Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-10, 20:05   #1
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva mener du om "17. mai-feiring" flere dager før dagen?

Vi gjør det på jobb. Går i tog og har fest med foreldrene etterpå. Jeg har aldri fått noen spesielt god forklaring på hvorfor vi gjør det, men de fleste later til å hygge seg.

Det blir litt sånn i kategorien "snodig greie, men whatever - is og pølser til folket."

Gammel 11-05-10, 20:05   #2
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns det er helt greit å feire før. I barnehagen til poden var feiringen av 17 mai årets høydepunkt, og det var alltid siste hverdag før 17 mai. Alle bydelens barnehager og førsteklassene på skolene i nabolaget går i tog, og musikkorpsene fra de ulike skolene stiller opp. Toget ender opp ved NRK der det er tale med kringkastingsdirektøren og konsert med diverse kjente fjes fra barnetv etterpå. Det var et utrolig bra opplegg, og både barn og voksne satte veldig pris på arrangementet. Etter toget og konserten var det grilling og diverse leker i barnehagen.

Sist redigert av Nina : 11-05-10 kl 20:15.
Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:12   #3
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns det er heilt fint eg! I barnehagen vår gjer dei det, men det er ikkje pynting eller noko slikt. Det er som shute sa her, is og pølser til folket.

Spesielt bra i år når vi rømme landet til fordel for Legoland.

Gammel 11-05-10, 20:24   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehage til Knotten skal feire i morgen. De skal ha med flagg, og sås kal de spise pølser og gå i tog rundt barnehagen, kunne den unge informanten fortelle.
Foreldre er ikke invitert.

De har gjort det samme vært år, men vanligvis litt nærmere 17.mai enn det det blir i år (pga. helligdag og planleggingsdag).

Gammel 11-05-10, 20:34   #5
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt greit med forhåndsfeiring i barnehaven, jeg. Har tidligere år gått i barnehagetog i opptil flere dager før den 17., det er koselig uansett.
I den lille sørlandsbyen vi bor i nå er barnehagene en del av det store barnetoget på 17.mai. Her går forresten også en del videregående-elever (ikke bare russ) i tog, toget er laaangt og veldig fint!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:39   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Barnehagene her går ikke i toget på den 17. så derfor er de med og går en liten snutt i øvetoget til skolen, som var i dag faktisk.
Så gikk de tilbake til barnehagen og hadde leker og fikk is.

Foreldrekaffe fra klokka 15.30 med kaffe, saft, kaker og pizzasnurrer og det var stappfullt av foreldre da vi kom så her er det et populært arrangement.

Gammel 11-05-10, 20:41   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Her skal 17. mai feires 12. mai i barnehagen, og jeg syns det er helt greit. De har hatt masse fokus på 17.mai de siste ukene, og hadde blitt leit om de ikke kunne feiret litt sammen.

Gammel 11-05-10, 20:43   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir da litt som å ha juletrefest med nisse før (eller etter) jul, synes jeg. Jeg synes det er helt OK at barnehagene tar tak i de høytidsdagene som er, gjør et lite prosjekt ut av dem og markerer dem. Min erfaring er at de gjør det ganske smått og forsiktig, med flagg og synging og et lite tog - hvis det er voldsomme greier, blir det vel litt, tja, voldsomt. Men prinsippet synes jeg er greit.

Gammel 11-05-10, 20:43   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det blir da litt som å ha juletrefest med nisse før (eller etter) jul, synes jeg. Jeg synes det er helt OK at barnehagene tar tak i de høytidsdagene som er, gjør et lite prosjekt ut av dem og markerer dem.

jupp, masse læring i det

Gammel 11-05-10, 20:48   #10
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I dag hadde ungene maifest i barnehagen. De gikk i tog, hadde med flagg, spiste is og lekte "17.maileker". På 17.mai går vi i tog under fanen til barnehagen.
Synes det er koselig for dem med en slik dag litt utenom det vanlige. Kan ikke se noe negativt i det i det hele tatt. Det er også den eneste dagen hvor det serveres is så jeg henger meg ikke opp i det heller.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 20:51   #11
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg syns det er bare koselig jeg. I vår barnehage feirer de fredag 14mai, de har korps, og går rundt omkring i området her, pluss at de går på gamlehjemmet å synger å spiller for de.
Ungene gleder seg masse og syns dette er kjempe stas.

I og med at barnehagen her ikke går i tog på 17 mai så liker jeg ordningen de har.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:00   #12
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skulle det være tullete?

Begge mine har elsket denne dagen, og for oss foreldre og besteforeldrene er det ordentlig koselig og rørende å se på de aller minste småtassene gå i tog og veive med flaggene sine.

Men nå er jeg generelt for å lage litt ekstra stas så ofte som mulig egentlig.
Og jeg kan da ikke komme på et eneste argumnet for å være mot?

Barna koser seg med lek, sang, tog, is + stolt publikum = fysj?

Stor stas er det.

Gammel 11-05-10, 22:10   #13
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvorfor skulle det være tullete?

Begge mine har elsket denne dagen, og for oss foreldre og besteforeldrene er det ordentlig koselig og rørende å se på de aller minste småtassene gå i tog og veive med flaggene sine.

Men nå er jeg generelt for å lage litt ekstra stas så ofte som mulig egentlig.
Og jeg kan da ikke komme på et eneste argumnet for å være mot?

Barna koser seg med lek, sang, tog, is + stolt publikum = fysj?

Stor stas er det.

Signerer denne jeg!

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:00   #14
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke skjönne at det skal vaere noe galt i at de smaa laerer om norske tradisjoner/feirer höytiger og gaar i tog etc. paa en dag för selve dagen. Det er da vel bare göy?

Vi bor i utlandet og pleier aa dra hjem til Norge ifm. 17. mai for aa feire der. Jeg har jo fortalt gutten om hvorfor denne dagen feires, men likevel laerte han fortere aa si "Har du russekort?" enn aa si "Hurra for 17. mai". Saann apropos viktigheten av aa laere om tradisjoner.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:05   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare gøy, synes jeg. Men så er jeg jo skikkelig barnslig med tanke på festdager og sånt, kan aldri få for mye.

Gammel 11-05-10, 21:25   #16
star
bits and pieces

star sin avatar

Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hmm, her er alt på 17.mai. Er eget barnehagetog og tilstelning i barnehagen etter skoletoget.

Husker da jeg gikk i parken så gikk vi i tog 16.mai

Gammel 11-05-10, 21:28   #17
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

I Mini sin barnehage skal de feire i morra. De skal pynte seg, gå i tog, få pølser, besøke brannstasjonen osv-osv. Jeg synes det er koselig. Vi kommer ikke til å gå i toget på 17. mai, så da er det jo greit at hun får litt slikt via barnehagen.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:28   #18
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker fra yngre korpsdager at vi fikk fri fra skolen en dag eller flere før 17. mai for å spille i toget for barnehagen. Her vi bor nå så går barna i 17.mai-toget med egen fane. Jeg foretrekker definitivt det siste.

Gammel 11-05-10, 22:36   #19
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg husker fra yngre korpsdager at vi fikk fri fra skolen en dag eller flere før 17. mai for å spille i toget for barnehagen. Her vi bor nå så går barna i 17.mai-toget med egen fane. Jeg foretrekker definitivt det siste.

Det gjør nok jeg også.

Svar med sitat
Gammel 11-05-10, 21:35   #20
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Her øver de til 17.mai både i barnehagen og på skolen.
De går i tog (tror meningen er at de skal lære å gå litt fint) og øver på sanger. That's it.
Alt det andre blir det ventet til selve Dagen med.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.