Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Lager du saus selv?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Lager din husholdning saus selv?
Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid 64 32,49%
Veldig ofte, men ikke alltid 74 37,56%
Vi kan lage saus selv, men det er ikke alltid vi tar oss tid til det 41 20,81%
Nei 16 8,12%
Spiser ikke saus 2 1,02%
Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-10, 18:33   #21
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lager du saus selv?

Lager vanligvis saus selv, hvis jeg først skal ha saus - noe som egentlig ikke skjer så veldig ofte.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:36   #22
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvit saus lager jeg selv,men det er det eneste jeg får til også.Skulle veldig gjerne kunne lage gode sauser.

Gammel 18-04-10, 18:38   #23
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager så og si alltid saus selv. Hvis jeg jukser med en pose så er det Bernaisesaus og evt. saus til fisk, men ingen av delene brukes særlig ofte her i huset.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:38   #24
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Alltid. Jeg har en pakke brun kjøttdeigsaus i skuffen, men der har den ligget lenge. Nå er det et mindretall av middager vi pleier å ha som krever saus, men å koke inn litt eplejuice og tilsette litt rømme eller creme fraiche går på no time.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:39   #25
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Både og. Lager hvit saus, kjøttkakesaus, saus til stek, pastasauser av ulike slag selv, men kjøper bearnaise og av og til andre sauser.

Gammel 18-04-10, 18:42   #26
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja. Glutenallergi i familien, og dei fleste posesausar går ikkje.

Men eg gjorde det før vi fekk påvist dette også. Rett nok brukte eg nok posesaus litt oftare.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:52   #27
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, som oftest, faktisk. Men ikke kjøttkakesaus. Av en eller annen grunn blir den bare tøysete.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:55   #28
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager alltid hvitsausen selv. Brunsaus innbiller jeg meg tar lengre tid med den der kjeeedelige bruninga, så det orker jeg ikke selv om jeg vet det smaker mye bedre enn pose. Kyllingsaus kjøpes også. Saus til fest lages fra bunnen av.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:56   #29
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager stort sett alltid sauser selv, men det hender jeg kjøper glass med pastasaus.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 18:57   #30
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ekstremt sjelden jeg ikke lager sausen selv, men jeg har IKEAs gräddsaus i skapet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 19:00   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke alltid men veldig ofte. Mannen min spiser ikke ferdigmat (går på lavkarbo) og det reflekterer jo resten av familien også. Jeg lager alltid hvit saus fra bunnen for det er så enkelt, og så lager jeg ofte fløtesauser/soppsauser basert på rømme og lignende, det er vel det det for det meste går i. Ja, og hjemmelagde pastasauser da, mannen takler virkelig ikke ferdigsauser av sånt så nåde den som serverer sånne ferdigsauser her i huset, hehe.
Jeg liker den kylling Bretagne-sausen fra Toro, den har jeg ikke funnet oppskrift på noe sted, men vi spiser den sjelden. Og bearnaise og hollandaise har jeg brukt av Toro, men jeg kan lage det selv, det handler bare om latskap for min del.

Gammel 18-04-10, 19:01   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av skyfri, her.

Brunsaus innbiller jeg meg tar lengre tid med den der kjeeedelige bruninga, så det orker jeg ikke selv om jeg vet det smaker mye bedre enn pose.

Jeg bruker sukkerkulør.

Gammel 18-04-10, 19:06   #33
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Som regel, men ikke alltid. Noen sauser får jeg nemlig ikke helt til ...

Gammel 18-04-10, 19:07   #34
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Lager all saus sjølv.

Gammel 18-04-10, 19:17   #35
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Stort sett. Hjemmelaget er klart best ! Mannen min kan ikke lage saus, så om det er han som har middagsansvaret blir det pose.

Gammel 18-04-10, 19:20   #36
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, når vi har saus.

Gammel 18-04-10, 19:20   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det spørs. Til typisk "god, gammeldags søndagsmiddag" lager jeg sausen. Til kjøtt der det kommer sky, eller brun saus til sosakjøtt f.eks.

Tomatsaus tyr jeg oftest til ferdigglass, og vi har alltid en pose skysaus i skapet i tilfelle, genialt når mamma er her. (Hun har en sykdom som gjør at hun nesten ikke har spytt, og er derfor avhengig av saus til alle typer middag.)

Gammel 18-04-10, 19:20   #38
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ja.

Gammel 18-04-10, 19:24   #39
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vanlig brun og hvit, resten er jeg redd det er Toro som står for.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-10, 19:25   #40
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager hvit saus og tomatsaus stadig vekk. Bortsett fra det bruker vi ikke mye saus, det eneste er 'sausen' i gryteretter, den er alltid hjemmelaget.

Brun saus lager jeg av og til, men synes ikke jeg får det til noe særlig, så da hender det at det blir en posesaus om jeg ikke føler meg inspirert.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.