Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Greit at barna velger kort utdannelse?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-10, 13:49   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og "med ekte stolthet kunne skrytt på jobben" av barnas yrkesvalg? Hallo? Jeg ønsker ikke at mine barn skal ta høyere utdannelse for at jeg skal ha noe å skryte av på jobben.

Det var et forsøk på en metafor......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-10, 12:33   #2
Virra
Superaktiv

Virra sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Virra er litt kulVirra er litt kulVirra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg vil at ungene mine skal få et yrke de trives med, men jeg vil helt klart oppfordre dem til å ta høyere utdanning. Hvorfor? For samme grunnene som Mim oppgir: livskvalitet, helse, slitasjeskader, uføretrygd, levealder, lønn og sånn.

Er så hjertens enig!

Virra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 22:33   #3
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

JEG vil at de skal studere videre, gjerne i utlandet, reise en del og gjøre seg livserfaringer før de "slår seg til ro". Utdanningen min har gitt meg mye både i forhold til selvutvikling, erfaringer, venner og jobbmuligheter, som jeg ikke ville vært foruten.

Samtidig så er barna mine seg selv, og jeg vil støtte dem uansett hvilken utdanningsvei og yrke de måtte velge. Jeg håper riktignok at det ikke blir stripper, eller Nokasraner.

Er man lykkelig, forsørger seg selv og sine og lever det livet man ønsker leve så godt det lar seg gjøre, så er vel det viktigst?

Å velge en yrkesrettet utdanning er heller ikke synonymt med lavere levealder, såkalte sliteryrker, og dårlig betalt. Vi er da kommet lenger enn det.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 15:08   #4
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes det er viktig at ungene utnytter potensialet sitt. Ikke alle bør bli akademikere. Men hvis ungene ser ut til å ha anlegg for å ta lengre utdannelse, så kommer jeg til å legge forholdsvis mye press på dem for at de skal ønske seg den veien.

Signerer Tjorven jeg.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:40   #5
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil at hun skal bli lykkelig jeg.

Gammel 23-03-10, 13:49   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal selvsagt tvinge barna inn i prestisjeyrker så jeg kan skryte på jobben. :gal. Astronaut og solocellist på Metroppolitan skal de bli.

Blondie: Jeg snakker ikke på individplan. Statistikken sier noe annet.

Gammel 23-03-10, 13:53   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg skal selvsagt tvinge barna inn i prestisjeyrker så jeg kan skryte på jobben. :gal. Astronaut og solocellist på Metroppolitan skal de bli.

Jeg ser at hva som er noe å skryte av, er litt individuelt.
Min drøm er at en av dem blir hovslager med fordypning i barfothest

Gammel 23-03-10, 13:52   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner selvsagt at du snakker statistikk, Mim, men jeg sliter med å se at det er en reell bekymring likevel. Jeg er omgitt av mennesker med det som blir omtalt som kort utdannelse og ser intet mønster i dette. Spesielt ikke dette med lønn, min erfaring er at man med fag/svennebrev kan ha like høy (og ofte høyere) lønn enn akademikeren - dessuten uten studiegjelden.

Gammel 23-03-10, 15:40   #9
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg skjønner selvsagt at du snakker statistikk, Mim, men jeg sliter med å se at det er en reell bekymring likevel. Jeg er omgitt av mennesker med det som blir omtalt som kort utdannelse og ser intet mønster i dette. Spesielt ikke dette med lønn, min erfaring er at man med fag/svennebrev kan ha like høy (og ofte høyere) lønn enn akademikeren - dessuten uten studiegjelden.

Helt enig. Jeg ser heller ikke noe mønster i dette, og tror nok miljø, oppvekstvilkår osv. har vel så mye å si for hvor man vil havne. Det er lurt med utdannelse ja, men fortsatt bør det være slik at man velger studier etter evne og lyst, og ikke etter hva som forventes fra samfunnet,foreldre o.a. Altfor mange av mine venner fra videregående og høyskole valgte feil retning og har i dag helt vanlige jobber med grei, helt middels lønn, som de kunne hatt helt uten utdannelse i det hele tatt.

Gammel 23-03-10, 16:03   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Min sønn kan velge akkurat hva han vil av Lege, Advokat, Sivilingeniør eller Arkitekt

Neida, men vi kommer helt klart til å oppmuntre sterkt til, og tilrettelegge for, at poden og eventuelle søsken vil ønske å ta høyere utdannelse. Det er i mine øyne viktig på mange måter. Det som er nevnt over her med økonomi, levekår, helse etc. viser jo at man statistisk sett har alt å vinne på å ta høyere utdannelse ved høyskole eller universitet. Dessuten ville jeg synes det var veldig synd om poden ikke hadde utnyttet sitt potensiale. Jeg tror man blir lykkelig av det.

Det er ikke noe galt med en renholderjobb, butikkansatt, rørlegger, elektriker eller snekker, men jeg håper helt ærlig talt at mine barn velger annerledes og det synes jeg er en ærlig sak.

Må si jeg fnyser litt av de som mener penger/lønn er av lite eller ingen betydning så lenge man har en jobb man trives i.
Dette er jo bare en sannhet inntil et visst punkt og at god økonomi gjør meg litt lykkeligere er jeg ikke i tvil om.
Det er slitsomt å ha det trangt økonomisk. Det vet alle som har levd på Lånekassen i sitt liv
Så da og si at det gjør ingen ting med lav lønn så lenge man trives på jobben synes jeg er litt teit. Å ha en bolig, en bil, mat på bordet og klær koster penger, da er det klart at det betyr noe hva slags lønn man får.

Gammel 23-03-10, 16:08   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Må si jeg fnyser litt av de som mener penger/lønn er av lite eller ingen betydning så lenge man har en jobb man trives i.
Dette er jo bare en sannhet inntil et visst punkt og at god økonomi gjør meg litt lykkeligere er jeg ikke i tvil om.
Det er slitsomt å ha det trangt økonomisk. Det vet alle som har levd på Lånekassen i sitt liv
Så da og si at det gjør ingen ting med lav lønn så lenge man trives på jobben synes jeg er litt teit. Å ha en bolig, en bil, mat på bordet og klær koster penger, da er det klart at det betyr noe hva slags lønn man får.

Jeg er veldig enig. Mitt inntrykk er at folk som sitter i såkalte lavtlønnsyrker slett ikke er fornøyd med lønna si. Tvert i mot er det stadig vekk snakk om at man må få opp lønna og statusen til slike yrker. Jeg er for all del ikke uenig at sykepleiere og førskolelærere burde tjene bedre, men en mye sikrere metode å skaffe seg god lønn på, er jo faktisk å velge et yrke der lønna er god, fremfor å skaffe seg et lavtlønnsyrke og håpe at det skal slutte å være det med tiden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 16:17   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er veldig enig. Mitt inntrykk er at folk som sitter i såkalte lavtlønnsyrker slett ikke er fornøyd med lønna si. Tvert i mot er det stadig vekk snakk om at man må få opp lønna og statusen til slike yrker. Jeg er for all del ikke uenig at sykepleiere og førskolelærere burde tjene bedre, men en mye sikrere metode å skaffe seg god lønn på, er jo faktisk å velge et yrke der lønna er god, fremfor å skaffe seg et lavtlønnsyrke og håpe at det skal slutte å være det med tiden.

Jeg er faktisk helt og holdent uenig med deg. Her har vi en enorm samfunnsoppgave forran oss! Samfunnet som helhet MÅ lære seg å se verdien i lavtlønns yrkene slik at disse kan lønnes på linje med andre oppgaver. Det er VIRKELIG ingen logisk grunn til at en lege skal tjene det 3 dobble av en matprodusent! Eller at en bedriftsleder skal tjene det 5 dobble av hva en renovatør gjør. Og det betyr at vi alle må være villige til å bruke mer av lønna vår på å betale skikkelig for ting og tjenester vi kjøper. Løsningen er IKKE å dumpe lavtlønns yrkene over på utlendinger og lavstatus folk.....

Gammel 23-03-10, 16:28   #13
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men "lavtlønnsyrkene" er jo først og fremst i yrker som du nevner her, sykepleiere og førskolelærer og så videre. Og de har jo høyskoleutdanning. Men så blir de "lavtlønnsyrker" fordi de ikke egentlig tjener noe særlig mer enn de som kun har videregående utdanning, dette til tross for at de har studert i 3-4 år og pådratt seg studiegjeld.

Så dette handler jo ikke om utdanningsnivå, egentlig. Det handler om lønn, og hvorvidt det er viktigste kriterium for å velge utdanning. Åpenbart er det jo ikke det, for det er mange som utdanner seg til førskolelærere og sykepleiere, selv om de vet at det er dårlig betalt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 16:08   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er nevnt over her med økonomi, levekår, helse etc. viser jo at man statistisk sett har alt å vinne på å ta høyere utdannelse ved høyskole eller universitet.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt. I alle fall i forhold til noen av forholdene det ble vist til.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 16:09   #15
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt.

Det er opplagt en vekselvirkning her.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 16:26   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Nå kjenner jeg ikke til statistikken det henvises til, men det KUNNE jo også være sånn at personer med god helse og mange ressurser i større grad tar høyere utdanning. Altså at utdanningen kommer som resultat av egenskaper de har og ikke motsatt. I alle fall i forhold til noen av forholdene det ble vist til.

Det er klart det kan ha en sammenheng.

Jeg mener heller ikke at penger er alt, eller at man blir lykkelig av å være veldig rik. Men at penger liksom ikke skal ha noen betydning for hvilket yrke man skal velge synes jeg personlig er litt naivt.

Gammel 23-03-10, 16:10   #17
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Selvsagt betyr det noe - men ikke alt.
(hilsen hun med høy utdannelse men lav lønn)

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:53   #18
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil nok oppfordre til høyere utdannelse når den tid kommer.

Gammel 23-03-10, 15:26   #19
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Det aller, aller viktigste er at ungene skal trives med de de skal jobbe med - enten det krever kort eller lang utdannelse.

Min eldste står på kanten av karrierevalg nå (begynner på videregående til høsten), og jeg prøver å få henne inn på høyere utdannelse (tankemessig). Foreløpig ser det ut til at hun vurderer et yrke som krever 4 år på universitet/høyskole.

Yngstemann har talt forlengst; Arkeolog (med vekt på egyptologi) og fotballspiller. Måtte bare drømmene og motivasjonen vedvare.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:53   #20
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper både det ene og det andre, for barnas egen skyld, men de må ville og ta valget selv. Jeg blir vel bare en støttespiller i dette uansett, og de skal ikke bli ulykkelige i sine valg på grunn av meg. Skulle fortsatt ønske jeg ble gullsmed.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
griserøkter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.