|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: OverformynderiDet eneste jeg anser som problematisk med overformynderiet er at barnet plutselig får en stor sum på sin myndighetsdag. Ikke alltid gunstig for en 18 åring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Overformynderi
Ja jeg tenker litt sånn jeg og. Jeg lurer på om de pengene vi har spart til gutta skal være feks konfirmasjonsgave, men med begrensninger på uttak. De pengene de får av foreldrene mine vil jeg gjerne vite at de bruker til noe fornuftig, og da tenker jeg at en BSU-konto må være ok? Da står de ett sted hvor det er begrenset tilgang på uttak, og de må brukes til noe fornuftig. Men jeg vet jammen ikke. Jeg vil gjerne gi gutta et litt bedre utgangspunkt enn det jeg fikk selv. At de har en konto med penger til feks lappen hvis vi ikke har penger til å hjelpe de da. Jeg vil ikke at de skal feste bort pengene eller noe sånt. Hva gjør man egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: OverformynderiMen BSU-konto... man kan jo bare spare en viss sum der med skattefradrag. hvordan er da reglene i forhold til å sette inn en større sum der som startpakke på et vis? Altså øremerkede boligmidler...
![]() |
#24 |
Medlem siden: Sep 2007
Aner ikke. De kan uansett ikke starte en BSU-konto før de er tenåringer. Jeg håper jeg har funnet ut noe lurt til da. Frem til da så får penge stå i mitt navn. Hvis de ikke vet at de har pengene kan jeg jo i større grad bestemme hva de skal brukes til. Noe annet er det jo med de penge som spares i deres navn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
maler
|
![]() Sv: OverformynderiJeg tenker at en BSU-konto er genialt hvis man ikke bruker opp deres mulighet til å spare med skattefradrag. Altså at man kan spare i en bsu-konto til dem i årene før de begynner å betale skatt selv. Men hvis det da spiser av maxbeløpet deres blir det jo ikke noe bra.
![]() |
#26 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Noen ganger får barn arv. Jeg arvet noen penger da jeg var i barnehagealder og det ble tatt hånd om av Overformynderiet umiddelbart (den gangen var grensen mye lavere enn nå).
![]() |
#27 |
Kidding, right?
|
Og det er ikke bare bare å overføre penger til voksne barn heller. Man kan ikke bare gi bort masse penger til ungene sine - det blir oppfattet som forskudd på arv og vips utløses arveskatt (på 28% eller noe). Man må da passe på å porsjonere det ut med 30.000,- i året (som jeg tror er grensen for skattefrie overføringer, men jeg er ikke helt sikker.)
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sparer en på en bsu-konto, går det på maxbeløpet. Altså, aldri spare på en bsu-konto i navn til en som ikke får skattefradraget. Ikke sette inn en "startbonus" heller.
![]() |
#29 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Eller det vil gå på bekostning av fribeløpet når de en gang skal arve. Jeg ser ikke på overformynderiet som noe så forferdelig som alle andre her gjør. Renten Mazungen får hos overformynderiet er jo ca 4,5 % rentene hos Sparebanken og Nordea er betydelig lavere. Overformynderiet har jo ganske store beløp plassert over lang tid, og derfor høy rente. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Bare sær
Arveavgiften er maks på 10 %, og da bare på alt over 800 000. Og det årlige beløpet er 1/2G, som er ca. 36 000 for tiden. Fra hver forelder.
![]() |
#31 |
Permakulturell
|
![]() Sv: OverformynderiVi har akkurat flyttet en del av sparebeløpet til sønnen vår over til vårt navn pga. overformynderigrensen. Mest for å unngå at han får et stort beløp på myndighetsdagen, og at vi har litt å si når det gjelder disponeringen av beløpet.
![]() |
#32 |
På vei
![]() Sv: OverformynderiSå vidt jeg har forstått trenger ikke nødvendigvis overformynderiet å bli koblet inn. Dette skjer dersom den som gir barnet pengene gir beskjed om at overformynderiet skal holdes utenfor. Dine Penger sier litt om dette: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=132670 Sist redigert av ElinM : 02-03-10 kl 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|