Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-10, 15:03   #21
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dette er faktisk en av de større utfordringene med å ha barn som er ganske like i alder. Det er vanskeligere å gjøre ting med en og en, og jeg synes at det er et poeng i seg selv å gjøre av og til.

Det er under to år mellom våre to eldste og vi har gjort mange ting med dem en og en. Også reiser. De tror at det er slik verden er og vet at en gang får den ene og en annen gang den andre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:05   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det er under to år mellom våre to eldste og vi har gjort mange ting med dem en og en. Også reiser. De tror at det er slik verden er og vet at en gang får den ene og en annen gang den andre.

Det synes jeg er helt greit, som regel. Men jeg synes det er forskjell på å feks. dra på ferie til bestemor og bestefar med en unge og la den andre være hjemme, enn å dra på noe så svært som Diensyworld med en unge og la den andre være hjemme, om det barnet som er hjemme er stort nok til å skjønne omfanget. Det barnet som skal dra kommer jo sikkert til å prate om det hele tiden og være helt , det hadde i hvert fall min datter gjort. Hver sin mening altså men det hadde ikke jeg klart. Men når yngste er 3 år og ikke helt vet hva det går i, synes jeg det er ok så lenge det barnet får oppmerksomheten neste gang.

Gammel 29-06-10, 15:05   #23
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når den minste er så liten synes jeg det høres ut som en super tur for far og datter.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:10   #24
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Umiddelbart får jeg klump i magen for lillesøster som ikke får være med. Jeg sier ikke at jeg synes det er feil allikevel. Det kan heller være riktig. Jeg synes imidlertid det er veldig viktig at det på sikt jevner seg ut hvem som får være med på hva. Så hvis jeg skulle gjort det selv skulle det vært med en helt klar intensjon om at lillesøster skulle få tilsvarende tur når hun ble eldre.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:11   #25
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med røkla. Dette er helt ok. Så kan dere enten gjøre noe ekstra koselig deg og treåringen, eller enda bedre. Den yngste kan få samme mulighet om noen år.

I min familie har mamma reist på interrail med hver av sine døtre da vi var 13 år. Stas med to uker bare meg og mamma. Pappa tok oss med til London etter tur da vi var 11 år. Dette ble ikke urettferdig fordi vi yngre visste at turen kom til oss etterhvert.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:13   #26
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Så hvis jeg skulle gjort det selv skulle det vært med en helt klar intensjon om at lillesøster skulle få tilsvarende tur når hun ble eldre.

Det er jeg enig i. En dame jeg kjenner har to barnebarn, og hun tar alltid med det eldste på tur - fordi en treåring er enklere enn en ettåring, så ble en fireåring enklere enn en toåring, og nå er de fire og seks, og fortsatt er det den eldste som får være med. Det er ikke bra.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:13   #27
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, det blir helt klart minstes tur neste gang

Og selvom jeg tror hun hadde kost seg i Disney, så koser hun seg nok enda mer der om noen år - og vi skal en gang til altså, jeg har jo heller ikke vært der! Hun er heller ikke typen som er veldig glad i å sitte stille, så bare flyturen kan jo bli en utfordring, og det blir jo ikke koselig for noen..

Jeg syns også det er greit at noen ganger får en, og andre ganger får den andre. Jeg får litt angst av barn som alltid skal ha det samme, alltid. Verden er jo ikke sånn

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:16   #28
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det barnet som skal dra kommer jo sikkert til å prate om det hele tiden og være helt , det hadde i hvert fall min datter gjort. Hver sin mening altså men det hadde ikke jeg klart. Men når yngste er 3 år og ikke helt vet hva det går i, synes jeg det er ok så lenge det barnet får oppmerksomheten neste gang.

Vi hadde tenkt å la det være en overaskelse - altså at hun vet hun skal på tur, men ikke hvor. Da slipper vi det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:17   #29
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh så kult, sånn har vi også lyst å gjøre en gang! Problemet er at ungene har *kremt* ei mor som er superdårlig på å holde på sånne overraskelser. Jeg er nemlig enda mer gira enn ungene og holder på å sprenges av slik info når de selv ikke vet noe.

Gammel 29-06-10, 15:19   #30
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Det er jeg enig i. En dame jeg kjenner har to barnebarn, og hun tar alltid med det eldste på tur - fordi en treåring er enklere enn en ettåring, så ble en fireåring enklere enn en toåring, og nå er de fire og seks, og fortsatt er det den eldste som får være med. Det er ikke bra.

Det er den mekanismen der jeg også tenker på. Og når minstemann endelig får være med skal eldste også, får det er jo så enkelt.

Nei, man kan ikke forvente at alt skal være likt hele livet, men mellom søsken kan man prøve å fordele godene som best det er.

Gammel 29-06-10, 15:20   #31
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært lillesøster selv og jeg husker klumpen i magen når jeg ikke fikk være med på det gøye de store skulle på. Men om det blir hver sin gang og til hver sin tid, så synes jeg det er helt greit.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:27   #32
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tok med storebror alene på Oslotur for å se på Dinoshow i fjor uten skrupler. Lillebroren hadde vare blitt redd. Han tålte jo ikke Karius og Bakkktus/ Gråtass/ Putti Plutti etc. Neste gang kan det bli noe bare han er i målgruppen for.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:29   #33
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg har vært lillesøster selv og jeg husker klumpen i magen når jeg ikke fikk være med på det gøye de store skulle på. Men om det blir hver sin gang og til hver sin tid, så synes jeg det er helt greit.

Jeg også.

Gammel 29-06-10, 15:45   #34
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det høres helt greit ut, og som de andre sier; jeg regner med at dere er obs på å jevne ut det hele med en egen tur for yngstemann etterhvert.

Jeg blir helt svett av å tenke på å skulle være alene i Disneyworld med en åtteåring og en treåring. Selv om det sikkert er mye treåringen kunne hatt glede av, så syns jeg det blir vanskelig å fordele tiden godt mellom treåring-aktiviteter og åtteåring-aktiviteter når man reiser med dem alene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 15:56   #35
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Mens jeg er storesøster og husker veldig godt hvordan det var å vente med å få lov til å gjøre ting helt til den minste også kunne være med. Eventuelt alle de tingene han fikk gjøre mye før meg.

Og hjemme hos meg er jeg redd for at det oftere er sånn. At når storesøster er stor nok til noe, så får lillesøster også være med. Nettopp derfor prøver jeg å finne noen rom som hun kan få ha alene, i hvert fall i et år eller to.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 16:00   #36
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Når minste er 3 er det heeeeelt ok syns jeg.

Gammel 29-06-10, 16:18   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Kanne, det er en mekanisme til man må tenke på når det er litt avstand mellom ungene. Det er den mekanismen at den eldste hele tiden må vente til den yngste blir stor nok til å ha utbytte av ting slik at han/hun aldri får reist på noe mens det er helt riktig for seg selv. Og at den eldste alltid må være stor og flink og ta hensyn mens de små tar mye av foreldrenes oppmerksomhet. Jeg tror det er veldig bra med en sånn alenetur for eldstemann. Så får man heller være bevisst på at den minste også skal ha når hun blir større.

En på jobb hos meg gjør noe jeg synes er ganske fint. Når barna er i konfirmasjonsalder får de velge en ferietur sammen med en av foreldrene. Da snakker vi skikkelig langtur på 3 uker i sommerferien, mye alenetid og spennende opplevelser de selv har vært med på å planlegge. Og typsk sånne ferier det aldri blir noe av i en flerbarnsfamilie på grunn av tid, penger og styr forøvrig.

Gammel 29-06-10, 16:26   #38
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes både det høres greit og fornuftig ut jeg!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 16:27   #39
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men Kanne, det er en mekanisme til man må tenke på når det er litt avstand mellom ungene. Det er den mekanismen at den eldste hele tiden må vente til den yngste blir stor nok til å ha utbytte av ting slik at han/hun aldri får reist på noe mens det er helt riktig for seg selv. Og at den eldste alltid må være stor og flink og ta hensyn mens de små tar mye av foreldrenes oppmerksomhet. Jeg tror det er veldig bra med en sånn alenetur for eldstemann. Så får man heller være bevisst på at den minste også skal ha når hun blir større.

For ordens skyld, jeg har ikke sagt at det er feil å gjøre noe alene med hvert av barna. Mitt poeng er at man skal passe på at det jevner seg ut på sikt.

Jeg er full klar over problematikken du nevner (og jeg har vel ikke sagt det motsatte heller, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du men Kanne-er her.). Jeg var bare veldig enig i Bokormens innlegg, for jeg har sett det så mange ganger (dog ikke selvopplevd det, heldigvis).

I vår familie (for å være personlig) er det slett ikke slik at eldste er den som har måttet vente. Hun har derimot vært på mange ferier mens hun var alene, bare storesøster til én liten baby og opplevd fornøyelsesparker i både inn og utland. Lillesøster har derimot aldri vært på slike ferier. I år skal vi derimot på ferie som er lagt opp mest etter henne.

Gammel 29-06-10, 17:44   #40
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville definitivt overtalt han til å reise, ja.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.