Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Heller pedofil enn homofil

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-10, 18:38   #21
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Heller pedofil enn homofil

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Om man kaller det en diagnose eller ei er jo et språk-spørsmål. En diagnose trenger ikke implisere en årsak, det kan beskrive et symptom. Hvis jeg tolker Langfeldt rett, mener han at de aller fleste som forgriper seg på barn, i bunn og grunn ikke er pedofile, de har en seksuell legning som er enten homo- eller heterofil eller noe i mellom (bifil), men at de av ulike årsaker retter seksualiteten sin mot barn. Man kunne godt kalt det for pedofile handlinger, men han bestrider altså at det er en seksuell legning, og således ikke bør omtales som en, i diagnoseverkene.

Shute: Mine innlegg bør ses i sammenheng med dette innlegget til Kanina.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-03-10, 20:21   #22
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men også heterofile blir "pedofile", og det blir jo ikke nødvendigvis noe bedre selv om det blir økt aksept for homofile. Der kan det være annen svikt i den seksuelle utviklingen som ligger bak.

En god del av overgrepene som blir gjort mot barn blir ikke gjort av folk som er pedofile, på samme måte som overgrep mot psykisk utviklingshemmete ikke nødvendigvis gjøres av folk som tenner spesielt på det. Ofte kan seksuelle overgrep beskrives som seksualisert vold hvor det å utøve makt kan oppleves som tennende. Det er også tilfeller hvor det oppleves som "trygt" (for overgriperen) å forgripe seg på barn. Det er også tilfeller hvor overgriperen kun kan vise ømhet og kjærlighet gjennom seksuelle handlinger.

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Hvorfor det? Altså, hva har de to tingene med hverandre å gjøre?

Begge deler beskriver et seksuelt tenningsmønster. Nå mener jeg at det ikke er full aksept om pedofili er en legning, men heller et symptom på psykiske problemer. Andre mener at pedofili er en virkelig, reell legning. (Jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Forskjellen til homofili er slående, homofile har eksistert innenfor alle kulturer til alle tider. Pluss at dyr utøver homofil adferd. Pedofili er ikke beskrevet på samme måte.)

Gammel 08-03-10, 20:35   #23
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Begge deler beskriver et seksuelt tenningsmønster. Nå mener jeg at det ikke er full aksept om pedofili er en legning, men heller et symptom på psykiske problemer. Andre mener at pedofili er en virkelig, reell legning. (Jeg må innrømme at jeg er skeptisk. Forskjellen til homofili er slående, homofile har eksistert innenfor alle kulturer til alle tider. Pluss at dyr utøver homofil adferd. Pedofili er ikke beskrevet på samme måte.)

Ja, men jeg ser ikke helt at man ikke kan sykdomsdefinere et seksuelt tenningsmønster bare fordi man ikke sykdomsdefinerer alle seksuelle tenningsmønstre.

Gammel 08-03-10, 20:51   #24
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Ja, men jeg ser ikke helt at man ikke kan sykdomsdefinere et seksuelt tenningsmønster bare fordi man ikke sykdomsdefinerer alle seksuelle tenningsmønstre.

Å, da har jeg misforstått deg. Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er en forskjell på en legning og en psykisk sykdom. En legning vil man alltid ha, den er (min oppfatning) like mye en del av en selv som blindtarmen og kneskålene. En psykisk sykdom kan man forhåpentligvis bli bedre av med adekvat hjelp.

Gammel 08-03-10, 21:18   #25
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Å, da har jeg misforstått deg. Jeg vet ikke helt. Jeg synes det er en forskjell på en legning og en psykisk sykdom. En legning vil man alltid ha, den er (min oppfatning) like mye en del av en selv som blindtarmen og kneskålene. En psykisk sykdom kan man forhåpentligvis bli bedre av med adekvat hjelp.

Nja, eller så misforstår du meg nå. For jeg er ikke uenig i noe av det du sier her, altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:05.