|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Det var et forsøk på en metafor......
|
|
|
|
#2 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
Er så hjertens enig! |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?JEG vil at de skal studere videre, gjerne i utlandet, reise en del og gjøre seg livserfaringer før de "slår seg til ro". Utdanningen min har gitt meg mye både i forhold til selvutvikling, erfaringer, venner og jobbmuligheter, som jeg ikke ville vært foruten. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer Tjorven jeg.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg skal selvsagt tvinge barna inn i prestisjeyrker så jeg kan skryte på jobben. :gal. Astronaut og solocellist på Metroppolitan skal de bli.
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Jeg ser at hva som er noe å skryte av, er litt individuelt.
|
|
|
|
#8 |
|
ctrl+z
|
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg skjønner selvsagt at du snakker statistikk, Mim, men jeg sliter med å se at det er en reell bekymring likevel. Jeg er omgitt av mennesker med det som blir omtalt som kort utdannelse og ser intet mønster i dette. Spesielt ikke dette med lønn, min erfaring er at man med fag/svennebrev kan ha like høy (og ofte høyere) lønn enn akademikeren - dessuten uten studiegjelden.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Jeg ser heller ikke noe mønster i dette, og tror nok miljø, oppvekstvilkår osv. har vel så mye å si for hvor man vil havne. Det er lurt med utdannelse ja, men fortsatt bør det være slik at man velger studier etter evne og lyst, og ikke etter hva som forventes fra samfunnet,foreldre o.a. Altfor mange av mine venner fra videregående og høyskole valgte feil retning og har i dag helt vanlige jobber med grei, helt middels lønn, som de kunne hatt helt uten utdannelse i det hele tatt.
|
|
|
#10 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Min sønn kan velge akkurat hva han vil av Lege, Advokat, Sivilingeniør eller Arkitekt
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Jeg er veldig enig. Mitt inntrykk er at folk som sitter i såkalte lavtlønnsyrker slett ikke er fornøyd med lønna si. Tvert i mot er det stadig vekk snakk om at man må få opp lønna og statusen til slike yrker. Jeg er for all del ikke uenig at sykepleiere og førskolelærere burde tjene bedre, men en mye sikrere metode å skaffe seg god lønn på, er jo faktisk å velge et yrke der lønna er god, fremfor å skaffe seg et lavtlønnsyrke og håpe at det skal slutte å være det med tiden. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
can-jur
|
Jeg er faktisk helt og holdent uenig med deg. Her har vi en enorm samfunnsoppgave forran oss! Samfunnet som helhet MÅ lære seg å se verdien i lavtlønns yrkene slik at disse kan lønnes på linje med andre oppgaver. Det er VIRKELIG ingen logisk grunn til at en lege skal tjene det 3 dobble av en matprodusent! Eller at en bedriftsleder skal tjene det 5 dobble av hva en renovatør gjør. Og det betyr at vi alle må være villige til å bruke mer av lønna vår på å betale skikkelig for ting og tjenester vi kjøper. Løsningen er IKKE å dumpe lavtlønns yrkene over på utlendinger og lavstatus folk.....
|
|
|
|
#13 |
|
Ustabil
|
Men "lavtlønnsyrkene" er jo først og fremst i yrker som du nevner her, sykepleiere og førskolelærer og så videre. Og de har jo høyskoleutdanning. Men så blir de "lavtlønnsyrker" fordi de ikke egentlig tjener noe særlig mer enn de som kun har videregående utdanning, dette til tross for at de har studert i 3-4 år og pådratt seg studiegjeld. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Originala
|
Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt. I alle fall i forhold til noen av forholdene det ble vist til. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Det er opplagt en vekselvirkning her. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#17 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() |
Selvsagt betyr det noe - men ikke alt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det aller, aller viktigste er at ungene skal trives med de de skal jobbe med - enten det krever kort eller lang utdannelse. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg håper både det ene og det andre, for barnas egen skyld, men de må ville og ta valget selv. Jeg blir vel bare en støttespiller i dette uansett, og de skal ikke bli ulykkelige i sine valg på grunn av meg. Skulle fortsatt ønske jeg ble gullsmed. |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| griserøkter |
|
|