Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Streiken

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 20:57   #21
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streiken...

Ja søppelet er fantastisk... jeg har rekeskall som jeg la ut dagen før det bosstreik... jeg gir meg ende over. Er det ikke litt sånn at det er for enkelt å bare sette seg ned og streike her i landet? Vi har det jo faktisk veldig godt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:01   #22
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Sv: Streiken

Da bør vel KS ta til vettet, de må jo se at 45000 ikke vil gi seg med det første. Det hadde vært kjekt om de tok til vettet temmelig kjapt, men det er vel å tro på julenissen det!

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:02   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Streiken har heldigvis ikke nådd min kommune enda (barnehager, skoler og SFO i hvert fall), så her er alt som vanlig. Håper det fortsetter sånn.

Gammel 06-06-10, 21:04   #24
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nicomama, her.

Jeg håper inderlig at det søkes om, og får innvilget dispensasjon for de ansatte på forbrennings annlegget. Nå lukter det sånn søppel i borettslaget at det er forferdelig, og litt søppel blir det jo uansett hvor godt man kildesorterer. Dessuten har jeg ikke så lyst til å møte på en stor og feit rotte.

Det er svært få som dør i møter med rotter her til lands, så det er ganske langt unna fare for liv og helse.
Om folk tenker seg litt om og pakker boss godt inn og oppbevarer f.eks. rekeskall i fryseren til streiken er over, så går det fint.
I borettslaget der vi bodde tidligere, tok ikke folk fem flate øre for å parkere boss ved bossnedkastet om det var fullt. Dermed var det full fest for alskens åtselsdyr. Når folk ikke eier vett til å tenke selv, så fortjener de besøk av rotter og kråker.

Gammel 06-06-10, 21:08   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Er det ikke litt sånn at det er for enkelt å bare sette seg ned og streike her i landet?

Det er faktisk ikke så himla lett å streike her til lands, hvis det er det du tror ...
Det er ganske mye tvungen mekling og frister og tjohei før noen går ut i streik. (Tariffavtalen som de nå forhandler om i kommunen, gikk ut på dato 30.april. De har forhandlet siden.)

Si meg, har du satt deg inn i hva de streiker for, sånn helt egentlig? Det er ikke bare høyere lønn ...

Gammel 06-06-10, 21:11   #26
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg vet hva de streiker om denne gangen, hvertfall førskolelærerne.(vet ikke helt hva bosskjørerne streiker for egentlig? eller andre kommunale..) Jeg skal jo faktisk bli det selv så jeg følger med, og håper det går bra for dem. Men syns liksom vi går igjennom det samme hvert år. Hvert år er det forhandlinger og det blir streik og det går ut over mange.

Jeg syns det virker som om hvert år blir noen sure og setter seg på ræven med nesen i sky og sutrer og streiker..

Gammel 06-06-10, 21:13   #27
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan er det forresten med planlagt avspasering når man streiker, må man stille som streikevakt osv.? Tenker på lærerene, som vel avspaserer i juni og har ferie i juli eller noe sånt.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:16   #28
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi mister avspaseringen.

Gammel 06-06-10, 21:18   #29
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærerne får inndratt avsapssering i juni ja. Juli er ferie så den går visst som normalt.
Jeg hørte med en kollega her om dagen og de hadde søkt om lov til å ta planlagt og betalt ferietur og det gikk greit.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:19   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg syns det virker som om hvert år blir noen sure og setter seg på ræven med nesen i sky og sutrer og streiker..

Da er det i så fall dine egne du snakker om. Det var kun de som streiket for to år siden.

Som sagt; storstreik i kommunal sektor har det ikke vært siden jeg gikk på ungdomsskolen.

Gammel 06-06-10, 21:21   #31
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg som tredjepart er dritlei hele streiken. Det er helt teit at denne streiken kun utover en uskyldig tredjepart. Det er ikke arbeidsgiver som blir straffet (de tjener jo på det) men tredjepart. Burde vært helt unødvendig å streike i 2010. Er selvsagt preget av alt stresset det er med å skaffe barnevakt. Har lite lyst å ta ut ferie nå. Ferien er planlagt og ikke tenkt brukt på at andre streiker.

Jeg er ikke sint på de som streiker, det er heller hele systemet. Har ikke satt meg så veldig godt inn i hva de streiker for. Men skjønner jo at de sloss for sine saker og det er bra. Men streik burde vært unngått når det i hovedsakelig kun er tredjepart som blir skadelidende.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:37   #32
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Da er det i så fall dine egne du snakker om. Det var kun de som streiket for to år siden.

Som sagt; storstreik i kommunal sektor har det ikke vært siden jeg gikk på ungdomsskolen.

var det 98 eller noe? den gang vi fikk sommerferie i mai som varte helt til sommerferien?

Gammel 06-06-10, 21:38   #33
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonar, her.

Jeg som tredjepart er dritlei hele streiken. Det er helt teit at denne streiken kun utover en uskyldig tredjepart. Det er ikke arbeidsgiver som blir straffet (de tjener jo på det) men tredjepart. Burde vært helt unødvendig å streike i 2010. Er selvsagt preget av alt stresset det er med å skaffe barnevakt. Har lite lyst å ta ut ferie nå. Ferien er planlagt og ikke tenkt brukt på at andre streiker.

Jeg er ikke sint på de som streiker, det er heller hele systemet. Har ikke satt meg så veldig godt inn i hva de streiker for. Men skjønner jo at de sloss for sine saker og det er bra. Men streik burde vært unngått når det i hovedsakelig kun er tredjepart som blir skadelidende.

You said it..

Gammel 06-06-10, 21:48   #34
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, jeg frykter også at den streiken blir langvarig gitt. Nå er jo jeg hjemme i permisjon, men det er ikke akkurat så veldig utviklende for en 3-åring å være hjemme med mamma over lengre tid (etter min mening). I tillegg har han 4 uker ferie som begynner 5. juli, så jeg håper inderlig at streiken er over i løpet av en uke eller to slik at han får et par uker i bhg før ferien begynner. Jeg tror ikke det er så veldig bra for han å være hjemme med meg (og etterhvert baby) i over 2 måneder.

Jaja, vi driver i det minste intenst med pottetrening da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:49   #35
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke helt om det er den riktige tråden for dette spørsmålet, men jeg prøver likevel. Får man noe reduksjon i betalingen for barnehageplassen når de faktisk ikke har barna der? Man burde jo kunne kreve reduksjon ut i fra hvor mange dager de totalt streiker, men vet ikke om det er noen regler for dette?

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:52   #36
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luvi, her.

Jeg vet ikke helt om det er den riktige tråden for dette spørsmålet, men jeg prøver likevel. Får man noe reduksjon i betalingen for barnehageplassen når de faktisk ikke har barna der? Man burde jo kunne kreve reduksjon ut i fra hvor mange dager de totalt streiker, men vet ikke om det er noen regler for dette?

Vi får det. Står på kommunens nettsider hos oss hvertfall.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 21:57   #37
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Og det er en av grunnene til at kommunen etter hvert ikke sparer særlig på streiken. Det er også et massivt ryddearbeid som må gjøres i ettertid. Blant annet.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 22:02   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

var det 98 eller noe? den gang vi fikk sommerferie i mai som varte helt til sommerferien?

Nei, før det vel?
I 92, eller noe?
Jeg har prøvd å finne info på nettet, men finner ikkeno.

Kommunen sparer bare på streiken de første dagene. Etterhvert taper de godt på det. I Bergen er det f.eks. gratis parkering i både Klostergarasjen og Bygarasjen, og ettersom parkeringsbetjentene streiker er det fritt frem for parkering hvor som helst (så lenge du ikke bryter reglene så politiet kan bøtelegge i stedet). I tillegg blir det jo tilbakebetaling av barnehage/SFO som jo kommer til å svi en del.

Gammel 06-06-10, 22:03   #39
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Luvi: Det får man her også, det står i kommunens vedtekter mener jeg.

Vi stenger barnehagen hvor jeg jobber i morgen, dette pga. manglende renhold.

Gammel 06-06-10, 22:05   #40
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg jobbar i Bergen, men er heldig og bur utanfor kommunegrensene. Her er derfor alt som normalt, og heldigvis for det.

For to år sidan (?) streika dei også, og då jobba mannen min kveld og natt og eg dag (vi budde då altså i Bergen). Det var eit styr utan like, men gjekk da på eit vis. Veit ikkje heilt når mannen min sov da - på jobb kanskje? Men vi var entusiastiske på barnehagens vegne (og alle mine kollegaer som også var i streik), og ble nokså sure når dei plutselig berre ga seg utan anna resultat enn løfter om feitare oppgjer seinare år. All den jobben og solidariteten for INGENTING??? Derfor håpar eg verkeleg ikkje at dei gir seg - nå får dei gjere det skikkelig, så skal eg alltids brette melkekartongar og skylle plast. Er blitt rimeleg perfeksjonist på kildesortering, og har eit spann som enno ikkje er fullt etter tre veker. På jobb er eg aleine, og savnar mine gode kollegaer (eg er i eit anna forbund, og ikkje tatt ut enda).

Håpar dette går over snart - og med eit godt resultat.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:42.