Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva er det som spirer og gror i hagen min?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-10, 18:18   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er det som spirer og gror i hagen min?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

De blå heter forresten scilla, og er en løkblomst. Det kan godt være pion det i midten. I så falll er den sikkert ganske gammel siden den er så stor, og har tydeligvis trivdes godt. Det blir nok veldig spennende å se når den blomstrer!

Enig - heldige deg i så fall. Jeg ønsker meg peoner!

Desom ligner på rabarbra og har vært grønne hele vinteren, er en hageplante som sprer seg noe vanvittig hvis man ikke holder den i sjakk. Vi har den overalt og jeg er veldig lei den. Husker imidlertid ikke hva den heter.

De røttene som ligner ingefær kan være georgineknoller eller lignende, men de bør taes inn om vinteren for å overleve. Men det kan jo være noe helt annet også.

Gammel 20-04-10, 18:23   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Klatrehortensia i blomst:

Jaaaa!! Det er klatrehortensia, helt sikkert ...jeg har nettopp stått og klippet vekk de visne blomstene som så ut som gigantiske hundekjeksblomster!

Gammel 20-04-10, 18:08   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Den øverste ser ut som en klatrehortensia. De kan, som forrige taler sier, være litt ugreie mot hus og treverk. Men opp langs en mur er de perfekte. Dekker bra, tåler skygge, får store, gulhvite blomsterskjermer om sommeren.

Jepp, ser av bildene at det er en sånn svigermor har ja. Og ja den dekker bra og er fin, men som sagt ikke så snill med treverket og hennes bør klippes 3-4 ganger i løpet av sesongen. Ser at det allerede er på tide.

Gammel 20-04-10, 18:22   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sånn, nå er det meste av bilder på plass ...jeg datt selvsagt av nett og måtte starte en del lasting på nytt!

Gammel 20-04-10, 18:25   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Busken vil jeg anta at er en Spriea

Gammel 20-04-10, 18:26   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig ang. klatrehortensia, den har jeg selv, og den ser akkurat lik ut nå. Den nederste er vel en slags spirea?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 18:27   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man er enig med Bauche, har man rett. :gammelt jungelord:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 18:42   #8
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Hu hei, så kjekt med så opplyste damer altså!! Føler meg om mulig enda mer noldus enn før, men spør man ikke, lærer man ikke!

Er det Iris har jeg i såfall mengder av den, feltet er ganske stort. Flere partier med slike dagliljer el.l også.

Den eventuelle barlinden var jo litt skummel, og den er jo gigantisk i tillegg til at den skjermer veldig godt for innsyn fra nabohus. Har ikke veldig lyst til å kutte den ned merker jeg, men trøsten kan kanskje være at den står i innkjørselen på et sted vi ikke kommer i kontakt med den eller oppholder oss som sådan. Hmmm ...

Gammel 20-04-10, 18:56   #9
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Ligner jo veldig, så får vi se når blomstringstid nærmer seg!

Skjønner jo den er ganske annoying med din historie, noe skit med planter og skrål man ikke vil ha/begrense, men ikke blir kvitt!! Har oppdaget noen skvallerkål som har funnet det forgodt å "blomstre" midt i et barket felt, og jeg får helt neller bare av tanken. Det er jo realt ugress da, men jeg fighta som f*** der vi bodde tidligere og var så glad når vi kom hit og det så ut til å være skvallerkåfritt!! Spoke to soon ...

Gammel 20-04-10, 21:53   #10
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Det ser ut som om de blå scillablomstene vokser rundt enten arendsspir/astiber eller rognspirea tror jeg.
Arendsspir:

Rognspirea:

Peoner har du på to av bildene lenger ned ser det ut som. Litt vanskelig å se når de har kommet så kort.

Gammel 21-04-10, 00:43   #11
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det ser ut som om de blå scillablomstene vokser rundt enten arendsspir/astiber eller rognspirea tror jeg.
Arendsspir:

Gammel 21-04-10, 09:42   #12
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Ja, er de ikke nydelige? Jeg plantet sånne i hagen i fjor, spent på om de har klart vinteren. De er veldig herdige, så de skal klare det, men det har vært en eksepsjonell vinter her med veldig mye is og tele.

Gammel 20-04-10, 21:56   #13
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Og "ingefærroten" ligner veldig på iris.

Gammel 20-04-10, 22:02   #14
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at det store treet til høyre er en barlind (giftig). Venstre thuja, i midten sypress og til høyre barlind.

Jeg har noe som jeg tror er Koreaspir i hagen min, det ligner på den i midten av scilla.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 22:16   #15
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Hah, ja - det blir jammen spennende å se! Jeg skal ha det bak øret alt dere skriver og ta nye bilder når det blomstrer, også skal jeg få merket alt med hva det er!!

Gammel 20-04-10, 22:21   #16
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Forøvrig ser det ut til at antatt barlind synger på siste værset og må takke for seg til helgen - vi får heller plante en ny sypress eller thuja, for hvisomatte dersomatte er ikke godt nok!!

Gammel 20-04-10, 22:35   #17
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Standard

Disse rognspireaene el.l, kan de bli sabla høye?? Jeg har to slike klaser til der jeg har vært og kuttet ned godt over meteren lange, tørre/døde grener og pinner, der det kommer opp nytt som ligner klasen omringet av Scilla. Har tatt bilder, men selvsagt trengte batteriet ny energi, så de får vente til i morgen.

Her er forøvrig et bilde fra prospektet på huset, der det kan bekreftes at planten som ligner misteltein nok er Mahonia ja - alle de gule blomstene nederst til høyre ...og det er visst en slik spireabusk der også:

Den runde, lysegrønne busken der vet jeg faktisk hva er - en gigantisk trollhassel!

Perleblomst har jeg også funnet i bedet foran huset, sammen med påskeliljer, krokus og noen hvite jeg har glemt å ta bilde av, samt at det er her det er hortensia og det som nå antas å være peoner ...også dette "gresset" helt til høyre??

Nærbilde av "gresset" per i dag:

Bildene er tatt i april/mai ifjor vil jeg tro, ettersom huset ble lagt ut for salg primo mai, men så var det vel også en mildere vinter og vår ifjor slik at det spiret tidligere.

Sist redigert av Bomull : 20-04-10 kl 22:41.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:36   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Nærbilde av "gresset" per i dag:

Også iris, småblomstret tror jeg.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 22:42   #19
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Kult allium, jeg har Mahonia i hagen min! Nå fikk jeg et navn på den. Ett av få eksotiske innslag. Mahonia klarer seg i provinser med mye snø og i sone H4 minst.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-10, 22:49   #20
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Standard

Rognspirea blir ikke høyere enn halvannen-to meter tror jeg. Ikke her i nord i det minste, de blir nok litt høyere lenger sør. De fleste astiber er vel litt lavere enn det igjen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:03.