Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-10, 15:59   #21
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg mener du?

.........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 20:56.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:14   #22
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mulig jeg har helt merkelige unger, men begge to elsker bilferier.

Det gjør min også.Aldri hatt problemer med å kjøre langt.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:19   #23
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke steder i Norge bør unger få med seg, mener du?

Vi har alltid feriert i Norge. Mest nord-Norge, Bodøområdet. Jeg tenker mer på hva barna får oppleve. Fjellturer, fisketurer, skogsturer, telting, bålkos... ellers å har barna mine positive opplevelser på Fredriksten festning og Kongsvinger festning. Der er det skattejakt for barn blant annet, samtidig får de med seg litt historie. Jeg vil søke roen og samværet. Vi har vært på Hunderfossen noen få ganger, Tusenfryd en gang og dyreparken i Kristiansand en gang.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:41   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ungene bør få med seg Oslo, og gjerne litt av det som er typisk for Norge, som fjord og fjell og hav.
Vi har reist mye i Norge, men aldri lenger nord enn Ålesund. Jeg skulle ønske at både vi og ungene fikk oppleve Nord-Norge, men vi gidder rett og slett ikke kjøre nordover. Fly eller Hurtigruta er svindyrt, men vi får se om vi ikke prioriterer en svindyr norgesferie en gang.
Vi er mer opptatt av at ungene skal oppleve verden enn lille Norge, så i sommer går turen til USA.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:47   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er fint om ungene, før de er, ja, jeg vet ikke, tenåringer?, er noenlunde kjent i Oslo, siden det er mye kultur man ikke helt får med seg om man ikke skjønner hvordan hovedstaden henger sammen. Tilsvarende for de andre store byene, i litt mindre skala.

Også nord-norge. Forstå avstandene og "villheten" i Lofoten, for eksempel.

Gammel 14-02-10, 17:04   #26
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Ta dem med nordover. Det er noe med landskapet der oppe som man bare må få med seg. Lofoten f.eks, eller å kjøre over Saltfjellet.

Husker fortsatt at vi stoppet ved en snøskavl (om man kan kalle en brøytekant på 5-6 meter det) midt på Saltfjellet på vei opp, og stoppet samme sted på vei ned igjen etter 3 uker. Det var gøy å se at det hadde smeltet noen meter.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 17:39   #27
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil at ungene mine skal skjønne hvordan landet er bygd opp og blitt til. Dvs:
-Kvitskriuprestane, for å se erosjonsprosesser
-Romsdalen; en typisk u-dal
-Sunndalen; noe av det nærmeste vi kommer en v-dal
-Fly fra Oslo til Bergen eller Trondheim slik at man ser de store skyvedekkene
-Agnordalene vest for Lesja
-Fossilområdene på Andøya
-Kambrosilur-kalksteinen i Osloområdet
-Forvitringsprosesser på høyfjellet
-Strandflater
osv.

I tillegg skal vi en eller annen gang dra på gullvasking og smaragdjakt, og besøke sølvgruvene.

Gammel 14-02-10, 19:30   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

gajamor: Morsom vinkling - det hadde jeg aldri tenkt på! Det skal vi ha på minnet når vi farter rundt. (Kanskje jeg kan spørre deg litt om teorien - den er litt rusten, kjenner jeg. )

Gammel 14-02-10, 19:51   #29
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Bilferie er "drepen" med små barn.

Ikke for mitt barn. Vi kjørte for eksempel til Syd-Frankrike med en 3,5-åring, det gikk helt knirkefritt og var en fantastisk ferie.

I Norge? Fjell og skjærgård (helst med båt)! Men det kommer jo litt an på hvor man er fra. Er man fra en vestlandsk fjellbygd er det sikkert ikke et like fantastisk flott feriemål som jeg synes.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 19:54   #30
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja! Skjærgårdsferie med krabbefiske, svabergbading og båt-turer må man nesten ha med seg som oppvokst i Norge.

Gammel 14-02-10, 19:57   #31
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja! Skjærgårdsferie med krabbefiske, svabergbading og båt-turer må man nesten ha med seg som oppvokst i Norge.

Å, det er så fint! Det banker enhver annen sommerferie ned i støvlene etter min mening.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:00   #32
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 20:56.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:04   #33
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er opptatt av at ungene mine skal kjenne landet vårt, men jeg vet ikke om det er steder de se. Det er en del steder jeg syns de bør se.

De største byene.
Sørlandsidyll.
Lofoten fordi det er en viktig del av forfedrene deres sitt liv med lofotfisket.
Den fantastiske naturen på Vestlandet.
Hurtigruten.
Finnmark fordi det er en del av Norge jeg selv kjenner alt for dårlig.
Våre fantastiske nasjonalparker og flotte fjellområder.
Helgelandskysten med alle øyene og vakre sandstrender.
De store endringene i vær og natur som man ikke finner så veldig mange andre steder enn i Norge.

Gammel 14-02-10, 20:04   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

-ea-:

Gammel 14-02-10, 20:07   #35
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes Norge har en flott natur som jeg ønsker å vise fram for jenta mi etterhvert, både Vestlandet, Finnmark, Lofoten, Rondane og Jotunheimen for å nevne noe.

Gammel 14-02-10, 20:12   #36
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med både hytte på fjell og ved sjø og synes det er supert å knytte tilhørighet til en slik plass som barn. Dette er selvsagt ikke alle forunt, men jeg er glad for at vi fikk mulighet til å kjøpe vår egen lille hytte i høst. Jeg gleder meg til at ungene skal knytte seg til dette stedet og drømmer om hele dager på den lille stranden i nærheten med grilling i sanden. Mine barndomsminner med båtturer til en øy der solen varer lenge og sovne i båten hjem igjen er noe jeg ønsker at mine barn også skal få oppleve.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:26   #37
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes jo at man burde ha vært i Oslo. Og sett daler, fjorder og fjell. Og gjerne en tur til nord-norge.

Husker vi hadde en tur der vi var i Geiranger, Trollstigen / trollveggen, Molde og ned Gubrandsdalen - i ettertid ser jeg på det som litt "få-med-deg-Norge-som-turist-tur".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:29   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De stedene jeg kommer til å ta med guttene er vel i utgangspunktet steder jeg har lyst til å dra selv. Bergen, Stavanger/Kongeparken/Jæren, Trollstigen, Lofoten, Ålesund, for å nevne noe. Ellers synes jeg gajamor sin liste hørtes spennende ut.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:32   #39
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Finnmark

Jeg har kjørt her fra(ca midt i norge) og helt opp gjennom norge flere ganger,men ungene har ikke det. Og det er ikke mye å se på i norge uten om sving på sving så man blir bilsyk.
Så vi kjører sverige og finnland oppover mens har sett alt som er å se

Jeg har kjørt flereganger ned til Trondheim ikke så mye å se der heller
Og kjørt en gang fra Drammen og hjem med nybilen i 2003. Føler ikke for å gjøre det så mye mere.

Før når vi har vært i Oslo og rundt der har vi tatt tog (når jeg var mindre) og jeg og mann tar fly.
Hovedstaden intriserer med null.
Så skjønner ikke helt hvorfor jeg skal drasse med meg ungene ned dit.
Kanskje en gang om vi kjører til Danmark at vi tar en dag på tusenfryd og en ser Oscars borg. Og kanskje Gråtass men da må man jo helt på andre siden av fjorden og det blir omvei hjem

Ungen skal få bli med til Vesterålen og Lofoten en gang, men for at vi skal besøke svigermor sin slekt og slektstreff neste år i think, men det er på våren.
Men resten av Nordland bryr jeg meg lite om og har en mann som ikke liker å kjøre bil. han tar heller fly om vi skal noe.
Mens jeg og ungene drigger å kjøre

Sist redigert av Honda : 14-02-10 kl 20:42.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 20:37   #40
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Jeg vil at ungene mine skal skjønne hvordan landet er bygd opp og blitt til. Dvs:
-Kvitskriuprestane, for å se erosjonsprosesser
-Romsdalen; en typisk u-dal
-Sunndalen; noe av det nærmeste vi kommer en v-dal
-Fly fra Oslo til Bergen eller Trondheim slik at man ser de store skyvedekkene
-Agnordalene vest for Lesja
-Fossilområdene på Andøya
-Kambrosilur-kalksteinen i Osloområdet
-Forvitringsprosesser på høyfjellet
-Strandflater
osv.

I tillegg skal vi en eller annen gang dra på gullvasking og smaragdjakt, og besøke sølvgruvene.

Mølen utenfor Larvik bør jo med på denne lista.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:02.