|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?
Da er det vel strengt tatt opp til foreldrene å sørge for at man finner andre egnede til å lære ungene det da.
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Det er vel strengt tatt å sørge for at det blir politisk vilje til å fylle bassengene? Vi tok ansvar selv da vi bodde i Oslo og sørget for (svinedyre) svømmekurs. Eldste har hatt 1/3 skoleår med to skoletimer svømming i år, men det er langt fra nok til at hun er svømmedyktig. Vi får bare fortsette å øve på fritiden.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg er enig med begge to. I utgangspunktet er det foreldres ansvar, men erfaring sier at det ikke holder. Dermed mener jeg at skolen må ta ansvar.
![]() |
#4 |
~~~~~~~
|
Uansett hvordan man vrir og vender på ting - ungene våre er våres eget ansvar. Ja, skolen skal være en førende part, men til slutt er det faktisk vi som foreldre som har hovedansvaret.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?I Oslo er svømmeopplæringen i skolen jevnt over en vits, desverre. 10 skoletimer med skifting og av og til også reisevei gir kanskje rundt 5 klokketimer med opplæring. Så vidt jeg vet kan disse være spredd utover søle skoleårene opp til fjerde klasse.
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Her har ungene svømmeopplæring i skoletiden og i sfo tiden i 1 og 2 klasse. Noen timer i 3 og 4 klasse. Og i 5 klasse er det slutt. Vi har basseng på skolen, og jeg syntes ofte det er "Stengt pga vedlikehold" - og da snakker vi flere mnd. Mine har gått på svømmeopplæring i form av fritidsaktivitet i tillegg til det de har hatt på skolen. Men det er dessverre mange skoler som ikke har dette tilbudet.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg er både enig og uenig i at det er foreldres ansvar. Enig i den forstand at alle foreldre burde sørge for at barna lærer å svømme, uenig fordi konsekvensen av å ikke lære er så fatal. I Oslo er det megadyrt å gå i svømmehallen, svømmekuts er dyre og ofte fullbooket lang tid i forveien. Svømmedyktighet blir et klasseskille om ikke skolen sørger for å ta tak i det.
![]() |
#8 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Eg meiner at dette må vere eit delt ansvar. Eg syns alle skal lære å svømme på skulen. Dei skal i alle fall kunne holde seg flytande og kunne dykke. Så får det vere foreldrene sitt ansvar å vidareutvikle det og halde ved like. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Jeg synes det er kjempeviktig at også skolen er på banen når det gjelder svømmeopplæring. Selvsagt burde alle foreldre lære ungene sine å svømme, men det er ikke alle som har muligheten til det, både av økonomiske og andre årsaker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Jo, jeg ser den, men blir det da riktig å pålegge skolen å skulle ta ansvaret? Det er jo ikke bare svømming man ser at foreldre ikke har mulighet, av forskjellige årsaker, til å lære barna sine.
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Sønnen min har gått på babysvømming fra han var 8 måneder til han var 4 år. Deretter gikk han på svømmeskole for å lære seg mer teknikk. Nå har vi basseng i huset og han er en god svømmer, men jeg er usikker på hvor langt han skulle klare å svømme om det er bølger og tøft vann. Men han vet godt at han skal legge seg å flyte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Mannen min hadde seriøs vannskrekk, så i frykt for å overføre dette til Storebror, begynte vi på babysvømming med guttungen allrede da han var tre måneder gammel. Vi hadde en fantastisk fin instruktør, som virkelig så mannen min - som tvang seg ned i vannet sammen med oss da vi begynte på andre kurset. Når vi holdt på på egenhånd, tok hun seg av mannen min, og med hennes hjelp, lærte han faktisk å svømme fra ene enden av bassenget til det andre.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Er det så dyrt altså? Mener vi har betalt 800,- per halvår jeg i den lokale svømmeklubben, det er vel ikke så ille? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Drømmer
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?Jeg ser nå at begge guttene omkom - og tankene går til de stakkars etterlatte.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Svømmeopplæring i skolen?M^2, de svømmekursene jeg har sett på har kostet godt over 1000 kroner. Hvis man i tillegg har flere barn og trenger en 3-4 kurs per barn blir det kjapt litt penger. I tillegg vil et hvert besøk i svømmehall for en liten familie koste opp mot 500,- per gang.
Sist redigert av Tallulah : 01-07-10 kl 09:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
|
Her koster det billigste svømmekurset 1450,- + 100,- i medlemsavgift. Med tre barn blir det fort noen tusen... Vi har råd til det, men jeg bor i den bydelen i Oslo som scorer lavest på levekårsindeksen. Det betyr at maaange ikke har råd.
![]() |
#18 |
|
Da anbefaler jeg en tur til Risenga svømmehall i Asker, der koster det 105 for voksne og 80 for barn uka, noen kroner mer i helga. Familiebillett 330 i uka. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
--
|
Jeg bor i Østfold, og her koster det 1200,- i halvåret, i tillegg til medlemsavgift på 550,- hvert år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2010
![]() |
Har faktisk nettopp sjekket priser på kurs, og fikk bakoversveis.. 1750 kroner for noen få ganger og hver "time" var på 30 minutter. Og dette var bare vanntilvenning! Men at det er viktig, det vet jeg, selv lærte jeg meg å svømme av meg selv som 14 åring. Fikk nemlig vannskrekk da læreren ble så sint da jeg ikke turde å slippe meg, at han dukka meg under vann og holdt meg der så jeg skulle lære.... Da var jeg 8 år |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|