Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-10, 15:33   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Japanturen nærmer seg - hva må jeg huske?

Jeg syntes det var veldig greit å finne fram i Tokyo. Man klarer seg fint uten gatenavn, altså. Fine byen! Hvor skal dere bo?

Om det ikke er den dere har, vil jeg anbefale Lonely Planets Encounter-guide, det finnes en til Tokyo. Jeg har ikke sett på akkurat den, men har prøvd tre andre, og de er i et utrolig hendig format og er organisert etter nabolag, det er de mest anvendelige reiseguidene jeg har vært borti.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 15:45   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Om det ikke er den dere har, vil jeg anbefale Lonely Planets Encounter-guide, det finnes en til Tokyo.

Har den! Og den er lest fra perm til perm av både meg og mannen. Brilliant.

Hvor vi skal bo? Skal vi se. Én natt på Park Hyatt (selvfølgelig), én natt på ryokan og resten på "vanlig" hotell.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 15:50   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Én natt på Park Hyatt (selvfølgelig), én natt på ryokan og resten på "vanlig" hotell.

Park Hyatt! Og jeg elsker å bo på ryokan. Og Shinjuku er kjekt! (Jammen bra jeg skal på konferansereise til Japan neste år, kjenner jeg. )

Gammel 03-03-10, 15:34   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Kobebiff er oksekjøtt fra en japansk spesialrase som blir degget med og massert etter alle kunstens regler. Det er marmorert og supersmaksrikt. Dyrt, men ikke oppskrytt.

Gammel 03-03-10, 19:49   #5
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Kobebiff er oksekjøtt fra en japansk spesialrase som blir degget med og massert etter alle kunstens regler. Det er marmorert og supersmaksrikt. Dyrt, men ikke oppskrytt.

Nemlig!

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 15:49   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Jeg er så utrolig unnelig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 16:00   #7
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

å drømme destinasjonen miin håper dere for en fin tur! og kansje at dere legger ut noen bilder etterhvert.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 16:49   #8
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Aa det skal bli spennende. Gleder meg til aa höre.

For flyreisen anbefaler jeg ogsaa en saann oppblaasbar nakkestötte. Man sover virkelig mye bedre med en saann. Maske til over öynene og örepropper er ogsaa bra aa ha for natten. Man kan droppe en del av disse hvis man flyr business-class, men det er jo "litt" dyrt, saa jeg regner med at sitte-bak-forhenget-triksene mine kan komme til nytte.

Gode guider som man leser paa forhaand, gjerne sammen med et kart som man "innarbeider". Jeg innarbeider kartet gjennom aa merke av interessante sights, gater som jeg vil gaa paa, butikker, bra restauranter som jeg vil spise paa i det aktuelle omraadet etc. SElvsagt kan man vaere spontan aa gjöre noe annet naar man först kommer dit, men det er alltid bra aa ha slike tips notert slik at man vet hva som er i naerheten naar man rusler rundt i et omraade.

Gooood tur!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 18:36   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sist vi fløy til USA kunne man brette ned nakkestøtten på hver side av hodet, så det var ikke behov for sånn oppblåsbar. På lange flyturer har jeg alltid fått øyemaske, men ørepropper kan være greit.

Gammel 03-03-10, 20:08   #10
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sist vi fløy til USA kunne man brette ned nakkestøtten på hver side av hodet, så det var ikke behov for sånn oppblåsbar. På lange flyturer har jeg alltid fått øyemaske, men ørepropper kan være greit.

Da sover nok du litt mer rett opp og ned enn det jeg gjör. Mitt hode har det nemlig aa falle halvveis fremover, og det er ingen nakkestötte i verden som kan gjöre noe med det. Dessuten er de nakkeputene mye mykere enn stöttene. Ikke er de putene noe dyre heller.

Gammel 03-03-10, 20:26   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Da sover nok du litt mer rett opp og ned enn det jeg gjör. Mitt hode har det nemlig aa falle halvveis fremover, og det er ingen nakkestötte i verden som kan gjöre noe med det. Dessuten er de nakkeputene mye mykere enn stöttene. Ikke er de putene noe dyre heller.

Neida, jeg er klar over at de ikke er dyre, jeg har en. På setene til British Airways var det ikke plass til en ekstra nakkestøtte når de kantene var brettet ned, de fungerte bedre enn de oppblåsbare syns jeg, siden de også støttet på siden av hodet. Men hver sin smak, ikke er man garantert sånne seter heller.

Gammel 03-03-10, 18:39   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg tenkt litt. Det er faktisk 14 år siden jeg var i Japan (selv om jeg synes jeg nettopp var der) , og det har jo skjedd en del med servicen ombord på flyene siden den gang. Så du skal nok ikke satse på å få utdelt tøfler.

Gammel 03-03-10, 19:19   #13
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tepanyaki må du smake.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 20:12   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Tepanyaki må du smake.

Her er et bilde fra en saann restaurant. Man sitter paa höye stoler ogsaa staar kokkene i midten og lager til maten din som stekes oppaa de metallplatene du ser paa bildet. Noen av kokkene er skikkelige kunstnere som er fantastisk aa se paa der de sjonglerer med kniver (omtrent) og har et skikkelig show. Man kan spise dette med fiskeretter eller kjöttretter eller blanding. Det er en hel meny som oftest med flere retter. Risen faar man helt til slutt husker jeg. Kjempegodt uansett hva man velger.

Gammel 03-03-10, 19:23   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva er det?

Gammel 03-03-10, 19:32   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Og hva er det?

Jeg måtte google for å finne en forklaring, det kan vel enklest beskrives som japansk grillmat. Jeg husker vi fikk mange småretter (fantastisk gode) og at kokkene sto og grillet kjøttet rett foran oss.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-03-10, 23:07   #17
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Tokyo! Heldiggris!
3G-telefonar funker fint, det koster ein middels formue, men det funker iallfall. Elles kan man leige telefon og kjøpe kontantkort på flyplassen. Veit ikkje kor gamal eldstemann er, men sørg for at han har tlfnr (med landkode) til dei vaksne viss hans eigen telefon ikkje har 3G. Kjekt å vise lapp til japanere i krisetilfelle i staden for å måtte si tall...

Tokyo er ein VELDIG trygg by. Kriminalitet overfor turistar kan du omtrent gløyme (unntaket er moglegeins ein del dårlege utanlandske turistar i Roppongi-området, som kan oppføre seg cirka som heime).

Tokyo er også veldig rein. Søppelbøtter finst ikkje. Ta med alt søppel heim.
Ha lommetørkle i veska til å bruke som handduk (på off. toalett), og papirlommetørkle til nesepussing. Aldri pusse nesen i tøylommetørkle!

Viss de hostar eller snørrer, bruk munnbind. Japanere bruker munnbind for å beskytte andre mot smitte, ikkje for å beskytte seg sjølv. Prøv å unngå å hoste og nyse....

Bruk lite plass på t-banen, spesielt i rushtida. Følg dei lokale når det gjeld kva side av rulletrappa du skal stå i.

T-bane i Tokyo funker veldig bra, aldri forsinka og alle stasjonane har namn med latinsk alfabet. Vi kjøpte Pasmo-kort då vi var der, det er kontantkort og du blipper når du går inn og ut av t-banestasjonane, og får automatisk riktig billettpris. Pass på at det er pengar på det :-) Du får ut resten av pengane unntatt 210 yen (14kr) når du leverer inn kortet igjen.

Drosje er billeg og du kan naturlegvis stole på alle drosjesjåførar og -selskap.

Tipsing er veldig uvanleg, men sidan du er utlending kan det vere du får lov lell. Men det er ikkje forventa eller ønska eller noko. Vi tipsa når servicen var umåteleg god.

Våte paraplyar settast att i (ofte låsbart) paraplystativ eller pakkast i plast når du går inn ein plass.

Lær (eller skriv ut) alfabeta Hiragana og katakana. Då kan du lettare slå opp ord frå feks menyar i ei ordbok. Dessverre vil du ofte optimistisk finne meny som ser engelsk ut, heilt til du oppdager at det berre er overskriftene (LUNCH, BEER) som står på engelsk, alt anna er kun på japansk.

Prøv for all del samlebåndsushi.

Temperaturen i Tokyo rundt påsketider er nok som ein mild norsk vår/forsommer. Vi hadde stort sett rundt 18-20 grader, med tildels høg luftfuktigheit.

Japanere er formelle i klesvegen, men som turistar kan de gå i kva de vil. Greitt å ha med noko penare tøy om de skal ut og spise, dei fleste japanere som er ute og spiser kjem rett frå jobb, og der er det ofte ganske formelt. I baren på Hyatt er det nok berre pent som gjeld :-)

Eg var i Japan i nesten 3 veker for eit par år sidan, og det er eit fantastisk land. Ingen negative opplevingar, og det er vel eit av dei landa eg kunne tenkt meg å busette meg i, sjølv om det er veldig ulikt Noreg. Samstundes er det så likt at det føles litt "heimleg", trur kanskje eg følte at det var like "sivilisert" som Noreg, altså at ting funka litt på samme måten.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 11:11   #18
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Japanske minibanker tar i utgangspunktet ikke utenlandske kort, og gir ofte en eller annen kryptisk feilmelding som kan gi inntrykk av at det er feil med kortet ditt... Gå på et postkontor, de har "internasjonale" minibanker, eller konsulter reiseguiden. (Da jeg var i Tokyo i 2000 var det noe sånt som tre minibanker i hele byen som kunne brukes. Lonely Planet var redningen: "Gå til varehus X, etasje Y, under trappa til høyre for kjøkkenavdelingen." :-)

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-10, 11:17   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet dere ikke så mye om hva slags mat dere bør spise?

MinaX har rett når det gjelder teppanyaki. I tillegg bør dere prøve shabushabu og/eller sukiyaki (de bygger på samme prinsipp). Yakitori er kylling i veldig god saus (egentlig betyr det "grillet kylling", mener jeg å huske). Nuddelsupper er også en opplevelse.

Gammel 04-03-10, 11:18   #20
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Vi har lest en del om mat, ja. Hadde lest om tepanyaki også, husket bare ikke navnet da MinaX nevnte det.

Sekstenåringen insisterer på å spise noe som heter Monsterburger, som er en burger med tretten hamburgere eller noe sånt. Kameraten hans hadde spist det da han nylig var i Japan.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:23.