|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jo, barn betaler arveavgift av foreldrearv over et visst beløp (250 000 tror jeg det er. :gidder ikke slå opp |
|
|
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?
Ja, det er så, men ekteskapsloven har for de fleste også bare noe å si når samlivet opphører, enten ved skilsmisse eller død.
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Greit nok. Og jeg er ikke enig med deg. Fordi det er så mange som i alt for liten grad reflekterer over hva som kan skje i verste fall. Og da syns jeg det er storsamfunnets ansvar å ivareta disses rettigheter. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
villende
|
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Forresten så foreslår jeg å leser høringsnotatet som er skrevet til lovforslaget: http://www.odin.dep.no/jd/norsk/dok/...71/dok-bn.html Der vises det til at dette er et forslag som vokst frem over lang tid, og som bygger på en rekke utredninger. Det har dessuten til hensikt å verne den "svake" parten i et forhold. Og reglene skal gjelde for par som lever i ekteskapslignende forhold, ikke for alle som lever i bofellesskap. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?La meg like godt utdype litt hva jeg mener: |
|
|
|
|
|
#6 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
Enig med artikkelen. Vil man ha de rettigheter som følger ekteskapet så kan man inngå ekteskap. Vil man ikke ha dem så lever man i samboerskap. Blir disse likestilt når det gjelder rettigheter så mister man valget. Poenget med å gifte seg faller jo litt bort da synes jeg.
|
|
|
#7 |
|
-
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jeg er totalt imot enhver lovregulering av samboerskap, og ønsker at de lovene vi har om det skal oppheves (Vi kan beholde de som hindrer folk i å få urettmessig støtte f.eks som aleneforsørgere hvis de ikke reelt er det). Lovverket er komplisert nok om vi ikke skal ha to måter å være gift på. Hvis ekteskapslovgivningen ikke dekker behovet folk flest har for å leve sammen, så er det den som bør endres slik at den passer. Hvis man ønsker å være gift kan man gifte seg. Det er lettvint og gratis. Hvis man ikke ønsker å være gift syns jeg man skal få slippe. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
-
Det er jeg klar over, og konservativ betyr vel i denne sammenhengen at de har fokus på formelle ordninger, kirkerett og liturgi mer enn at de er mørkemenn. Jakob Jervell tok jo til orde for å avskaffe kirkelig vielse allerede på 60-tallet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
fornyet
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Uten å ha lest gjennnom tråden, vil jeg bare si at jeg er helt for at samboere skal få aut. arverett. Ønsker man noe annet får man skrive et testamente eller samboeravtale / pakt. Vi lever i et forhold som på alle måter kan sidestilles med et gift ektepar. Gud forby, om noe skulle skje en av oss, så skal foreldre og søsken arve. Nei v'ær så snill.
|
|
|
#10 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Intressant å lese. Da har jeg fått gjort meg opp min mening. Og jeg må si meg enig i at det blir feil å tvinge folk inn i disse ordningene. Jeg ser også at det vil finnes en del tvilstilfelle. Spesielt tenker jeg da på rett til å sitte i uskiftet bo. |
|
|
|
![]() |
|
|