Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Geocaching

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-10, 20:22   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Geocaching

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Veldig greit å bruke en håndholdt GPS, men da kan det være lurt å lage pocketquery og legge på minnekort, slik at du får alt av cacher rett inn. Men det vet du sikkert!
Hadde et vennepar som satt og matet inn GPS-koords manuelt. *døøøødskjedelig*

Hehe nei jeg vet faktisk ingenting, så kom med info.
Jeg har ikke iPhone heller, bare vanlig møkkamobil. Skal nevne det minnekortgreiene for mannen min.

Jeg har kjempelyst å prøve, men må få noen med meg. Mannen min kan ikke, for vi får jo aldri barnevakt så da må begge barna bli med og en 2-åring på cacherjakt, nei takk. Seksåringen hadde sikkert likt det da, hvis det ikke var de mest ekstreme turene. Har lyst å ta henne med. Hun og jeg kan jo prøve alene da, men jeg vil få med noen andre også.

Gammel 18-05-10, 20:36   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åja, nå sier mannen min at vi ikke har den GPSen lenger.

Gammel 18-05-10, 20:39   #23
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Iset:
Det er ofte barna som er de flinkeste til å finne cachene. Klart dere kan ta jenteturer!!
Ellers anbefaler jeg å lese litt om pocketquery på geocaching.com. Tror man må ha premium medlemskap, men det er verd det. Når man lager query's kan man velge terrengvanskelighetsgrad. Velg til å begynne med terreng mindre enn 2. Eller til og med 2. Da vil det være helt greit for barn i alle aldre.

I familien vår er det ei på 15 og ei på 5. Vi begynte i fjor da de var henholdsvis 14 og 4.

Til info generelt:
Terrenggradering:
1: Kan nås med rullestol/vogn
2: Man må ut av bilen, kanskje ut av veien, men greit terreng.
3: Et stykke å gå fra parkering, kan være tilgjengelig for vogn m.m., men lite sannsynlig.
4: Vanskelig å nå, men slett ikke umulig.
5: Man MÅ ha hjelpemidler som båt, klatreutstyr, helikopter m.m. for å nå cachen. Ikke mange av dem i Norge, men de finnes!

Gammel 18-05-10, 20:39   #24
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åja, nå sier mannen min at vi ikke har den GPSen lenger.

Dååårlig gjort!!

Gammel 18-05-10, 20:46   #25
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg helt helt teit? Jeg skjønner ikkeno av dette. Kan noen plis forklare på norsk hva det går ut på og om man MÅ registrere seg noen plass for å drive med dette?

Gammel 18-05-10, 20:56   #26
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Høres gøy ut, men er ikke sikker på om jeg har skjønt det.
En slags orientering sant, med koordinater som man legger inn på GPS og når man kommer til de koordinatene så har man en cach eller? :forvirret:

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 21:44   #27
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Vi pleier å forklare det med at det er skattejakt med GPS. Man må registrere seg på geocaching.com.

Man laster inn koordinatene i en GPS eller bruker flotte programmer til telefonen sin, og så drar man ut. Man skal prøve å være så 'usynlig' som mulig, og man leter da etter en boks som _alltid_ inneholder loggbok, men kan inneholde bytteting, TravelBugs (gjenstander som skal reise rundt, og som logges separat på nettet) og Coins (som logges på lik linje som TravelBugs). Regelen er at man skal bytte likt mot likt. F.eks. en kindereggfigur kan byttes mot noe som er verd like mye. Dette med bytting er det morsomste for barna.

Beholderen man leter etter kan være nano (BITTELITEN) eller stor (ei jeg kjenner fant en microbølgeovn som var gravd ned!!) og alt mellom. Det mest vanlige i Norge er disse gamle filmrullboksene, er min erfaring, men de gøyeste er de som det er bytteting i.

Det kan være en god ide å ta seg en titt på gcinfo.no for å finne ut mer, samt se i cache'butikker' på nett for å se hvordan beholdere kan se ut!

Man får oppleve nærområdet på en helt annen måte, og når man er på ferie, får man se ting og steder man ALDRI ville sett ellers! Det er supermorsomt! Og det er viktig å huske hvor man har parkert bilen hvis man er på et fremmed sted!

Gammel 18-05-10, 23:20   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ang. mobil, må man ha iPhone eller kan man bruke vanlig mobiltelefon? Jeg har en vanlig SE mobiltelefon, ikke noe fænsi greier. :fattig:
Og når man går på jakt, må man ha med seg fullt av ting man kan legge tilbake i boksene? Eller tar man tingen som ligger i boksen, går hjem og finner noe man kan legge tilbake, og drar tilbake for å legge det på samme sted?

Gammel 18-05-10, 23:23   #29
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og når man går på jakt, må man ha med seg fullt av ting man kan legge tilbake i boksene? Eller tar man tingen som ligger i boksen, går hjem og finner noe man kan legge tilbake, og drar tilbake for å legge det på samme sted?

Du må ikke bytte ting, bare om du har lyst. Du har med bytteting i tilfelle du får lyst til å bytte.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 23:25   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Oki, og så skriver man på nettet (geocaching.com?) at man har tatt den tingen slik at folk ikke leter forgjeves?
Ser at det er mange bokser gjemt rundt i Sandnes sentrum faktisk, hadde vært morsomt å lete en lørdag eller søndag. Men det er vel håpløst uten GPS.

Gammel 18-05-10, 23:31   #31
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Mei mei mei!! Jeg er en dreven geocacher med over 250 cacher funnet! Bare PM meg så skal jeg hjelpe!!

Gratulerer med verdens kuleste hobby!!

Jipiiii!! Fler enn meg som driver med dette!!
Er ikke så dreven som deg da, men vi syns dette er gøy likevel
Nå har vi ikke vært på cache-jakt siden i fjor (her ligger det enda snø i marka), så jeg må blåse støv av GPS'en, og se om jeg husker alt dette... Må også lage pocket quiery over Malaga/Marbella... drar nemlig dit på mandag, og gps'en skal være med. (har en nyinnkjøpt Travelbug som vi skal finne et nytt hjem til, og se om den klarer å finne veien hjem til oss igjen )

-ea- :
Det ER morsomt!! Men altså... dere er pr. def. Mugglere foreløpig, dah.. Man skal ikke røpe hvor de er til Mugglere..

Hysj!

Hehe nei jeg vet faktisk ingenting, så kom med info.
Jeg har ikke iPhone heller, bare vanlig møkkamobil. Skal nevne det minnekortgreiene for mannen min.

Jeg har kjempelyst å prøve, men må få noen med meg. Mannen min kan ikke, for vi får jo aldri barnevakt så da må begge barna bli med og en 2-åring på cacherjakt, nei takk. Seksåringen hadde sikkert likt det da, hvis det ikke var de mest ekstreme turene. Har lyst å ta henne med. Hun og jeg kan jo prøve alene da, men jeg vil få med noen andre også.

Jeg dro på cachejakt i fjor og i forfjor, med lillesnuppa på ryggen i Mei Tai eller Bæresjal (I fjor satt ho i bæremeis på fjelltur da). Ho blir 3 år til høsten. De to eldste, som nå er 11 og 9 år, syns dette er supergøy!
Og det er en genial måte å få ungene med ut på tur i skog og mark...
(og for meg som er litt sånn "gagdet-freak" )

Gammel 18-05-10, 23:33   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Minsten nekter noe som helst bæretøy, så det er litt pes å ha med ham altså, i hvert fall de første gangene når det er såpass nytt. Med mindre det er i sentrum da, men nå bruker vi vogna så sjelden at vi løper mer etter ham enn å konse oss om hvor cachen er, så det blir bare stress.

Men jeg og eldste SKAL prøve dette, jeg må bare finne ut om det går an å bruke vanlig mobil, jeg har verken GPS eller iPhone ...

Gammel 18-05-10, 23:39   #33
Frost

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oki, og så skriver man på nettet (geocaching.com?) at man har tatt den tingen slik at folk ikke leter forgjeves?
Ser at det er mange bokser gjemt rundt i Sandnes sentrum faktisk, hadde vært morsomt å lete en lørdag eller søndag. Men det er vel håpløst uten GPS.

Bytteting leter ingen etter. Man registrerer bare hva man tar ut, og putter inn i loggen på nettsiden. Den norske siden heter www.gcinfo.no Travelbugs og travelcoins skal også registreres, men de skal man putte inn i en annen cache. De har egne navn, og har egen logg. Travelbugs og travelcoins har ofte et mål for hvor de vil reise. Alt er forklart på nettsida. www.teamolsson.no har også gode forklaringer for hvordan dette fungerer.

Mannen anbefaler GPS. De fleste har geocacheprogrammer innebygd.

Sist redigert av Frost : 19-05-10 kl 08:56.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 08:40   #34
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Jeg har skikkelig lyst på denne:

Geomate jr.

Den shippes angivelig bare til USA, men jeg har kontaktet noen og de sender til Norge, og man må kjøpe en oppgraderingspakke for å få cachene i Norge også, men det hadde vært artig for minsta å ha en sånn lett oppfattelig GPS.

Gammel 19-05-10, 08:49   #35
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Legger inn noen bilder av en måte å kombinere flere hobbyer på. (Jeg digger foto, digital scrapping og geocaching):

Vår alle første cachedag:

Vår aller første FTF (First to find):

På vei fra Fredrikstad til Kristiansand cachet vi:

Denne cachen heter faktisk Gumpedalen (Gumper er det samme som Mugglere, og på engelsk ble det Mugglervalley.):

Også tror jeg Hubbien har tatt den høyeste på 'Himalaya' i nærheten av Tonsåsen:

Jeg planlegger å få alle scrappene inn i noen fotobøker, men økonomien er ikke helt enig.

Gammel 19-05-10, 21:04   #36
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott, Maggie!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-10, 22:12   #37
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Flotte collager du har laget.
Jeg klarte ikke å finne noen nano. Får ikke programmet til å zoome godt nok. Det er nok noe jeg overser. Jeg klarer å zoome på kartet, men finer ikke utav hvor jeg kan se hvor mange meter jeg er fra cachen, tror det står standby på hvor langt jeg er hjemmenfra.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 15:50   #38
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg fått iphone og det går strålendes. Har fått en FTF i dag og er så fornøyd.

Gammel 31-10-10, 17:16   #39
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Amo: FTF er jo kjempeflott!!!

Gammel 31-10-10, 17:18   #40
amo

amo sin avatar

Standard

Amo: FTF er jo kjempeflott!!!

Jeg prøver å bli venn med deg, men fikk det ikke helt til. Vi er trippela.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.