste tjue årene minst.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:07   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Byggrynssuppe

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:22   #16
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Ihjelkokte grønnsaker og dårlig stekt kjøtt. Bestemor hatet å lage mat.
Hvis jeg kom på besøk etter skolen og trengte noe å spise så fikk jeg loff, (på-kanten-til-brent) bacon, et glass cola og en kvikklunch. Og litt agurk hvis hun hadde. Det er vel det jeg forbinder mest med henne.

Mormor fikk jeg aldri møte, hun døde da mamma var 14, men før hun ble så dårlig at hun ikke kunne lage mat så var hun visstnok en helt utmerket kokk. Fransk mat, hovedsakelig, men litt italiensk og litt spansk også, noe som var hårreisende den gang da i etterkrigstiden, særlig fra en simpel bondepike som henne. Tsk tsk tsk.

Oldemoren min (svigermoren til min mathatende bestemor) lagde verdens beste makroner. Hun lagde ingenting annet (ingen var så lykkelig som henne når Toro kom på banen), sånt hadde hun ikke tid til, det var politikk å bry seg med, bøker å lese og steder å reise til. Fine, gamle damen.

Sist redigert av Kitty Bastard : 07-02-10 kl 20:32.
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 20:23   #17
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos mor(farmor) og mormor(min oldemor)
Hønsefrikassé
Kjøttkaker
Stekt makrell
Kokt torsk med rogn og lever -torskerognkaker :grøss:
Kjøttsuppe med melboller
Sjokoladesuppe
Fersk kneipp med meierismør og sukker
Sagogrynssuppe eller pudding
Semulegrøt eller pudding
Tilslørte bondepiker
Sjokoladepudding
Nystekte smultringer

Hos mor på P(mormor)
Kokt ørret
Fersk suppe og kjøtt med sursøt saus
Brød fra kjøleskapet

Gammel 07-02-10, 20:20   #18
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Pannekaker med flesk til
Stekt seifilet
og "en himmelsk munnfull" som er en slags fromasj.
Dem to første kan jeg å lage men er alltid best når bestemor lager de så det spiser vi for det meste der "en himmelsk munnfull" MÅ jeg lære meg å lage for det er kjempedigg

Gammel 07-02-10, 20:29   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søtsuppe, melkesuppe med melboller og "grøtpinn" (lapskaus laget av ukens rester, servert etter lørdagsgrøt) er noe av det jeg husker mormor lagde til oss. Jeg har aldri laget søtsuppe eller melkesuppe.

Bestemor forbinder jeg med fløyelsgrøt, rømmegrøt og klubb.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 21:01   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hva slags middag forbinder dere med besteforeldrene deres?
Lager dere noe av dette til deres familie?
Er det noen besteforeldrematretter som dere kunne tenke dere å lære å lage?
Hvilke kunne dere ikke tenke dere å lage?

Vi har aldri spist særlig mye middag hos besteforeldrene mine, men i jula var det alltid sursteik. Det lager jeg fremdeles ofte, spesielt i jula.

Ellers forbinder jeg nok mest følgende med besteforeldrene mine:
-delfiakake
-kaffe i rosemalte kopper
-Dessertsjokolade
-vafler
-ristet loff med meierismør på
-varm brus
-Sarah Bernhard
-kransekake
-krumkaker

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:05.