Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Geografisk ignorante foreldre?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-10, 10:40   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geografisk ignorante foreldre?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi farter like mye rundt enten vi har hatt med små babyer eller om de er litt større.

Fint for deg, men litt tåpelig kommentar når Tjorven uttaler seg om sin situasjon.

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Pluss at noen barn rett og slett ikke gidder å konversere på den måten med voksne.

Ikke sant? Voksne kan være drepen kjedelige, assa.

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Storesøster hadde det helt fantastisk på Kripos da hun var to.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Sorry, men jeg synes ikke du har rett til å mene noe som helst om foreldrene på grunnlag av den samtalen. Den sier ingenting om i hvilken grad foreldrene har informert ham om hvor de har vært.

Gammel 21-04-10, 10:48   #2
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Min snart-femåring er veldig interessert i hvor vi drar og hvilke land som er hvor, det har hun vært siden hun var sånn ca 2! Men jeg regner med at ikke alle barn er like interessert. Jeg er voksen, og har store problemer med Norgesgeografi. Jeg vet ikke engang helt hvor jeg har vært om jeg har vært i Lørenskog engang. Nja, sånn ca at det er nord-øst for Oslo, og jeg kan veien sånn ca med bil, da. Enda verre er det når jeg kommer utover i Bærum, og ut av Akershus.

Forresten, når det gjelder begrepet "Syden", så er det et ord som faller svært unaturlig for meg. Jeg har aldri vært i "Syden" på badeferie. Og om jeg skulle ha dratt, tror jeg nok det ville falt meg mer naturlig å omtale destinasjonen som "Mallorca" eller "Hellas" eller navnet på byen vi skulle til, og sånn sett hadde jeg regnet med at Kløver også ville omtalt stedet vi hadde vært på, som det landet eller den byen vi besøkte. Men for andre er vel "Syden" et såppass innarbeidet ord at det kommer helt av seg selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:27   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Fint for deg, men litt tåpelig kommentar når Tjorven uttaler seg om sin situasjon.

Ja og jeg uttaler meg om min situasjon. Man kan farte mye rundt og se masse selv om man har med seg babyer. Sønnen min sier likevel at han vil til "syden", og at han forbinder steder med Lollo og Bernie.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:46   #4
malou
Logistikkdronning

malou sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
malou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smartmalou imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, neste gang bør han holde seg hjemme, hvis han ikke kan lære seg vesentlige fakta om landet han skal til.

Jeg foreslår at du utvikler læringsmål for ferierende nabounger og hører dem når de kommer hjem. Minste minimum er:

Spania: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for hvilke øyer som tilhører Balearene og den etymologiske opprinnelsen av navnet Kanariøyene. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene. Pluss for en grei forklaring av Maurerperioden, forholdet til Portugal og Francoperioden.

Tyrkia: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for kurdernes historie og relasjon til majoriteten, Islam for under og etter Atatürk og de geologiske fenomenene i Kappadokia. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene.

osv.

Nettopp, her er du inne på mye bra!! Dattera på fem hadde sikkert nøyd seg med navnet på landet, språket og hvor det befant seg på globusen hennes. Storebror hadde nok lurt på litt mer. Ungene og jeg tar fram Barneatlaset når vi skal ut og reise og spørsmålene deres kommer ofte av seg selv. En reise eller et land blir ofte så spennende som man gjør det til selv.

malou er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 18:12   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, neste gang bør han holde seg hjemme, hvis han ikke kan lære seg vesentlige fakta om landet han skal til.

Jeg foreslår at du utvikler læringsmål for ferierende nabounger og hører dem når de kommer hjem. Minste minimum er:

Spania: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for hvilke øyer som tilhører Balearene og den etymologiske opprinnelsen av navnet Kanariøyene. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene. Pluss for en grei forklaring av Maurerperioden, forholdet til Portugal og Francoperioden.

Tyrkia: Gjøre rede for riksvåpen og flagg, kunne minst 3 tilgrensende land og navn på største fjellkjede og elv. Gjøre rede for kurdernes historie og relasjon til majoriteten, Islam for under og etter Atatürk og de geologiske fenomenene i Kappadokia. Navnet på nasjonale/regionale matretter, populære danser og de mest populære turistmålene.

osv.

Synes dette er litt morsomt. For en stund siden hadde vi en diskusjon om det var ok å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie. Da var det MANGE som mente at ungene lærte SÅ MYE MER på ferie enn på skolen av geografi, historie, kultur, osv. Må le bittelittegranne når jeg leser denne tråden nå - tror kanskje ikke ungene får med seg så veldig mye på ferie...

Gammel 21-04-10, 18:13   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Synes dette er litt morsomt. For en stund siden hadde vi en diskusjon om det var ok å ta ungene ut av skolen for å dra på ferie. Da var det MANGE som mente at ungene lærte SÅ MYE MER på ferie enn på skolen av geografi, historie, kultur, osv. Må le bittelittegranne når jeg leser denne tråden nå - tror kanskje ikke ungene får med seg så veldig mye på ferie...

Ja, det er sant. Det er ofte veldig rart (og kjempemorsomt) å lese tråder på den måten.

Gammel 21-04-10, 18:14   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ler ikke av akkurat det, derimot ler jeg litt av alle de som mente at 2 uker på ei strand i syden gir barnet like mye som en hvilken som helst annen feire.

Gammel 21-04-10, 20:35   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Jeg skjønte ikke helt denne her jeg. Det er jo bøtter og spann av folk her som nå sier at de er opptatt av at barna skal lære mye når de er på tur. Det er da konsistent det?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:19   #9
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville ikke trukket den konklusjonen at barnet har "geografisk ignorante foreldre" basert på en dialog med en 7-åring, altså.

Nei, ikke jeg heller.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:49   #10
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer så an på barnet... Datteren vår har vært i "syden" flere ganger, og har selv en stor bevissthet på hvor vi har vært, selv om vi kun var på hotellområdet den ene gangen (Tyrkia). Nå er hun generelt veldig interessert i den type faktaopplysninger.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 12:00   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at man ikke aner hva barnet faktisk har fått vite her. Når det er sagt, er jeg enig i at foreldrene bør fortelle hvilket land man faktisk er i, men det kan jo godt hende de har gjort det. Min femåring vet godt at vi var i Hellas ifjor (selv om Lollo og Bernie var der) og han vet om Sverige og Danmark, der har vi også vært. Men det er jo ikke gitt at alle barn husker slikt.

Videre informasjon om historie og geografi?
Tja, jeg føler ikke at man er forpliktet til å sette seg inn i slikt og å sette barna inn i slikt på ferie jeg. Det avhenger da helt av ferietypen og av interesse. Har jeg lyst på en avslappende ferie av typen Resort, gidder jeg ikke sette meg inn i historie og geografi selv heller. Jeg er helt ærlig på at jeg generelt er fullstendig uinteressert i historie. Jeg vet jeg burde være interessert, men i en alder av 35 har jeg innsett at jeg ikke er det, og jeg gidder ikke lenger late som om jeg er det.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 19:23   #12
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er helt ærlig på at jeg generelt er fullstendig uinteressert i historie. Jeg vet jeg burde være interessert, men i en alder av 35 har jeg innsett at jeg ikke er det, og jeg gidder ikke lenger late som om jeg er det.

Du och jag, Alfred. Du och jag!!

Gammel 21-04-10, 10:15   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Skilpadda. Min seksåring er særdeles opptatt av land og kart og flagg og sånt og er mer geografisk flink enn både meg og faren omtrent. Så hun vet alltid hvor vi skal og plasserer en god del land på kartet osv. Men det er stor forskjell på barn og jeg synes ikke det er rart om hennes venner ikke vet like mye om geografi som henne altså, for hun er spesielt opptatt av dette. Nå hadde jo jeg fortalt hvilket land vi skulle til uansett da, jeg hadde ikke bare sagt vi skulle til Syden, men det kan jo hende foreldrene hans HAR sagt det men at han har glemt det, eller ikke bryr seg. Han er jo bare 7 år.

Men okei, vi reiser jo så sjelden at hver gang vi skal til utlandet sitter vi (som regel jeg og 6-åringen) helt hypre og pugger gloser og slikt sammen, og lærer alt om landet vi skal til, flagget, maten, språket osv.

Gammel 21-04-10, 10:16   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også inntrykk av at det kommer an på barnet hvor interessert de er i forskjellige temaer. Eldste kan flere hovedsteder enn meg, elsker kart og geografi, graver og spør om alt slikt.
Yngste er litt mer opptatt av om vi kan bade, om de får is hver dag og om det er barnedisco (gjorde inntrykk under en ferie for et par år siden ). Men spør henne om blomster, da får du svar, hun er fantastisk opptatt av det, og ville sikkert visst endel om det fra landet vi hadde besøkt, men det er slett ikke sikkert hun hadde fått med seg navnet på landet eller språket de snakker der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:18   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Den samtalen der kunne du opplevd med min sønn også, og han er alltid vel informert om hvor vi skal, hvilket språk de snakker, etc. Men han er en distre liten skapning, så han kan glemme, pluss at han i noen tilfeller er mer enn fornøyd med å rett og slett bare kalle det syden.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:21   #16
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pluss at noen barn rett og slett ikke gidder å konversere på den måten med voksne.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 10:22   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Der har du vel også min sønn i et nøtteskall ja

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-10, 11:15   #18
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bor sammen med fire menn i alderen 3-38. Ingen av dem er spesielt interessert i konversasjon for konversasjonens skyld.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 11:17   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Ungen kan jo oppleve det som et forhør og bli redd for å si noe feil...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-10, 19:52   #20
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ungen kan jo oppleve det som et forhør og bli redd for å si noe feil...

Det tror jeg du har veldig rett i.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.