Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Røyking, nok en gang

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-02-10, 19:53   #21
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyking, nok en gang

Hvordan står det til med håndhevingen av den loven og de retningslinjene vi allerede har, forresten? Mitt (begrensede) inntrykk er at røyking f.eks. på arbeidsplassens område er noe alle vet gjøres til tross for forbud og jeg har ikke hørt om noen som har fått noen reaksjoner på det. Man bare gjentar oppfordringen om og om igjen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:00   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arbeidsplassens område? Som i uteområde? Er det forbudt?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:04   #23
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som i sykehusområdet, skolens område etc.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 16-02-10, 20:05   #24
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:13   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Som i sykehusområdet, skolens område etc.

Det er jo ikke så mange arbeidsplasser det er forbud ved.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen røyke ved noen skolegård på år.

På sykehus brytes derimot reglene. Det tror jeg kan ha sammenheng med at områdene er så store at det rett og slett ikke lar seg gjøre i praksis å gå helt ut derfra.

Nok en gang tror jeg mye av problemene dette skaper kunne vært løst ved at man hadde tillatt-soner fremfor forbud som er umulige å overholde. Det er virkelig langt mellom dem som ønsker å plage fremmede mennesker bare fordi.

Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 20:30   #26
kie
weird

kie sin avatar

Standard

På sykehus går det jo litt på selve røyklukta også. Postoperativ kvalme og en sykepleier som stinker røyk er en mindre heldig kombinasjon. Men det er jo mange som synder på sine områder. Det verste eksempelet jeg har hørt om var en sykepleier på brannskadeavdeling som virkelig hadde svingt seg med pudderkosten hver morgen. Det er ikke særlig å drive med brannsår og slikt da. *sporer av*

Gammel 16-02-10, 21:26   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er prinsippielt enig med smilefjes, altså. Det er en lovlig vare, og det er alltid bedre med gulrøtter og tilrettelegging enn forbud og pisker.

Jeg bare ønsker et generelt forbud mot røyk i en sone rundt meg på, si 20 meter?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 21:27   #28
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er helt på linje med smilefjes her. Det er bedre med gulrot enn pisk; å legge til rette for røyking i soner som kan unngås av de som plages av røyk, spesielt rundt offentlige bygg, og å vektlegge holdningsskapende arbeid er en mer positiv vei å gå. Det er tross alt utendørs vi snakker om.

Gammel 16-02-10, 22:03   #29
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da vet røykerne hvor de skal gjøre av seg og allergikerne vet hvor de skal la være å gjøre av seg.

Nei, det vet de ikke. Selv med store skilter med røyking forbud og henvisning til røykekrok 10 meter lengre unna, med askebegre, tak og benker og alt en røyker trenger, så forstår de fremdeles ikke hvor de skal gjøre av seg. Og slik er det overalt. Jeg lurer seriøst på om nikotin gjør noe med hjernen.

Gammel 16-02-10, 22:05   #30
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

smilefjes har absolutt et poeng.

Men sånn generelt, jeg synes heksejakten på røykerne begynner å bli litt drøy.
Ute er ute, og oppviser man normal folkeskikk er det ingen som burde ha noe å si på om man tar seg en sigg i friluft.
Problemet er jo de som ikke tar hensyn, men slike mennesker finner man jo overalt, og ikke alltid med en sneip i munnviken.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:13   #31
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Alkohol er også en lovlig vare, men det er likevell strenge retningslinjer og regulering av bruk.
Det plager ikke meg, men så er det jo alle de som reagerer på røyk.
Jeg ser både fordeler og ulemper, klarer egentlig ikke å konkludere meg frem til en mening.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:18   #32
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Prinsipielt er jeg enig med SF, men i praksis ser jeg det samme som Sitron.

Det ikke slik at røyking ute magisk gjør at røyken ikke plager noen, forresten. Jeg har ikke astma eller andre luftveissykdommer, men jeg merker godt om noen står 10 meter bak meg og røyker i noen minutter. Jeg blir tett i nesen og sår i øynene, og flytter jeg meg ikke, kan det utløse migrene. Det er ikke et problem for meg, jeg reiser lite kollektivt, og bor slik at jeg er lite eksponert hjemme. Likevel kan jeg godt se at det kan være slitsomt fo andre som opplever det ofte eller har luftveisproblemer. På jobben har jeg et kontor som er ca 50 meter fra der drosjene står når de venter på tur. På dager uten vind orker jeg ikke sitte på det kontoret, røyken siver inn.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:18   #33
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det blir for lettvint å si "ute er ute". Man kan bli ekstremt plaget av røykelukt utendørs. Jeg blir stadig sjokkert over hvor folk kan finne på å tenne opp en røyk, feks. midt i folkemengden ved 17. mai-toget (jeg måtte flytte meg 5 ganger sist, flere stod med barn på armen og røykte) og midt i andre folkeklynger. Det er ganske utrolig, for det er ikke sjelden heller. Langt ifra. Jeg har også helt sluttet å gå på utendørs konserter, jeg blir syk av det. Og det å sitte på kafé ute og kose seg om sommeren? Haha ...

Gammel 16-02-10, 22:22   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, det vet de ikke. Selv med store skilter med røyking forbud og henvisning til røykekrok 10 meter lengre unna, med askebegre, tak og benker og alt en røyker trenger, så forstår de fremdeles ikke hvor de skal gjøre av seg. Og slik er det overalt. Jeg lurer seriøst på om nikotin gjør noe med hjernen.

De aller mest morsomme er de som står rett under det digre "røyking forbudt i inngangspartiet-skiltet" ved inngangen til sykehuset i Drammen, mens de damper så skya står rundt dem.

Gammel 16-02-10, 22:35   #35
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nok en gang tror jeg mye av problemene dette skaper kunne vært løst ved at man hadde tillatt-soner fremfor forbud som er umulige å overholde. Det er virkelig langt mellom dem som ønsker å plage fremmede mennesker bare fordi.

Jeg er i utgangspunktet også for gulrøtter (), men ser at det ikke fungerer sånn. Selv om jeg velger å tro det du uthever, er det vanskelig å holde på optimismen, når jeg hver gang jeg tar tog (= hver dag) ser eksempler på det motsatte. Folk som røyker i trengselen for å komme seg på toget, for å sneipe sigaretten mot togvogna før de går inn og puste ut det siste magadraget idét de går inn i toget er i beste fall lite oppmerksomme på egne handlinger.

Helt klart for at det skal være røyfritt på perronger og ved inngangsdører.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:37   #36
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser jo at det er vanskelig å gjennomført en slik lov. Men jeg synes det er helt på sin plass at enkelte uteområder blir røykfrie.

F.eks. kunne jeg godt sluppet svimerker, eller sluppet å være redd for å få svimerker, enten på klær eller hud, pga. røykere MÅ røyke inne i Dyreparken på sommeren. Midt i høysesong og med mennesker tett i tett.

Det er ikke bare en gang jeg har blitt svidd. To ganger. Ikke mange, men jeg tror nok det er flere enn meg som har opplevd dette. I tillegg til de gangene jeg står ufrivillig og puster inn den ekle røyken.

Jeg må ærlig innrømme at jeg hater røyk såpass sterkt at jeg ville støttet slagsforbud også.

Jeg klarer ikke å kose meg når jeg sitter ute og spiser på uteresturant og folk ved siden av, foran eller bak sitter og røyker. Det er bare ubehagelig og ekkelt. Det burde vært en selvfølge at det er røykeforbud på slike steder. Så lenge det er ganske gode beviser på at passiv røyking også dreper, så kan det godt komme slike forbud.

Jeg er ellers enig i at tillatt soner kan være ok.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:37   #37
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gir stadig beskjed til bussjåførene her at de må trekke unna den åpne bussdøren når de røyker.

Gammel 16-02-10, 22:41   #38
Slettet bruker
Passiv

Standard

På min arbeidsplass har vi faktisk gjennomført det jeg sier. Vi har egne røykesteder som er noen meter fra inngangen. Et lite utebord med noen stoler, en levegg og et tal over så man kan stå eller sitte tørt om det regner også.

Ledelsen sendte EN mail og ba om at det kun ble røyket der - det har aldri vært noe problem siden.

Jeg kan ikke tro at alle røykerne på min arbeidsplass er så til de grader forskjellige fra alle andre røykere.

Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:43   #39
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

På min arbeidsplass har vi faktisk gjennomført det jeg sier. Vi har egne røykesteder som er noen meter fra inngangen. Et lite utebord med noen stoler, en levegg og et tal over så man kan stå eller sitte tørt om det regner også.

Ledelsen sendte EN mail og ba om at det kun ble røyket der - det har aldri vært noe problem siden.

Jeg kan ikke tro at alle røykerne på min arbeidsplass er så til de grader forskjellige fra alle andre røykere.

Jeg tror at det er ganske stor forskjell på hvordan man oppfører seg på arbeidsplassen, særlig etter å ha fått beskjed fra ledelsen, og hvordan man oppfører seg i det offentlige rom, der "ingen" har ansvar for noe. Et formanende skilt har ikke samme autoriteten som den som betaler ut lønninga di, er jeg redd.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-10, 22:44   #40
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg tror at det er ganske stor forskjell på hvordan man oppfører seg på arbeidsplassen, særlig etter å ha fått beskjed fra ledelsen, og hvordan man oppfører seg i det offentlige rom, der "ingen" har ansvar for noe. Et formanende skilt har ikke samme autoriteten som den som betaler ut lønninga di, er jeg redd.

Enig. I det offentlige rom gjør man jo stort sett det man vil, ser det ut til.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:24.