Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kokvasker du håndklærne?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Kokvasker du håndklærne?
Que? Kunne ikke falle meg inn, 60 grader holder i massevis. 133 51,75%
Ja, selvfølgelig! 35 13,62%
Ikke hver gang, men ganske ofte. 50 19,46%
Once in a blue moon. 39 15,18%
Deltakere: 257. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 18:22   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kokvasker du håndklærne?

Jeg svarte at jeg kokvasker dem. Noe som stemte i Norge. Kokvask fordi jeg vasker dem sammen med undertøy og kluter. Skulle jeg vasket bare håndklær hadde de nok gått på 60 grader.

Her i USA, vel, her er det ikke noe som heter kokvask. Det er noe som heter "hot", men hvor hott det er, vites ikke. Den forrige maskinen hadde ikke hot en gang, den brukte bare det varme vannet som var i springen, viste det seg. Som gjorde at jeg måtte fyre varmvannsberederen på full guffe og vaske alt tre ganger (hvert program tok ca 15 minutt") for å føle at ting i alle fall var vagt rent. Den vaskemaskinen gikk dessverre i stykker ganske fort. Den vi har nå kan som sagt vaske på hot, og om man setter på alle funksjoner, så vasker den lenge og vel og ting ser sånn ca rent ut. Men jeg savner Mielen min!

Gammel 13-05-10, 18:24   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

90 grader hører med til sjeldenheten. Det går i 60 grader.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:25   #3
Solblomst
Passiv

Standard

Ja. Alltid. Føler det ikke blir rent uten.

Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:34   #4
Pelen

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå for tiden så tror jeg normalt sett ikke at kokevask trengs, vaskemidlene er så mye bedre sammenlignet med tidligere. Det har jeg lært meg av vaskemaskinsmiddelsleverandører som jeg hadde som leverandør i min tidligere jobb. Er det omgangssyke i huset så kan jeg vaske på varmere.

Milfrid, her var også vaskemaskinen satt mot varmtvannet, men vi fikk dem til å endre på det. Alt ble jo vasket på veldig varm temperatur og vi har ganske mye tøy som helst bør vaskes på cold. På vår maskin (som er veldig bra, en LG om jeg ikke husker feil) så har vi også extra hot. Dermed tar jeg utgangspunkt i at cold er ca 30, warm er ca 40, hot er ca 60 og extra hot er ca 90.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:39   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nå for tiden så tror jeg ikke at kokevask trengs, vaskemidlene er så mye bedre sammenlignet med tidligere.

Milfrid, her var også vaskemaskinen satt mot varmtvannet, men vi fikk dem til å endre på det. Alt ble jo vasket på veldig varm temperatur og vi har ganske mye tøy som helst bør vaskes på cold. På vår maskin (som er veldig bra, en LG om jeg ikke husker feil) så har vi også extra hot. Dermed tar jeg utgangspunkt i at cold er ca 30, warm er ca 40, hot er ca 60 og extra hot er ca 90.

Vår gamle maskin kunne også vaske kaldt, så det var ikke noe problem. Det aller festligste med den maskinen var jo at den hadde en sånn roterende "plastikkskrue" midt i, som sørget for at tøyet forble skittent, men ødelagt. Fine maskinen! Men den er altså historie, siden den ikke tålte vaskenett i kombinasjon med killerskruen midt i. Vi ba utleier om å få kjøpe ny, men det nektet han på. Den burde repareres - var jo bare 10 år gammmel. Så vi betalte for ny selv. Når vi flytter akter jeg å høre med vaskehjelpen om hun har en gammel hun vil bytte i min fine, nye. Ikke pokker om Mr Gjerrig Utleier skal få gleden av vår 800-dollars maskin.

Gammel 13-05-10, 18:43   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En sjelden gang. 60 grader holder faktisk i massevis, og det er bedre for miljøet!

Jepp. Innimellom kjører jeg hvite håndklær og kluter på 90 grader, men det er mest for maskinen og rørsystemet sin skyld. 60 grader med program sterk tilsmussing og 3 ekstra skyllinger holder.

Gammel 13-05-10, 18:51   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jepp. Innimellom kjører jeg hvite håndklær og kluter på 90 grader, men det er mest for maskinen og rørsystemet sin skyld. 60 grader med program sterk tilsmussing og 3 ekstra skyllinger holder.

Maskinen har altså godt av en kokvask innimellom? Greit å vite. Jeg har vel brukt kokvasken et par ganger bare siden jeg kjøpte maskinen for 2 år siden. Jeg kommer aldri på å vaske på mer enn 60 grader.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-10, 10:33   #8
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vasker sokker, undertøy, håndklær og sengetøy på 60. Hender jo av og til at det blir en kokvask. F.eks. hvis vi har omgangssyke i hus. Men ellers 60 - og så inn i trommelen etterpå.

Gammel 23-05-10, 09:31   #9
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Trodde 60 grader også var kokvask, så jeg krysset av for ja. Men jeg har de sjeldent på 90 grader. Det står jo kokvask 60 grader på maskinen...

Gammel 23-05-10, 12:50   #10
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Plutti, her.

Visste dere at enzymene i vaskepulver denautrere på over 60 grader? Dvs at de blir ødelagte, og ikke gjør jobben sin, som er å gjør klærene renere. Enzymene i vaskepulver har en optimumstemperatur på mellom 40 og 60 grader, og det er ved denne temperaturen at du får best effekt ved vask (renere klær )

Hvor har du dette fra? Link?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 20:36   #11
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Hvor har du dette fra? Link?

Jeg har ikke en direkte link, men holder på med 3Bi, og her lærer man en del om enzymer.
Jeg visste fra før av at enzymer denauterer hvis tempen blir høyere enn optimumstemperaturen, men fikk vite av faglærer at de har en optimumstemp. på 40-60 grader

Men her er to linker:

http://www.studieportalen.dk/Forums/...aspx?id=144016

http://www.asb.dk/bright/node/26

Gammel 21-06-10, 14:51   #12
Gardenia
Aktiv

Gardenia sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Gardenia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg vasker de som regel på 60 grader , utenom de gangene vi har sykdom i hus !

Gardenia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:33   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk begynt med det igjen, fordi a) det visstnok er bra for maskinen å kjøre kokvask en gang i blant og b) visse tarmbakterier visstnok ikke dør før ved 70-ish grader.

Begge deler har jeg fra FP, da. :GodKilde™: Til gjengjeld vaskes håndklærne ganske sjelden sammenlignet med snittet her inne.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:37   #14
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Ikke hver gang, men ganske ofte.

Gammel 13-05-10, 18:42   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maskinen har godt av å kjøres på 90 grader av og til ja, men man trenger vel ikke det mer enn et par ganger i måneden. Ca. annenhver måned kjører jeg et sånn kokvaskprogram med rensemiddel i (det der Omo maskinrens). Himmel så godt maskinen lukter etterpå, jeg sitter på kne med hele hodet inni og sniffer.

Gammel 13-05-10, 18:43   #16
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei.

Gammel 13-05-10, 18:48   #17
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jepp. Håndklær, truser og sengetøy kokvasker jeg.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 18:50   #18
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jupp, håndklær, vaskefiller og vaskekluter kokvaskes. Undertøy og sengtøy på seksti.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 19:03   #19
Hulda

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Kokvasker du håndklærne?

Lønner seg å kokvaske innimellom ja, for å rengjøre maskin og slanger litt.
Ellers kan klærne begynne å lukte ekkelt etter vask...

Her brukes håndklærne flere ganger, ikke klutene da. Så jeg vasker ikke så mange håndklærmaskiner som de som vasker dem etter en gangs bruk, så det er min miljøsparing når det gjelder håndklær.
Forresten så er stort sett alle mine håndklær gamle også, her skiftes de ikke ut etter hvilken farge jeg liker...

Gammel 13-05-10, 19:05   #20
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫

Thelma sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Thelma er litt kul
Standard

Sv: Re: Kokvasker du håndklærne?

Her vaskes håndklær og kluter på 60 grader. Men en gang i blandt kjører jeg en 90-vask for å renske opp i systemet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:47.