|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDet DM henviser til synes jeg er litt skremmende. Det er jo slik barna leker når de er i basseng. Mye plasking og mere under vann enn over vann. Men, man kan vel regne med at barna får klare symptomer ved sekundær drukning?
![]() |
#2 |
Pauset
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukning
Nei, det er det de ikke gjør. Man kan visst bli litt tungpustet og få noen hosteanfall, men thats it. Derfor er det viktig å sjekke med lege om det mistenkes at de har slukt mye vann. Jeg tror nok ikke at vanlig lek i vann, hvorpå man svelger et par slurker her og der, kvalifiserer til "nesten drukning". For jeg har inntrykk at det er omtrent det som skal til, ellers så ville det jo vært direkte farlig å la barna bade. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDet er jo ikke svelging av vann som er problemet, det er jo inhalering av vann.
![]() |
#4 |
Pauset
|
Jeg formulerte meg kanskje klønete, men tenkte da generelt på at man kunne få i seg vann. Man kan vel klare det som et uhell, men tror det skal litt til å gjøre det mange ganger uten å ta seg en badepause. Det er tross alt ikke spesielt behagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDette var nyttig informasjon, takk!
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, det er skremmende. Tørrdrukning kalles det også. Jeg hadde en tråd om det her for en stund siden:
![]() |
#7 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningMan bør kanskje være ekstra på vakt om barnet tydelig får vann i feil rør, og hoster og harker? Nå skal det jo bare en mikroskopisk vanndråpe/spytt/smule i vranga før man får et hysterisk hosteanfall, så jeg vil tro at "større" mengder med vann vil gi en tydelig reaksjon mtp host og hark.
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
Kaldt vann kan forårsake kramper/reflekser på strupehodet, og da trenger det ikke kommer en eneste lyd fra den der skjer med. Det tetter igjen luftveiene og man dør av oksygenmangel. Kalles tørrdrukning.
![]() |
#9 |
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningTusen takk for meget viktig info. Jeg har gått x antall førstehjelpskurs, men dette har jeg faktisk aldri høre om før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningJeg fant igjen noe jeg skrev etter en ferietur i Spania i 2007:
![]() |
#11 |
lykkelig
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningMin yngste holdt på å drukne under et ferieopphold i Spania for to år siden. Helt stille og uten en eneste lyd. Det var ikke engang plaskelyder. Helt stille. Det skjer ufattelig fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Viken
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningUtrolig nyttig og viktig info, og vi fikk som Knerten erfare dette på ferieturen vår nå for et par uker siden.
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningEr det så mange som ikke visste om dette? :oppriktig småsjokkert:
![]() |
#14 |
Sviiisj!!
|
Tjah, jeg vet ærlig talt ikke hva jeg har tenkt før.
![]() |
#15 |
Administrator
|
Nei, jeg har ikke trodd det, men samtidig så må jeg vel innrømme at jeg har vært litt påvirket av film-varianten og har tenkt at noen må kunne se/høre noe hvis noen holder på å drukne. Jeg har ikke tenkt så mye på det siden jeg ikke har tilbrakt så mye tid på strender eller ved sjøen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Pauset
|
De færreste har vel gjort seg opp noen bestemt oppfatning, og en bevisstgjøring er jo alltid bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Møllspist fletthurpe
|
Ja oppriktig så trodde jeg det at man plasket og veivet og hylte hjeeeeelp...
![]() |
#19 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningVeldig god info. Jeg visste ikke alt dette, og er veldig glad for denne tråden.
![]() |
#20 |
Erfaren
|
![]() Sv: Drukning ser ikke ut som drukningDette var veldig veldig nyttig info!!! Har ærligtalt ikke tenkt noe over hvordan folk høres eller ser ut når de drukner.
![]() |
|
|