Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Regler i Scrabble

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-10, 21:08   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler i Scrabble

Altså du kan plassere ut alle bokstavene, men på forskjellige steder? *skjønner ikkeno*

Vi spiller ganske strikt. Man kan bygge i kun en retning i gangen og kun på en linje av gangen. Hvis man skal få 50 poeng må alle bokstavene ut på samme linje i samme omgang. Men hvis det for eksempel står ER på linja kan man utvide til STEKERIST og få dertil hørende poeng for de plassene man lander på og samtidig 50 poeng.

Gammel 20-07-10, 23:43   #22
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Altså du kan plassere ut alle bokstavene, men på forskjellige steder? *skjønner ikkeno*

Vi spiller ganske strikt. Man kan bygge i kun en retning i gangen og kun på en linje av gangen. Hvis man skal få 50 poeng må alle bokstavene ut på samme linje i samme omgang. Men hvis det for eksempel står ER på linja kan man utvide til STEKERIST og få dertil hørende poeng for de plassene man lander på og samtidig 50 poeng.

Vi spiller nok litt slappere da, en kan f.eks sette på om på gang og få omgang, ker på hus og få husker osv. Blir en kvitt alle 7 bokstavene, så blir det bonus.

Mannen har blitt ganske omgjengelig på ord også, idag ble det utesvin og huslyset på 2 røde. Mannen liker ikke Scrabble så godt, men heldigvis så elsker han backammon!

Gammel 22-07-10, 22:28   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Dere bygger både på "gang" og på "hus" i en og samme omgang? Det er det jeg ville kalle "i hytt og gevær" selv om du sier det ikke er det.

Man kan bare bygge et ord. Det kan bli flere fordi de grenser til hverandre, det står LO og under der skriver du OS, da har du skrevet LO, OS, OS, men kan ikke skrive KATT et annet sted i tillegg...

Dette er de vanlige reglene, de som følger med. Jeg hadde kommet til å se sånn ut: om noen prøvde på sånn som du beskriver. Da er det jo lett å bli kvitt alle...

Gammel 23-07-10, 00:02   #24
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Dere bygger både på "gang" og på "hus" i en og samme omgang? Det er det jeg ville kalle "i hytt og gevær" selv om du sier det ikke er det.

Man kan bare bygge et ord. Det kan bli flere fordi de grenser til hverandre, det står LO og under der skriver du OS, da har du skrevet LO, OS, OS, men kan ikke skrive KATT et annet sted i tillegg...

Dette er de vanlige reglene, de som følger med. Jeg hadde kommet til å se sånn ut: om noen prøvde på sånn som du beskriver. Da er det jo lett å bli kvitt alle...

Hm, vi har alltid spilt sånn vi. Har ikke reglene, for spillet er så gammelt at det er blitt borte.

Får du scannet inn reglene så jeg kan titte på de? Eller fins de noen steder på nettet kanskje?

Gammel 23-07-10, 00:25   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bokstavene man legger ut trenger ikke å henge sammen, men man kan bare legge bokstaver i rett linje. Altså, man kan godt bygge på både i begynnelsen og slutten av et ord - så AKE kan bli KAKEFAT, for eksempel - men man kan ikke samtidig bruke den midterste K-en til å skrive KØ nedover. Man kan legge bokstaver flere steder, f.eks. for å binde sammen to korte ord på brettet til ett langt, og samtidig legge en ER på slutten, men alle bokstavene man legger ut må ende opp i ett sammenhengende ord, og de må altså gå samme vei alle sammen.

Jeg er vant til temmelig strenge regler (ingen forkortelser som ikke kan bøyes uten bindestrek, ingen ord som må skrives med stor bokstav) og lange tenkepauser, men har også stor sans for "stilpoeng"-Scrabble med mye vin og gjerne Tinetoff som motspiller.

Gammel 23-07-10, 00:30   #26
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh jeg skjønner jeg har møtt mine scrabble-meningsfeller!

Gammel 23-07-10, 00:32   #27
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Er enda sinna for at jeg har funnet meg en lite ordglad mann med dysleksi så vi ikke kan spille Scrabble, eller han liker jo ikke spill i det hele tatt.

Jeg tror jeg har vært heldig med mannen min. Han har dysleksi, men spiller scrabble med meg for å glede meg. Jeg vinner hver gang.

Gammel 23-07-10, 00:40   #28
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pleier å spille med min soon-to-be-skolegutt, der er reglene knallharde.

Jeg: Statist
Odin: Du, det der er ikke et ord.
J: Øhhh, jo det er det.
O: Neihei, for det har jeg aldri hørt om, så bare glem det.
J: Neivel, nei da kan jeg jo skrive tiss da :barnslig:
O: Nå var du flink, da legger jeg Gormiti.
J: Det er vel ikke akkurat et ord da.
O: Ehhh, jooo.*løper og henter Gormiti kort for å vise mamma*

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-10, 00:34   #29
Philippa
Aktiv

Philippa sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Jeg: Statist
Odin: Du, det der er ikke et ord.
J: Øhhh, jo det er det.
O: Neihei, for det har jeg aldri hørt om, så bare glem det.
J: Neivel, nei da kan jeg jo skrive tiss da :barnslig:
O: Nå var du flink, da legger jeg Gormiti.
J: Det er vel ikke akkurat et ord da.
O: Ehhh, jooo.*løper og henter Gormiti kort for å vise mamma*

Hehe, jeg ler meg ihjel!

Prøv forresten å spille Scrabble med to 16-åringer der man får 20 ekstrapoeng for griseord. Vi var temmelig poppis tante/onkel da, ja!!

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.