|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Vi har gule roser i et bed, og det liKer jeg ikke. Er det ondskapsfullt å drepe dem? Og hvordan går jeg frem?
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg beskjærer frukttrærne omtrent nå (hvis jeg gidder å gjøre det i det hele tatt). Så fort plenen er tørr nok, raker jeg den.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg har et bed med sånne kjipe stauder. De ser ut som blåklokker, blir halvmeteren høye og tar over hele bedet på ti minutter. |
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?
Klematis? Jeg tror regelen sier den skal klippes ned til ca en halv meters høyde (men mulig jeg husker feil). Jeg har min sammen med klatreroser, som klatrer opp til taket her. Så det sier seg selv at jeg ikke klipper den like mye, for det er jo grenser for hvor mange meter den klarer å klatre i løpet av sesongen. Men jeg fjerner alt av visne blader, og klipper noen grener helt ned noen ganger, slik at den får litt ny piff. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg lurer på hvorfor man skal kalke gresset, eller mosen, som vi har mest av. Dessuten hvor man kjøper kalk, når, og i hvilke mengder den skal spres utover?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Man skal ikke kalke. Hvis du har mye mose skal du gjødsle og ikke klippe for kort.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg tenker at om jeg ikke gjør noe med plenen så blir den forhåpentligvis stadig mer mose - og stadig mindre jobbkrevende. |
|
|
|
#9 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Det er en hagekalender i Plantasjen sin katalog. Ligger på nettsiden deres. Til god hjelp for oss som bare går inn i vårt andre år som hageeiere.
|
|
|
|
#11 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg har hatt hage i snart 4 år, men det har igrunn ikke falt meg inn at jeg bør gjøre noe i den før nå.
|
|
|
#12 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Vi var en tur på Plantasjen i dag, så jeg har plantet påskeliljer og stemorsblomster i noen av krukkene. Her får man jammen ikke mer vår enn man lager selv, og jeg synes det hjalp på stemningen.
|
|
|
|
#13 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Man skal ikke gjødsle plenen før den er tørr og har begynt å vokse litt. Kalk er unødvendig dersom man har tenkt å gjødsle. Om man absolutt skal kalke (hvis jorden er beviselig sur) kan det gjøres oppå siste rest av snø. Når det er tid for å gjødsle er det visstnok fint å gjøre det før det skal regne skikkelig. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Åh så koselig tråd. Jeg har planer om å få gjort noe med hagen vår denne sommeren, Den er knøttliten så det burde ikke bli så dyrt. Dessuten burde det være planter som kommer igjen år etter år. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tobarnsmor :)
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Skal stauder klippes ned? Jeg har bare lave og noen som "klatrer" utover. Alt ser jo ganske så brunt ut nå.. Har også en Hosta, hva gjør man med den? Noen som vet! Nå gleder jeg meg til snøen blir borte kjenner jeg!!
|
|
|
#18 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Jeg klipper ned alt som er av planter om høsten. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
![]() ![]() |
|
|
|
#20 |
|
VeloppDragen
|
Sv: Hjelp, vi har hage - en vårtråd for dummies?Vi har epler, solbær, rips, bringebær, nyper, og rips i hagen vår. Samt massevis av ugress. Dessuten noen lange, gule greier, som vokser ved siden av trappa. Vi har også et hyttetre og noen valmuer. Samt gravemaskin og dumper.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
![]() |
|
|