Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En familie med ulik søvnrytme/-mønster

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-10, 23:57   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En familie med ulik søvnrytme/-mønster

Våre barn får forresten ikke lov til å stå opp før klokka 7. Hvis vi slipper opp der, står de opp i otta og bygger lego eller spiller på tv. Og blir sure og tverre utpå dagen. Men de ser på klokka når de våkner, og hvis det er for tidlig, legger de seg litt til. Det er forresten ikke lov til å vekke voksne før klokka 9 i helga med mindre det brenner eller tilsvarende katastrofer.

Gammel 18-04-10, 07:15   #2
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Minste her er veldig A-menneske. Oppe mellom 5 og 6. Eldste er oppe mellom 7 og 8. Håper iallefall minste snur etterhvert....Nå er klokka 7 og han vil veldig gjerne ut å leke,det er litt tidlig på en søndag....

Gammel 18-04-10, 09:29   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset er det en gjeng med b-mennesker.
Eller eldstegutten min er i enden av alfabetet, i vintgerferien sov han til jeg kom hjem fra jobben.......................(jeg slutter kl 16 altså)
Jeg var langt ute i alfabetet jeg også, men er blitt litt mere b/c nå, men har langt igjen til jeg kan bli en a.
Ingen av ungene var a som baby heller.

Gammel 18-04-10, 09:38   #4
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både Poden og jeg er A-menneske. Poden har jo ikke fylt 5 enda, men jeg håper at ved å "underbygge" A-siden hans, så fortsetter han å være det. Jeg liker det best sånn, selv om jeg skulle ønske han kunne sove litt lengre i helgene.

Gammel 18-04-10, 09:51   #5
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er jeg og barna A og mannen B. Barna er mer en A+.. Må si jeg er lei av å alltid stå opp med barna alene, både på nattetid og morgentid.

Gammel 18-04-10, 09:53   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Her er jeg og barna A og mannen B. Barna er mer en A+.. Må si jeg er lei av å alltid stå opp med barna alene, både på nattetid og morgentid.

Mannen min er også ekstremt B mens jeg er noe midt mellom A og lett B, men han får da ikke sove som han vil fordet? Her deler vi likt, ser ingen grunn til at JEG skal måtte stå opp alltid.

Gammel 18-04-10, 11:47   #7
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er alle fem B-mennesker.

Gammel 18-04-10, 12:56   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Her er mannen helt ekstremt B-menneske. Jeg trodde jeg var det, men han er det mest ekstreme jeg har vært borti. Siden jeg også er B-menneske, blir det som oftest til at vi sitter oppe altfor lenge om kvelden. Han kan imidlertid sove mye lenger enn meg om morgenen på jobbedager, og han våkner aldri av unger om morgenen... Ergo burde hjernen min på et eller annet tidspunkt slå inn og be meg om å legge meg tidligere.

Jeg var gift med et A-menneske før. Det var greit da vi hadde små barn -han sto opp om morgenen. Men det var utrolig kjedelig å aldri ha noen å snakke med om kvelden, da jeg var mest opplagt. Han la seg stort sett rundt 22.

Barna mine er fordelt over hele skalaen. Eldste (13,5) er A-menneske. Hun prøver innimellom å være fjortis å si at hun har sovet kjempelenge i helga, men det betyr gjerne at hun ikke har stått opp før i 9-10 tida.
Mellomste (11) har alltid vært B-menneske. Han må ofte vekkes i helgene for ikke å sove halve dagen. Da vekkes han i 11-12 tida.
De to yngste er midt i mellom. De står ikke opp grytidlig, men det er sjelden klokka blir mer enn 8 før det er full fart. Heldigvis liker de å stå opp alene, eller de går ned til storesøstra.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 13:03   #9
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lillesøster på 7 år har alltid vært utpreget B-menneske, også som baby. Hvis vi ikke vekker henne, kan hun sove til 9-10 om morgenen, mens de to andre er oppe stort sett før 8. Storesøster på 10 år trenger ikke så mye søvn. Hun sovner rundt ti om kvelden, og er ofte våken før 7 om morgenen. Mellombror sovner tidligst om kvelden, og våkner tidligst om morgenen. Han er alltid i strålende godt humør fra han slår opp øynene.

Mannen og jeg er ganske like, en blanding av A og B. Sene kvelder og tidlige morgener.

Gammel 18-04-10, 13:24   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er tre b-mennesker og en som er i ferd med å bevege seg litt vekk fra a mot b. Deilig i helgene, ikke så bra ellers.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 13:37   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg syns ikke det er en fordel. Jeg syns det er skikkelig kjipt at jeg står opp hver eneste dag og at mannen(snart xmann) sover til han våkner hver dag. Og siden jeg har ammet så har det betydd at jeg har tatt natta også.

Opprinnelig lagt inn av Ibidelma, her.

Her er jeg en solid B, mens Mannen er nok mer en A selv om han fint kan sove til både 11 og 12 om han får lov til det. Ungen er hipp som happ. Han kan fint stå opp kl. 07 i helgene, men også sove til 09:30 om forutsetningene er til stede.

Jeg henger meg litt opp i det jeg har quotet - for her er det ikke gitt at det er jeg som skal sove så lenge jeg vil. Vi har (eller hadde - nå står jo ungen opp og ordner seg selv pent) en fordeling som tilsier at fordelingen skal være jevn på hvem som må (måtte) opp. Det var like gjerne Mannen som tok nettene (flaske) eller jeg som sto opp i otta. Men så var kommunikasjonen særs god på hvem som trengte søvn. Jeg sliter med insomnia og da er det greit å få lov til å sove når man først får det til. Det kan stå på i ukesvis og reguleres med sovepiller i de verste periodene. Da er det en selvfølge at Mannen tar sin greie med ungen. Og så motsatt når han trenger å sove litt. Da er det min tur å trå til. Hvem sier at det nødvendigvis må være mammaen som tar natt og otta-morgenen? Og da ser jeg bort i fra amming. Da er det vel nesten en selvfølge, men da er det jo ikke noe problem at mamma eventuelt tar igjen litt søvn innimellom når puppen ikke trengs.

Gammel 18-04-10, 13:01   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er B-mennesker hele gjengen. Barna sluttet å våkne tidlig rundt tre-fire års alder. Fint når det er fri, tungt i hverdagen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 13:42   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hele familien tror jeg defineres som B-mennesker. Jeg elsker det nå, men hater det sikkert når gutta boys er tenåringsslamper som må draes opp av senga.

Gammel 18-04-10, 15:17   #14
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Når det gjelder hvem som skal stå opp med ungene tenker jeg at det er avgjørende hvilken betydning det får om den ene eller den andre ikke får sove lenge. For noen betyr vekking bare at de er litt groggy og trege, mens for andre betyr det at de ikke fungerer resten av dagen.

Jeg synes ingen har rett til å holde på søvnmønsteret sitt hvis den andre er ukomfertabel med det og det går utover familielivet. Man må i det minste forsøke å omstille seg.

Det er mer sosialt akseptert, opplever jeg, å være a-menneske enn b-menneske, som blir sett på som late fordi de kutter morgenen.

Gammel 18-04-10, 15:24   #15
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss var noen ting avgjørende:
~ Mannen kunne stå opp om natten, gi mat og sovne som en stein igjen. Jeg derimot våknet og fikk overhode ikke sove igjen. Det betydde at noen ganger hadde jeg 2 timer søvn i løpet av en natt.
~ Mannen har ingen problemer med å sove på dagtid - middagslur eller hva som helst. Det er kronisk umulig for meg da det ødelegger nattesøvnen min fullstendig. Så om han tok natten, eller sto tidlig opp så lå det i kortene at jeg da tok ungen med meg ut i løpet av ettermiddagen sånn at han kunne sove litt da.

Gammel 18-04-10, 15:40   #16
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har et skikkelig A menneske. Han står opp like tidlig uansett når han sovner. Rundt kl 6. Har blitt litt mer kl 7 i det siste. Det er deilig!

Jeg er vel A menneske, trøtt før 12 uansett hva vi gjør på. Altså ikke noe gøy å ha med på fest. Sover skjeldent lenger enn 9 i helgene.

Mannen er vel en A+, han liker å sove lenge om morgenen men er ikke umennesklig om han blir vekket. Han er og mye finkere enn meg til å være våken på kvelden.

Selv om mannen kan være umulig å få våken på natten, og helst vil sove lenge på morgenen så får han ikke det. Her blir han sparket ut.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 01:00   #17
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fryktelig langt ut i alfabetet, eller kanskje mer riktig utenfor alfabetet ettersom jeg er oppe halve natta, står opp tidlig og ikke sover middagshvil.
Resten av gjenget her (mann, tenåringsdatter og utflyttet voksen datter) er B-folk.
Begge jentene har alltid likt å sove lenge, da de var små til i 10-tida, men jo eldre de blir, jo lengre sover de.
Det har nok arvet min evne og lyst til natterangel, men ikke til å stå opp om morgenen

Sist redigert av Nextlife : 21-04-10 kl 01:02. Årsak: skrivefeil
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 07:05   #18
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Her har vi ulikt søvnmønster.
Jeg og lillesøster(4 år) liker å sove lenge.
Storesøster våkner sjelden etter 7.

Heldigvis er jeg og storesøster ganske lik på morgenen. Hun kan stå opp feks 5.30, men trenger en halvtime-time forran tvn for å våkne ordentlig. Det passer meg bra, for da kan jeg ta en kopp kaffe eller tre og våkne ordentlig.
Lillesøster derimot, hun er klar for action med en gang hun våkner. ENten hun blir vekt klokka 6 eller står opp 8.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:01.