|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?
Det er under to år mellom våre to eldste og vi har gjort mange ting med dem en og en. Også reiser. De tror at det er slik verden er og vet at en gang får den ene og en annen gang den andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Det synes jeg er helt greit, som regel. Men jeg synes det er forskjell på å feks. dra på ferie til bestemor og bestefar med en unge og la den andre være hjemme, enn å dra på noe så svært som Diensyworld med en unge og la den andre være hjemme, om det barnet som er hjemme er stort nok til å skjønne omfanget. Det barnet som skal dra kommer jo sikkert til å prate om det hele tiden og være helt
![]() |
#23 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Når den minste er så liten synes jeg det høres ut som en super tur for far og datter.
![]() |
#24 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Umiddelbart får jeg klump i magen for lillesøster som ikke får være med. Jeg sier ikke at jeg synes det er feil allikevel. Det kan heller være riktig. Jeg synes imidlertid det er veldig viktig at det på sikt jevner seg ut hvem som får være med på hva. Så hvis jeg skulle gjort det selv skulle det vært med en helt klar intensjon om at lillesøster skulle få tilsvarende tur når hun ble eldre.
![]() |
#25 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Jeg er enig med røkla. Dette er helt ok. Så kan dere enten gjøre noe ekstra koselig deg og treåringen, eller enda bedre. Den yngste kan få samme mulighet om noen år.
![]() |
#26 |
Absolute Beginner
|
Det er jeg enig i. En dame jeg kjenner har to barnebarn, og hun tar alltid med det eldste på tur - fordi en treåring er enklere enn en ettåring, så ble en fireåring enklere enn en toåring, og nå er de fire og seks, og fortsatt er det den eldste som får være med. Det er ikke bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Ja, det blir helt klart minstes tur neste gang |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Vi hadde tenkt å la det være en overaskelse - altså at hun vet hun skal på tur, men ikke hvor. Da slipper vi det |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Åh så kult, sånn har vi også lyst å gjøre en gang! Problemet er at ungene har *kremt* ei mor som er superdårlig på å holde på sånne overraskelser.
![]() |
#30 |
kan tilsettes alkohol
|
Det er den mekanismen der jeg også tenker på. Og når minstemann endelig får være med skal eldste også, får det er jo så enkelt.
![]() |
#31 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Jeg har vært lillesøster selv og jeg husker klumpen i magen når jeg ikke fikk være med på det gøye de store skulle på. Men om det blir hver sin gang og til hver sin tid, så synes jeg det er helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Jeg tok med storebror alene på Oslotur for å se på Dinoshow i fjor uten skrupler. Lillebroren hadde vare blitt redd. Han tålte jo ikke Karius og Bakkktus/ Gråtass/ Putti Plutti etc. Neste gang kan det bli noe bare han er i målgruppen for.
![]() |
#33 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg også.
![]() |
#34 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Jeg syns det høres helt greit ut, og som de andre sier; jeg regner med at dere er obs på å jevne ut det hele med en egen tur for yngstemann etterhvert.
![]() |
#35 |
Dårlig husmor
|
Mens jeg er storesøster og husker veldig godt hvordan det var å vente med å få lov til å gjøre ting helt til den minste også kunne være med. Eventuelt alle de tingene han fikk gjøre mye før meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() |
#37 |
maler
|
![]() Sv: Ferie med bare ett av barna? Greit eller ikke?Men Kanne, det er en mekanisme til man må tenke på når det er litt avstand mellom ungene. Det er den mekanismen at den eldste hele tiden må vente til den yngste blir stor nok til å ha utbytte av ting slik at han/hun aldri får reist på noe mens det er helt riktig for seg selv. Og at den eldste alltid må være stor og flink og ta hensyn mens de små tar mye av foreldrenes oppmerksomhet. Jeg tror det er veldig bra med en sånn alenetur for eldstemann. Så får man heller være bevisst på at den minste også skal ha når hun blir større.
![]() |
#39 |
kan tilsettes alkohol
|
For ordens skyld, jeg har ikke sagt at det er feil å gjøre noe alene med hvert av barna. Mitt poeng er at man skal passe på at det jevner seg ut på sikt.
![]() |
|
|