|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?[quote=Nenne;209973]Det er jeg helt enig i, men jeg synes ikke det er viktigere at det skjer for samboere enn for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?
Dette syns jeg var glitrende oppsummert!
![]() |
#23 |
Helt konge
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Dette var virkelig en spennenede tråd og her kom det opp ting jeg aldri har tenkt over. Observerer at Hr. Murphy, også her, har noen kloke og fornuftige tanker. Jeg går nå og setter meg i en stille krok og tenker meg litt om. Sist redigert av Heiko : 28-01-07 kl 02:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
villende
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Dette diskuterte vi faktisk i går kveld og etter mye refleksjon rundt temaet så har jeg kommet til at jeg støtter lovforslaget. Spesielt i forhold der man har felles barn er dette bestemmelser som er av stor betydning, ikke minst fordi det sannsynligvis åpner for muligheten til å sitte i uskiftet bo (og dermed i verste fall unngå at overformynderiet må inn i bildet). Sist redigert av Gaia : 27-01-07 kl 20:29. Årsak: Skrev om litt |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
flisespikker
|
Ja, det er åpenbart mange som ikke reflekterer rundt dette. Men jeg synes å informere om konsekvensene av å gifte seg kontra å ikke gifte seg (og kanskje til og med gjøre det enklere å gifte seg) er en riktigere fremgangsmåte enn å innføre nye regler for samboere. Jeg synes ikke vi trenger to lovregulerte former for samliv i Norge. Det er mer enn nok lover og regler som det er.
Barn betaler da ikke arveavgift av foreldrearv, gjør de? Og den siste setningen din skjønte jeg ikke.
![]() |
#27 |
villende
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Jo, barn betaler arveavgift av foreldrearv over et visst beløp (250 000 tror jeg det er. :gidder ikke slå opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Ja, det er så, men ekteskapsloven har for de fleste også bare noe å si når samlivet opphører, enten ved skilsmisse eller død.
![]() |
#29 |
villende
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Greit nok. Og jeg er ikke enig med deg. Fordi det er så mange som i alt for liten grad reflekterer over hva som kan skje i verste fall. Og da syns jeg det er storsamfunnets ansvar å ivareta disses rettigheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
villende
|
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Forresten så foreslår jeg å leser høringsnotatet som er skrevet til lovforslaget: http://www.odin.dep.no/jd/norsk/dok/...71/dok-bn.html Der vises det til at dette er et forslag som vokst frem over lang tid, og som bygger på en rekke utredninger. Det har dessuten til hensikt å verne den "svake" parten i et forhold. Og reglene skal gjelde for par som lever i ekteskapslignende forhold, ikke for alle som lever i bofellesskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
-
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?La meg like godt utdype litt hva jeg mener: |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
-
Det er jeg klar over, og konservativ betyr vel i denne sammenhengen at de har fokus på formelle ordninger, kirkerett og liturgi mer enn at de er mørkemenn. Jakob Jervell tok jo til orde for å avskaffe kirkelig vielse allerede på 60-tallet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
fornyet
Hvor: Far out east
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Uten å ha lest gjennnom tråden, vil jeg bare si at jeg er helt for at samboere skal få aut. arverett. Ønsker man noe annet får man skrive et testamente eller samboeravtale / pakt. Vi lever i et forhold som på alle måter kan sidestilles med et gift ektepar. Gud forby, om noe skulle skje en av oss, så skal foreldre og søsken arve. Nei v'ær så snill.
![]() |
#34 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Bør samboere få automatisk arverett?Intressant å lese. Da har jeg fått gjort meg opp min mening. Og jeg må si meg enig i at det blir feil å tvinge folk inn i disse ordningene. Jeg ser også at det vil finnes en del tvilstilfelle. Spesielt tenker jeg da på rett til å sitte i uskiftet bo. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|