Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bryllupsgave - hva er vanlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-10, 13:35   #21
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bryllupsgave - hva er vanlig?

Vi hadde gikk 500,- om det var snakk om kontanter, noe mer om det var gave. For oss,og for de aller fleste av våre venner er det slett ikke småpenger.

Gammel 17-06-10, 13:40   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&S, her.

500 kr er veldig lite!

Ja, hør på hun som snart skal gifte seg!

Vi pleier å ligge rundt tusenlappen til nære venner, uavhengig av hva vi får servert og om vi må betale for overnattingen.

Gammel 17-06-10, 13:49   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

1000 kroner? Virkelig? Jeg har ikke vært i bryllup til venner på mange år, men jeg hadde nok endt på 500-700,- til venner. Hadde de ønsket seg noe spesielt, hadde jeg nok kunnet strekke meg litt. Helst slår vi oss sammen med noen, så man kan slå litt på stortrommen.

Jeg må innrømme at jeg synes det er urkjipt å gi penger, selv om det er det de ønsker seg. Det føles rett og slett mer som en betaling enn en gave man kan legge omtanke i.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 13:55   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når både mannen min og jeg er venner med brudeparet så gir vi 1200-1500 kroner i bryllupsgave.

Litt trådkupping: Men nå er jeg faktisk akkurat i en diskusjon med min mor om hva jeg bør gi i bryllupsgave til en fetter som jeg knapt kjenner og som jeg ikke skal i bryllupet til (var bedt, men takker nei), jeg har aldri møtt bruden og mannen min har aldri møtt noen av dem. Mor synes jeg burde gi 1000 kroner, men jeg har bestemt meg for at 500 er nok. Er det fler enn meg som synes at 1000 i den sammenheng er alt for mye?

Gammel 17-06-10, 13:58   #25
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når både mannen min og jeg er venner med brudeparet så gir vi 1200-1500 kroner i bryllupsgave.

Litt trådkupping: Men nå er jeg faktisk akkurat i en diskusjon med min mor om hva jeg bør gi i bryllupsgave til en fetter som jeg knapt kjenner og som jeg ikke skal i bryllupet til (var bedt, men takker nei), jeg har aldri møtt bruden og mannen min har aldri møtt noen av dem. Mor synes jeg burde gi 1000 kroner, men jeg har bestemt meg for at 500 er nok. Er det fler enn meg som synes at 1000 i den sammenheng er alt for mye?

Jeg skulle ikke ha gitt for 1000 i den sammenhengen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 13:59   #26
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, for mye!

Gammel 17-06-10, 14:04   #27
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at jeg ikke vil at våre gjester skal bruke så mye penger på gave til oss, jeg. Nå skal vi ha vennefest som er temmelig uformell og uten middag, så med de kriteriene jeg skjønner at finnes (?) er vi nok ikke verdt dyre gaver uansett. Men seriøst; Vi har knapt nok ting på ønskelisten som koster over 500, og jeg forventer ikke dyre gaver. Jeg vil at folk skal komme og feire, jeg.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 14:08   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Esme - da synes jeg også at 500 er mer enn nok.

Gammel 17-06-10, 14:11   #29
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I Esme sitt tilfelle synes jeg 500,- er MYE jeg.
Noen man knapt nok kjenner og ikke skal i bryllupet til....

Gammel 17-06-10, 14:14   #30
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Oi, mye ja.
For 3 år siden ble vi invitert til min fetter, en invitasjon som virkelig kom overraskende på. Dessverre måtte vi takke nei siden barnevakten vår (mine foreldre) også skulle dit.
Vi spleiset på gave med mamma og pappa, men jeg gav ikke mer enn 300 mener jeg å huske.

Gammel 17-06-10, 14:17   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt å høre!

Egentlig hadde jeg tenkt å nøye meg med å sende en liten blomsterbukett til noen hundrelapper, men mor fikk så sterk reaksjon på dette at jeg prøver å ikke gi henne et fulminant hjerneslag her, bare et lite drypp som hun nok kommer seg av i løpet at noen dager. Så jeg gir litt mer enn hva jeg hadde tenkt sånn sett da, siden jeg liker mor.

Gammel 17-06-10, 14:22   #32
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Med reise og overnatting så er utgiftene på 4.000 allerede (og da tar jeg ikke med antrekkene som utgift) mannen min kjenner ikke disse fra før, jeg har hilst på kona 2 ganger tidligere, det er min barndomskamerat som gifter seg. Så det er jo min omgangskrets. Vi diskuterte en stund om vi i det hele tatt skulle delta, men jeg ønsker og være tilstede for å møte gamle kjente. Vi er invitert til begge middagene, drikke etter middag må kjøpes. Så jeg ser for meg at dette blir en tur vi må betrakte som en sosial tur i tillegg til bryllupet, jeg tenkte faktisk 5-700,-, men er veldig i tvil hvis det betraktes som gnient...

Sist redigert av Fløyel : 17-06-10 kl 16:57.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 14:25   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Med reise og overnatting så er utgiftene på 4.000 allerede (og da tar jeg ikke med antrekkene som utgift) mannen min kjenner ikke disse fra før, jeg har hilst på kona 2 ganger tidligere, det er min barndomskamerat som gifter seg. Så det er jo min omgangskrets. Vi diskuterte en stund om vi i det hele tatt skulle delta, men jeg ønsker og være tilstede for å møte gamle kjente. Vi er invitert til begge middagene, drikke etter middag må kjøpes. Så jeg ser for meg at dette blir en tur vi må betrakte som en sosial tur i tillegg til bryllupet, jeg tenkte faktisk 5-700,-, men erveldig i tvil hvis det betraktes som gnient...

Jeg synes det spiller rolle hvor mye man legger ut til bryllupet også, det er forskjell om man kan rusle bort til festlokalet fra hjemmet eller om man bruker mange tusen for å komme dit. I ditt tilfelle så synes jeg det er ok med 5-700 kroner.

Gammel 17-06-10, 14:47   #34
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Med reise og overnatting så er utgiftene på 4.000 allerede (og da tar jeg ikke med antrekkene som utgift) mannen min kjenner ikke disse fra før, jeg har hilst på kona 2 ganger tidligere, det er min barndomskamerat som gifter seg. Så det er jo min omgangskrets. Vi diskuterte en stund om vi i det hele tatt skulle delta, men jeg ønsker og være tilstede for å møte gamle kjente. Vi er invitert til begge middagene, drikke etter middag må kjøpes. Så jeg ser for meg at dette blir en tur vi må betrakte som en sosial tur i tillegg til bryllupet, jeg tenkte faktisk 5-700,-, men erveldig i tvil hvis det betraktes som gnient...

I så fall er jeg gnien. Jeg synes det er nok når reise og opphod koster såpass mye. Vi betalte i overkant av 5000 for reise og opphold osv osv sist vi var i bryllup, og det er mye penger for oss, altså. Da kan en ikke kjøpe superdyr gave i tillegg, og det bør brudeparet forstå.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 21:24   #35
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Med reise og overnatting så er utgiftene på 4.000 allerede (og da tar jeg ikke med antrekkene som utgift) mannen min kjenner ikke disse fra før, jeg har hilst på kona 2 ganger tidligere, det er min barndomskamerat som gifter seg. Så det er jo min omgangskrets. Vi diskuterte en stund om vi i det hele tatt skulle delta, men jeg ønsker og være tilstede for å møte gamle kjente. Vi er invitert til begge middagene, drikke etter middag må kjøpes. Så jeg ser for meg at dette blir en tur vi må betrakte som en sosial tur i tillegg til bryllupet, jeg tenkte faktisk 5-700,-, men er veldig i tvil hvis det betraktes som gnient...

Jeg tror ærlig talt ikke at 500-700 kroner vil bli betraktet som gnient, selv om vi selv ville gitt 1000 kroner. Jeg ser også argumentet med at det blir dyrt med reise og opphold, og egentlig er det eneste viktigste å velge et beløp dere selv føler dere vel med.
Ut i fra de svarene du har fått, leser jeg at de aller fleste mener at 500-700 kroner holder i massevis, og da er det vel det som er mest vanlig, ihvertfall her inne på FP.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 21:28   #36
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde gitt 500 kr, litt overrasket over at folk mener det er gnient.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 22:02   #37
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, hør på hun som snart skal gifte seg!

Vi pleier å ligge rundt tusenlappen til nære venner, uavhengig av hva vi får servert og om vi må betale for overnattingen.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 22:06   #38
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&S, her.

Hadde gitt minimum 900 - 1000 kr hvis vi var bedt til middag som par.
500 kr er veldig lite!

Kommer du til å tenke det om noen gir dere 500 kroner/gave til 500 kroner når dere gifter dere?

Gammel 17-06-10, 22:13   #39
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Kommer du til å tenke det om noen gir dere 500 kroner/gave til 500 kroner når dere gifter dere?

Nei, er glad bare folk tar seg tid til å komme jeg
Men når jeg skal til andre tenker jeg annerledes.
Men som sagt, jeg så ikke at hun skrev at hun skulle reise et stykke og overnatte, da blir det jo naturlig å gi mindre.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 22:19   #40
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Med tanke på at reise og overnatting koster, så hadde vi ikke gitt mer enn 500 kr.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.