|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?
Ja, og på tomannshånd, ikke i selskap. Det er ikke gøy, og jeg ble veldig i opposisjon av det.
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg hadde begrenset et barn som spiste seg overmett hver dag ja. Jeg synes det er en god regel å slutte å spise når man ikke er sulten mer, og ikke være vant til å stappe seg. Da kan man ta en pause og heller spise et mellommåltid litt senere.
|
|
|
#3 |
|
superbruker
|
Selvsagt må man gjøre dette på tomannshånd. Likevel må man ofte si ifra i situasjoner hvor det andre til stede. Det kan gjøres på en nøytral måte og uten oppstuss.
|
|
|
#4 |
|
Fru Jacobsen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg hadde heller passet på at vi hadde sunne ting tilgjengelig enn å nekte barnet å spise. Men jeg har ikke erfaring med overspising, så det er mulig man må begrense dersom ikke barnet selv stopper å spise når det er mett.... |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg ville vært veldig forsiktig med hvordan jeg begrenset matinntaket, på samme måte som jeg ville være veldig forsiktig med å tvinge i dem mat. Jeg tror det gjør vondt verre å tukle med sult/metthetsfølelsen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg har ikke overvektige barn, men tenker at fysisk aktivitet bør få minst like stort fokus som ernæring. Unger skal ikke trimmes, men lære å bruke kroppen sin og bli kjent med dens muligheter og begrensninger. Det nytter ikke å sende ungen på trening en gang i uken hvis den ellers ikke flytter på seg. Hele familien bør være aktive sammen og oppleve at det kan være fint.
|
|
|
|
#7 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Noen barn stopper ikke å spise selv om de egentlig er mette. Når resultatet er overvekt og dertilhørende mobbing, er det vanskelig å la være å gjøre noe. Men det er fryktelig vanskelig. Angsten for å skape et ytterligere spiseproblem, blant annet. Og at mat, som man helst forbinder med hygge, blir uhygge.
|
|
|
#8 |
|
© All rights reserved
|
Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
... med mjuke pigger...
Hvis det bare er et barn som har potensielt-overvekt-problematikk/spise store-mengder-problematikk kan man regulere ned fett-og sukkerinnholdet i maten, drikke vann før måltider og underveis i måltider, bare få et glass melk osv.
|
|
|
|
#10 |
|
© All rights reserved
|
Dette høres veldig enkelt ut. Har du forsøkt det selv med godt resultat? Og hva når barnet er så stort at det lager sine egne skiver, finner seg melk selv osv? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
... med mjuke pigger...
Jeg har lagt inn ekstra kalorier i maten til barna mine og det fungerer. Det vil fungere den andre veien også så lenge maten tilberedes hjemme. Mye blir annerledes når ungene blir selvstendige i forhold til å forsyne seg selv, kjøper mat i storefri osv. Jobben med å vende unger til å like variert mat osv må starte tidlig. Hvis det finnes lettutgaver av mat i kjøleskapet har ikke ungen noe valg. Godteri/is/osv kan kjøpes inn dagen det skal spises. Det er en del slike grep man kan gjøre, men med store unger er det selvsagt ikke alt man kan styre. Mine unger er enda små (5-7 1/2 år) og spiser det som står framfor dem (bortsett fra det de bestemmer seg for at er æsj..), det er nå vi lærer dem hva som er riktig mat. Forskning viser at unger som har spist klassisk sunt i barndommen (husker ikke hvor stor del av barndommen) tar opp de sunne matvanene i voksen alder igjen selv om de har hatt en usunn ungdomstid.
|
|
|
|
#12 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det skal hjelpe mot barn som overspiser, ullmor? Altså ikke forsyner seg av usunn mat, men spiser for mye av sunn og anbefalt mat.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#14 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() |
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Nei, jeg hadde latt sønnen min spise så mye som han vil. Men fokusert på mosjon og i tillegg til sunn mat. Nå har jeg en tynn gutt, men da jeg var på hans alder var jeg overvektig. Heldigvis har jeg foreldre som ikke komenterte på hvor stor jeg var, og fikk meg til å tenke negativt om vekten min. Det de gjorde var at de gav meg vann til alle måltider, og de gikk mye tur med meg. På den måten gikk jeg sakte men sikker ned i vekt til det normale.
Sist redigert av A&A : 20-04-10 kl 20:17. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Ja, det kunne jeg sikkert gjort, hvis det lå an til kraftig overvekt hos barnet, men da ville jeg ikke vinklet det mot slanking, men til at kroppen trenger å få sunt og godt drivstoff, som salater, grønnsaker osv. |
|
|
|
#16 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Når barna er små eller så små at de ikke lager maten selv er det mye lettere å kontrollere hva og hvor mye de får i seg.
|
|
|
#17 |
|
... med mjuke pigger...
Det er vel heller ikke et problem hvis han hører på hva du sier mtp hva som ikke er lov å forsyne seg av?
|
|
|
|
#18 |
|
... med mjuke pigger...
Sv: Ville du nektet barnet ditt å spise så mye det ville?Jeg tenker at man ikke skal se seg blind på hvordan små barn ser ut, men være opptatt av hva/hvordan/hvor mye de spiser. Babyfett forsvinner.
|
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Tja, gjør det nødvendigvis det? Min datter var bollerrund som baby. Skikkelig buddah. Hun har alltid vært kraftig, med ekstra polstring rundt midjen.
|
|
|
#20 |
|
... med mjuke pigger...
Kroppsform ligger i genene hjulpet godt av livsstil osv. En del jenter strekker seg i tenårene og babyfettet blir borte.
|
|
![]() |
|
|