Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan du fedrelandsssalmen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 21:23   #21
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Kan du fedrelandsssalmen?

Ja, kan første verset.

Gammel 16-05-10, 21:23   #22
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ja, den kan jeg. Flere vers, til og med (i hvert fall to).

Modererer denne - da jeg prøvde akkurat, husket jeg bare det to første strofene av andre vers. Det er tydeligvis lenge siden sist.

Da jeg var barn, elsket jeg alle nasjonalsanger og kunne de fleste. Norge i rødt hvitt og blått var min favorittsang over alle sanger. Jeg blir fortsatt skrekkelig rørt av alle slike sanger, selv om mine patriotiske anlegg nok ikke har utviklet seg slik det kunne sett ut som de skulle den gangen.

Gammel 16-05-10, 21:25   #23
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Ja, jeg kan tre-fire vers. :kirkekorsanger:

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:27   #24
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, burde vel klare dei mest kjende versa.

Gammel 16-05-10, 21:34   #25
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Men er det slik at den er mes kjent for de fra "nynorske områder" eller Vestlandet, enn for østlenginger? Jeg lurer litt på det, jeg?

Gud signe vårt dtre fedreland og lat det som hagen bløma
Lat lysa di fred frå fjell til strand og vetter for vårsol røma
LAt folket som brødre sama bu som kristne det kan seg søma.

Vårt heimland i myrker lenge låg og vankunna ljoset gøymde
Men Gud du i nåde til oss såg, din ...oss ikkje gløymde
Du sende ditt ljos til Noregs fjekk og los over landet strøymde

Vil Gud ikkje vera bygningsmann me fåfengt på huset byggja
vile Gud ikkje verja by og land kan vaktmann oss ikkje tryggja
Så vakta oss Gud så me kan bu i heimen med fred og hyggja.

No er det i Noreg atter dag med vårsol og song i skogen
Om sædet enn gror på ymist lag det brydder då etter plogen
Så signa då Gud det gode såd? til groren ein gong er moooooooooooooogen.

Klarte så vidt fire vers. Er det flere? Ja, det er vel en del vers til som sjelden synges?

Gammel 16-05-10, 21:37   #26
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Men er det slik at den er mest kjent for de fra "nynorske områder" eller Vestlandet, enn for østlendinger? Jeg lurer litt på det, jeg?

Synges hver 17. mai på mitt nynorske Vestland, i hvert fall.

Gammel 16-05-10, 21:40   #27
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Synges hver 17. mai på mitt nynorske Vestland, i hvert fall.

Ja, det er nettopp det. Den synges i kirken her jeg bor også, på østlandet. Men jeg tenker på om den mer er en del av "barnelærdommen" der det er nynorsk som er hovedmål?

Gammel 16-05-10, 21:41   #28
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Er fra sentrale Østlandet og drar ikke kjensel på den engang (har googlet teksten).

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:43   #29
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg lærte den på skolen på Oslos vestkant, og blant mine Østfoldsaner er den også brukt.

Gammel 16-05-10, 21:43   #30
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan første verset, men kan fint synge med på resten når det er forsanger.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 21:45   #31
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde jeg kunne den, men det var nok kun første vers som var lagret på harddisken gitt.

Gammel 16-05-10, 21:46   #32
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri sett mer enn tre vers på den der... det andre var helt nytt for meg.

Er forøvrig fra bokmålsområde og den synges hver 17. mai.

Gammel 16-05-10, 21:48   #33
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan første verset, og nikket gjenkjennende til de andre lenger her oppe.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:20   #34
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan første verset sånn nogenlunde utenat, men det krøller seg litt rundt vetter for vårsol røma. De andre versene synger jeg med på når det er fellessang på 17. mai, men det er kjekt med forsanger.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 22:56   #35
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første vers kan jeg.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:09   #36
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skavvise.
Gud signe vårt dyre fedreland
og lat det som hagen bløma
Lat lysa di fred frå fjell til strand
og vinter for vårsol røma
Lat folket som brøder saman bu
som kristne det kan seg søma

Jeg kan visst bare første vers. Utrolig nok husker jeg enormt mange sanger og salmer vi sang på barneskolen.

Gammel 16-05-10, 23:10   #37
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Første vers og brokker av resten. Jeg liker «vetter for vårsol røma».

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:11   #38
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp i Oslo, ja.

Gammel 16-05-10, 23:11   #39
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Ja, det er nettopp det. Den synges i kirken her jeg bor også, på østlandet. Men jeg tenker på om den mer er en del av "barnelærdommen" der det er nynorsk som er hovedmål?

Den er en del av standardrepertoaret både i Trøndelag og Nord-Norge, i alle fall.

Jeg kan første verset bare, ser jeg nå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 23:13   #40
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan den, men ikke alle versene. Den har så vidt jeg husker 7 eller 8 vers totalt.

Jeg er oppvokst i bokmålland, studerte i bokmålland og bor i bokmålland og den har lydt på alle 17 maifeiringene jeg har vært på, til og med den gangen jeg feiret i uniten-land hvor de sang den med stor pasjon og rar uttale.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:47.