Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sortering av klesvask

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-10, 11:35   #1
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sortering av klesvask

Jeg er sorteringsnazi, så jeg er nok ikke til hjelp.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:16   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg og.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:49   #3
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Jeg også. Jeg ser ikke poenget med vaskemaskiner som kan ta 8 kg. Den ville jeg bare kunne fylle opp med sengetøy innnimellom. Ellers ville den blitt halvfull.

Jeg synes jeg er vill og gal som enkelte ganger tar lyse plagg sammen med hvitt.

Gammel 28-05-10, 09:51   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg ser ikke poenget med vaskemaskiner som kan ta 8 kg.

Jeg elsker min 8-kilos og den er alltid full. Jeg har til og med noen flotte, dyre knallturkise håndklær som jeg har testet sammen med hvitt, bare for å se, og de farger ikke av. Så jeg mikser i vilden sky og har ALDRI noensinne opplved avfarging, men jeg kjører aldri helt nye fargede klær med hvitt.

Lyst 60 (noen ganger kjøres det på 90, dersom det bare er kluter, håndklær og undertøy i maskinen)
Mørkt 60
Lyst 40
Mørkt 40

Ull.

5 kurver, med andre ord.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 12:34   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ull vaskes for seg
Hvitt 90
Hvitt 40
Kulørt 60
Kulørt 40
Kulørt med hvitt på 40

Lillebror eier ett gult plagg - det er LSK-trøya så den vaskes for seg. Ellers er kulørt kulørt hos oss.

Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:51   #6
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvitvask
Kulørt vask
Ullvask
Kokvask

Gammel 27-05-10, 11:51   #7
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er som andre her litt nazi på dette. Men eg trur eg har å gå på; Kan kvitt og lyst 60 graders vaskast sammen?

Eg vaske nemlig slik:
Mørk ull
Kvitt ull
Rosa ull
Kvit 40
Lys 40
Mørk 40
Kvit 60
Lys 60
Mørk 60.

Gammel 27-05-10, 11:56   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Haugtussa, her.

Eg er som andre her litt nazi på dette. Men eg trur eg har å gå på; Kan kvitt og lyst 60 graders vaskast sammen?

Jeg har blitt så vill og gal med årene at jeg blander dette innimellom, ja.

Eg vaske nemlig slik:
Mørk ull
Kvitt ull
Rosa ull
Kvit 40
Lys 40
Mørk 40
Kvit 60
Lys 60
Mørk 60.

Jeg sorterer ut det røde i tillegg. Hvitt, lyst, rødt og mørkt.

Gammel 27-05-10, 11:58   #9
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg har blitt så vill og gal med årene at jeg blander dette innimellom, ja.

Jeg sorterer ut det røde i tillegg. Hvitt, lyst, rødt og mørkt.

Det gjer faktisk eg også. Den hadde eg glømt... Og lyseblått/lysegrått. Det seie seg sjøl at så få som vi er (3 eine uka, berre meg andre uka) blir det unødvendig bruk av strøm.

Gammel 27-05-10, 12:01   #10
veobra
på slep

veobra sin avatar

Standard

Det gjer faktisk eg også. Den hadde eg glømt... Og lyseblått/lysegrått. Det seie seg sjøl at så få som vi er (3 eine uka, berre meg andre uka) blir det unødvendig bruk av strøm.

Vi er fem, så det er nesten alltid fulle maskiner. Jeg kan også velge kortere program. Men ja, jeg her sikkert endel å spare.

Gammel 27-05-10, 12:07   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hvit 40
Farget 40
60 (Håndklær, undertøy og sengetøy).

Altså 3 kategorier. Vasker i tillegg ull en gang hvert jubelår. Vi er atopikere hele gjengen og bruker bare ull som mellomlag. Det trengs ikke å vaskes ofte. Vasker aldri annet enn fulle maskiner, ca 3 i uka.

Sist redigert av oslo78 : 27-05-10 kl 12:14.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 00:50   #12
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Ah! Endelig ett område jeg har orden i husmorsakene på!
Jeg sorterer:

Hvitt 90 grader
Kulørt 90 grader
Hvitt 60 grader
Kulørt 60 grader
Barneklær i diverse farger, fargene sorteres hver for seg 60 grader
Rødt og rosa 40 grader
Grønt/turkist/blå (ikke marine) 40 grader
Sort og marine 40 grader
Hvitt 40 grader
Rødt og rosa (plagg med trykk) 30 grader
T-skjorter og annet med trykk blå/turkis/grønn 30 grader
T-skjorter og annet med trykk sort og marine 30 grader
Hvitt (noe med trykk) 30 grader
Hvitt Ull og silke 30 grader
Mørke farger Ull og silke
Nøstebarnull hvitt håndvaskprogram
Nøstebarnull mørke farger håndvaskprogram
Enkelte av Viannes fine fineplagg finvaskprogram 30 grader.

BHer- vasker jeg for hånd i vasken med Milo.

Sist redigert av Vianne Rocher : 28-05-10 kl 01:00.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 09:52   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ah! Endelig ett område jeg har orden i husmorsakene på!
Jeg sorterer:

Hvitt 90 grader
Kulørt 90 grader
Hvitt 60 grader
Kulørt 60 grader
Barneklær i diverse farger, fargene sorteres hver for seg 60 grader
Rødt og rosa 40 grader
Grønt/turkist/blå (ikke marine) 40 grader
Sort og marine 40 grader
Hvitt 40 grader
Rødt og rosa (plagg med trykk) 30 grader
T-skjorter og annet med trykk blå/turkis/grønn 30 grader
T-skjorter og annet med trykk sort og marine 30 grader
Hvitt (noe med trykk) 30 grader
Hvitt Ull og silke 30 grader
Mørke farger Ull og silke
Nøstebarnull hvitt håndvaskprogram
Nøstebarnull mørke farger håndvaskprogram
Enkelte av Viannes fine fineplagg finvaskprogram 30 grader.

BHer- vasker jeg for hånd i vasken med Milo.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 09:23   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

60-grader
Mørk 40
Lys 40
Kortvask 40 (skjorter, bukser, skjørt etc som ikke trenger å vaskes så mye)
BH-er (eget vaskeprogram)
Ull (eget vaskeprogram)
Finvask eller silke

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 23:49   #15
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvit/lys 60
Kulørt 60
Hvit/lys 40
Kulørt 40
Lys ull
Kulørt ull
Håndvask

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:56   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- ull vaskes sammen uavhengig av farge

Klær:
- rødt/gult/oransj/lilla 40 grader
- svart/blått/grått 40 grader
- grønt/lyseblått/beige 40 grader
- hvitt 60 grader

Sengetøy, håndklær, undertøy:
- sengetøy fargesorteres og vaskes på 60 grader
- håndklær fargesorteres og vaskes på 90 grader
- kluter og undertøy vaskes sammen på 90 grader

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 23:23   #17
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*sengetøy lys 60
*sengetøy mørk 60

*Håndklær, truser og sokker 60(noen ganger 90)

*hvit/lys 30
*kulørt 30
*svart/mørke farger 30
Hender også at jeg sorterer hvit/lys vask, kulørt og svart i mine klær og ungenes klær, dette pga skyllemiddel. Unga har eksem så de får kun to sånn der type hypersensitive tøymyknerere i klærne sine, noen ganger vil jeg bare ha sånn der super god lukt av mine klær

*bh lys håndvask 30 lav sentrirugering
*bh mørk håndvask 30 lav sentrifugering

Sist redigert av Smurfine79 : 31-05-10 kl 23:28.
Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:56   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

- 60 grader (kan det vaskes på seksti grader er det stort sett fargeekte)
- mørk 40
- lys 40
- ull/silke
- finvask

Gammel 27-05-10, 12:00   #19
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

60 grader hvitt
60 grader farget (alt som ikke er hvitt)
40 grader farget
40 grader lyst
Sengetøy og handduker går som oftest rett i maskinen.
Ull ligger i bunn av kurven og vaskes når de har lugget der lenge nok, da tar jeg alle farger sammen (men tror ikke vi har noe hvitt ul tøy).

Gammel 27-05-10, 12:02   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg/vi har så mye rødt/rosa/lilla at det blir fort en maskin full av bare det. Har dessuten dårlig erfaring med enkelte røde plagg fra før av, at de kan farge av lenge.

Ellers går svarte klær for seg selv - og da har jeg vel dekket de fargekategoriene som dominerer i heimen.

Bortsett fra hvitt 60 grader - håndklær og slikt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:30.