Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Winter is coming

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 21:20   #21
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Winter is coming

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Åhåhåhå, har dere sett? Boka kommer 12. juli!

Ja, jeg tror det når jeg ser det.
Han er jo ikke ferdig med å skrive. :endamerskeptisk:

Men kommer serien virkelig bare på Canal+ series? Det har jo ikke jeg! :sutreleppe:

Men ææææh, som jeg gleeeder meg!

Gammel 05-05-11, 22:36   #22
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Men kommer serien virkelig bare på Canal+ series? Det har jo ikke jeg! :sutreleppe:

Jeg leste nettopp at den visst skal komme på NRK3(?) til neste år. Og ellers kommer den jo sikkert på DVD.

Gammel 06-05-11, 00:21   #23
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kahlan, her.

Forresten, dere som har lest bøkene, hva synes dere om serien til nå?

Dette lurer jeg også på!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:17   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett tom episode 3 (som jeg synes er den beste hittil) og jeg synes at serien er temmelig godt castet. Et unntak er Sean Bean (og måtte min søster (The Queen of the Beanstalkers) tilgi meg), han er ikke senete og kjapp nok, litt for firkantet på et vis.

Ellers synes jeg de har fanget stemningen i bøkene godt. De har også vært flinke til å beholde det meste av dialogen.

Det som er veldig bra i bøkene er at tidslinjen ikke blir brutt, man hopper ikke frem og tilbake i tid, men følger tiden gjennom øynene til flere av personene, sånn at man kommer på innsiden av dem og ser hendelsene gjennom dem og gjør at man knytter seg til mange av karakterene. Det får de ikke helt til her, de kunne ha gjort det i større grad, men det tar tid filmmessig å definere "hvem" sitt perspektiv man ser det fra.

Men jeg liker serien så langt altså.

Gammel 06-05-11, 08:34   #25
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Ahh, kanskje jeg skal tørre å starte på bokserien, eller kanskje vente litt til og bare kose meg med serien fremover.

Nå er det en stund siden jeg leste bøkene, så jeg har de ikke helt friskt i minne, men jeg synes de gjør en bra jobb.

Selvfølgelig er jeg litt uenig med castingen på noen personer. Mitt bilde da jeg leste bøkene, og hvordan jeg oppfattet beskrivelsen av persongalleriet, stemmer ikke helt med serien. (Men sånn blir det jo når man leser boka før man ser filmatiseringen.) F.eks; Tyrion Lannister ser jo bra ut i serien i forhold til hvordan han er beskrevet, Jon Snow og den eldste halvbroren ser eldre ut enn 15-16 år gamle osv. Litt småplukk, altså.

Enig med Esme i at de har fanget stemningen bra. Synes serien samsvarer bra med bøkene hittil i handlingen.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 08:53   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vind, her.

F.eks; Tyrion Lannister ser jo bra ut i serien i forhold til hvordan han er beskrevet, Jon Snow og den eldste halvbroren ser eldre ut enn 15-16 år gamle osv. Litt småplukk, altså.

Flere av "barna" er eldre i serien enn i boken. I boken er Jon og Robb 14, i serien blir det sagt at de er 17. Bran er 10 i stedet for 7, og Rickon er 6 i stedet for 3. Ut fra tidslinjen rundt den tiden der Robert ble konge må da Dany være 16 i stedet for 13. Jeg synes det er helt greit - det passer bedre for historien til hver enkelt av disse at de er noen få år eldre; det ville vært enda mer tvilsomt med både ekteskap, sex og krigføring for 13-14-åringer på skjerm i forhold til i boken.

Og Peter Dinklage er jo en av de beste skuespillerne i serien - selv om jeg såklart er enig i at han ser mye bedre ut enn slik Tyrion beskrives i boken. Men mye heller en god skuespiller enn en som er mer portrettlik, synes jeg. (Og det er vel ikke så mange gode skuespillere som er kortvokste.)

Gammel 06-05-11, 17:40   #27
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde gladelig fulgt med på en ukentlig serie som bare handlet om at Tyrion drakk, drev hor, og bitchslappet folk som fortjente det.

Gammel 06-05-11, 17:41   #28
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Jeg hadde gladelig fulgt med på en ukentlig serie som bare handlet om at Tyrion drakk, drev hor, og bitchslappet folk som fortjente det.

Ikke sant? Og veldig gjerne spilt av Dinklage.

Gammel 06-05-11, 18:27   #29
Slettet bruker
Passiv

Standard

Finnes noen av disse bøkene på norsk? Jeg liker ikke å lese på engelsk, nemlig. :vet at jeg banner i kjerka, men det får gå:

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 18:39   #30
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork

Kjøkkenskriveren sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Første boka kom ut på norsk denne uka. Eller, det er vel første halvdel av første boka (sånn går det gjerne når litt lange bøker skal oversettes til norsk).

http://www.vendetta.no/Vendetta/I_vargens_tid.html

(Oversatt av et par gamle rollespill-kamerater av meg, forøvrig.)

Gammel 06-05-11, 18:42   #31
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sederja - det er ikke den ting ikke en eller annen fp-er vet masse om.
Vet du da kanskje noe om hvor fort de påfølgende kommer sånn ca?

Svar med sitat
Gammel 06-05-11, 20:07   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Ja, jeg tror det når jeg ser det.
Han er jo ikke ferdig med å skrive. :endamerskeptisk:

Editoren, Anne Groell, bekreftet 27 april at de er ferdige. Så nå har jeg endelig blitt overbevist.

Gammel 07-05-11, 00:20   #33
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Editoren, Anne Groell, bekreftet 27 april at de er ferdige. Så nå har jeg endelig blitt overbevist.

Er det sant? Åkeida:

Gammel 20-06-11, 18:22   #34
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Men...men... nå dør jo alle sammen. Er det sant at barnet til Khalissa Daenerys er død?

Sist redigert av Balanse : 20-06-11 kl 18:44.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 22:46   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er dessverre sant, Balanse. Men dragene! Hun har drager!

Fantastisk sesongavslutning. Serien har virkelig innfridd langt over forventningene mine.

Gammel 20-06-11, 22:55   #36
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke lest bøkene. Det imponerer meg at de klarer å lage en så sterk serie, og sebar også for noviser, fra en bok som må være veldig kompleks.

Dragene var fantastiske. Jeg hadde forstått at hun kom til å overleve ilden, basert på det de viste tidligere da hun hold de varme eggene. Den episoden gav jo også hint om at noe kunne skje med eggene, men ekte drager! Det hadde jeg ikke mistenkt.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:02   #37
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det var en fantastisk avslutning på boken. Dany har virkelig hit rock bottom, det meste i Westeros ser veldig dystert og grimt ut, og så "gjenoppstår" hun på denne måten og innfører noe helt nytt helt på slutten. Og selv om jeg visste akkurat hva som skulle skje, fikk jeg frysninger på ryggen av slutten på episoden.

Og jeg er veldig imponert over hvor vellykket dette er som filmatisering av boken. Jeg hadde ikke trodd at de skulle gjøre det hverken så bra eller så grundig. Jeg kan knapt komme på noen vesentlige ting fra boken som er kuttet ut (selv om en del naturligvis er forkortet mye), og i tillegg er det jo lagt til en hel del.

The A. V. Club har, siden et lite stykke ut i serien, skrevet to omtaler av hver episode: én for "newbies", altså dem som ikke har lest noen av bøkene før, og en for "experts", som har lest minst den første boken. (Og de som skriver omtalene hører til sine respektive grupper, såklart.) Da tar man virkelig TV-seriene sine på alvor!

Gammel 20-06-11, 23:09   #38
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg - og mannen - følger med på serien på Canal +. Jeg får sett episodene et døgn etter han pga hundekurs, men det er helt greit siden jeg ligger foran mtp bøkene.
Jeg er så imponert! Både over bøkene, men også hvordan de klarer å ta nerven med over i serien også. Jeg kan nesten ikke sette meg ned med bøkene for da vil jeg jo ikke gjøre annet. Sette meg ned og se serien - og jeg vi ha nesten episode nå!

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:11   #39
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har akkurat sett siste episode nå. De fikk veldig bra fram det som er så kult med slutten på boka, at dette bare så vidt er begynnelsen. Vi rekonfigurerer brikkene, og så er vi klare for den egentlige historien!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-11, 23:14   #40
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Har akkurat sett siste episode nå. De fikk veldig bra fram det som er så kult med slutten på boka, at dette bare så vidt er begynnelsen. Vi rekonfigurerer brikkene, og så er vi klare for den egentlige historien!

Der Jon marsjerer gjennom isen for å møte den ene store trusselen mot Westeros, mens Dany vandrer gjennom ilden for å hente ut den andre.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:12.