Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Helsparkling, noe man kan klare selv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-10, 20:50   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Helsparkling, noe man kan klare selv?

Og så påstår han at prisen dere oppgir ikke kan stemme.

Han sier også at han ikke har funnet 6 mm gipsplater og at det er mye arbeid.

Jeg tror alt dette dreier seg om at han ikke gidder.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:42   #2
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, eg lurer litt på underlaget eg. Sparkel er jo litt vått, så kan det hende at underlaget slår seg på grunn av fuktigheten medan sparkel tørkar?

Eg har heilsparkla ein del vegger. Dvs, dette var faktisk på gipsplater, men platene var kutta opp i ørten små bitar. (Grunnen til dette er lang og komplisert - ein gal skipselektriker som budde der før innstallerte alsken greier i veggene). For å få dette fint måtte vi heilsparkle veggene. Min mann hadde ikkje håndlaget. Eg fekk det til - men eg er generelt flinkare med hendene enn han. Så det er ikkje sikkert at det er den som er best til å sage som er best til å sparkle altså.

Det var jobb, men det gjekk da. Mange tynne lag som sagt over her. La tørke, og pusse. Eg sparkla sikkert både 4 og 5 gonger, så det gjekk jo mange dagar før veggen var ferdig. Brukte ferdig sparkelmasse - syns absolutt det var best og lettast.

Eg hadde nok vurdert å berre skifte ut gipsplatene ja.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:46   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer nok ikke til å sette på sånne tynne gipsplater på utsiden dersom det viser seg å være porøsplater på veggene. Da vil jeg helt inn til stenderverket for å feste på litt bedre tykkere gipsplater. Gipsplater i normal tykkelse 12mm er forresten billige. 69,- stk på smartclub for 120cm brede.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:47   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gips er billig i mitt hode iallefall. På Smartclub koster en gipsplate (13x1200x2400) 69,-. Jeg antar at vi hadde fått ganske mange gipsplater for prisen av tapetfjernemaskinen vi leide. Som for øvrig ikke fjernet tapeten.

Gammel 16-03-10, 20:51   #5
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Gips er billig i mitt hode iallefall. På Smartclub koster en gipsplate (13x1200x2400) 69,-.

Eller du kan spare store penger og kjøpe dem på Byggmax for 68,95.

Gammel 16-03-10, 20:48   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og der kom du meg i forkjøpet kokosbolle.

Gammel 16-03-10, 20:51   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Til Hycinth-mannen.

http://smartclub.no/flashavis/bygg_10/

Første side.

Gammel 16-03-10, 20:54   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er vel en smal (og ganske billig sak) å slå opp gipsplater ja. Utfordringen er vel heller å få vinduskarmer, kontakter og dørkarmer til å passe etterpå? En viss mengde sparkling blir det jo da også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 20:55   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Det er vel en smal (og ganske billig sak) å slå opp gipsplater ja. Utfordringen er vel heller å få vinduskarmer, kontakter og dørkarmer til å passe etterpå? En viss mengde sparkling blir det jo da også.

Hvis vi skal slå opp gipsplater skal de gamle platene vekk, derfor tas alt av listverk tas ned og slås på igjen etterpå. Mye jobb, men jeg tror det blir finest om det viser seg at vi må sette på nye plater.

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 20:56   #10
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan fore ut alt man vil visstnok. Men vi leide inn en fyr for å gjøre det for oss.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:23   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å fore ut en dør er da ikke vanskelig?
Du får hilse mannen og si at jeg klarer å gjøre det, Hyacinth.

Det er jo bare å smekke på en list med rett størrelse, det klarer da enhver apekatt som kan svinge en hammer eller en skrutrekker.

ppgitt over mannfolk:

Gammel 16-03-10, 21:27   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Å fore ut en dør er da ikke vanskelig?
Du får hilse mannen og si at jeg klarer å gjøre det, Hyacinth.

Det er jo bare å smekke på en list med rett størrelse, det klarer da enhver apekatt som kan svinge en hammer eller en skrutrekker.

ppgitt over mannfolk:

Leste det høyt for ham. Han sa ikke noe. Etter en stund kom det: Jeg er ingen håndverker.

Tør jeg nevne at vi for tiden pusser opp et helt hus?

Red: Nå freser han: Gjør det sjøl hvis du blir så irritert på meg!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:28   #13
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville heller satt opp nye gipsplater, sparklet og malt. Aller helst ville jeg selv montert gipsen, fått noen til å sparkle for så å male selv. Sparkling er noe drit.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:30   #14
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Helsparklet noen vegger for 7 år siden. Da lovte jeg meg selv at jeg aldri - ALDRI - skulle være så dum og tro det var bedre enn å bytte plater, evt. legge 6 mm gips utenpå igjen.

Opplevelsen satte såpass dype spor, at det fortsatt ikke er et snev av meg som kunne vurdert sparkling. Det ble fint, men fy flate for en en langsommelig drittjobb. En her nevnte tynne lag, det er et must. Brukte et sparkel fra Bäckers som var veldig fint, tørket superfort. Det er et must i tilfelle, etter min erfaring.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 21:35   #15
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Snekker'n her i huset prøvde seg på en vegg og gav kjapt beskjed om at det var for mye arbeid. Finstøv overalt og all den tiden det tar. Neitakk!

Gammel 16-03-10, 21:36   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Skjønner at dette ikke er noe vi kommer til å gidde å prøve. Takk for at dere deler erfaringer!

minibolle mai 2012
Gammel 16-03-10, 22:00   #17
Gammel bruker
Passiv

Standard

Abonnerer. Og klemmer litt på Mauser. Dette var nyttig lesning!

Svar med sitat
Gammel 16-03-10, 22:11   #18
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Og jeg kan absolutt ingen ting om dette, men måtte bare gå inn i tråden som het noe så eksotisk som Heklesparking, noe man kan klare selv?

Gammel 17-03-10, 23:07   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Og jeg kan absolutt ingen ting om dette, men måtte bare gå inn i tråden som het noe så eksotisk som Heklesparking, noe man kan klare selv?

Og jeg leste de første gangene helsparking, og lurte litt på hvorfor noen ville ønske å sparke seg selv i hælen (som jeg uttaler helen), men ja, man klarer det selv om man vil... Men så kom jeg på at det stavær hæl, og på FP skriver man ting rett, så jeg leste det hele en gang til...

Forøvrig kjenner jeg at det nok er bra jeg ikke har noen store planer om å pusse opp. Den boka som kan få oss gjennom noe slikt er ikke skrevet, nakenhet eller ei...

Gammel 16-03-10, 22:15   #20
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Heklet tapet vil nok fungere best. Vi kan jo kjøre en lapp per aktivt medlem på FP, så går det fort som fy?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.