|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoser
Vi følte oss virkelig satt under lupen som familie og foreldre før diagnosen ble satt. Det var ikke gjort på snipp snare, men tok flere år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Har laget seg en tittel
|
Jeg ser den. Det blir en veldig vanskelig balansegang der man må skille fra de som virkelig har adhd, så de kan få best mulig hjelp og samtidig klare å avdekke de som er utsatt for omsorgsvikt eller har andre problemer som gir samme symptomer som adhd. Men om det er mulig å få det til vet jeg ikke. Utredningen vår tok også mange år og det var mange tester og undersøkelser og intervjuer underveis. Jeg leste alt jeg kom over om adhd og var ikke i tvil om at det var det datteren min hadde. Hun fikk diagnosen helt klar adhd, likevel viste det seg i ettertid at det ikke var det. Hadde jeg visst det jeg vet i dag om at andre årsaker kan gi samme symptomer så hadde hun nok aldri fått diagnosen.
![]() |
#23 |
maler
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg sliter litt med denne diskusjonen, delvis fordi jeg ikke kan nok om ADHD og ikke minst medisineringen. Det er jo ikke hvermannsen som kan skrive ut de medisinene der. Og det er ikke sånn at man hører på symptomene og dermed starter medisiner slik man kan gjøre i somatikken enkelte ganger. Det dreier seg om utstrakt testing og utprøving av medisiner.
![]() |
#24 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDet er temmelig flåsete å si at hver en rampunge eller vimsekopp får ADHD/ADD. Det er i alle fall ikke min erfaring som lærer i ungdomsskolen. Og jeg har enda tilgode å se at noen blir tilmeldt PPT ene og alene på grunn av vimsethet/rampestreker. Det er alltid mange faktorer med (ofte elever som er triste eller mye alene etc) og de aller fleste ender opp med å få hjelp på helt andre måter enn medisiner for ADHD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
Nå var det vel ikke akkurat det Katta sa, tror du skal lese svaret hennes en gang til. Hun mente nok bare at foreldre/barnehage/skole er raske til å tenke adhd som en mulig forklaring på utagering og/eller konsentrasjonsvansker, ikke at alle rampeunger har eller får adhd-diagnosen. |
![]() |
![]() |
#26 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg tror vel det blir mer sånn at i noen situasjoner så har barnet adhd-lignende problemer eller sågar adhd, men det er ikke mer alvorlig grad enn at det i et bedre miljø ikke vil gi symptomer. |
![]() |
![]() |
#27 |
navnet sjemmer ingen
Joda, jeg forstod hva hun mente. Det er derfor jeg presiserer at rampestreker eller vimsethet alene sjelden er en grunn til å ta tingene videre. Det er alltid noe mer om man melder opp. Og det meldes jo ikke opp for å bestille en diagnose, men fordi man er bekymret og ser at barnet ikke har det optimalt slik tingene er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
superbruker
|
Kommer herfra:http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...isin/index.xml Her finner dere noe fra fhi: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...:5567:11:::0:0
DEtte står og lese her: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...ker-11738.html Det er derfor en med ADHD har effekt av ADHD-medisin.
Dopamin mangel er også årsaken til en rekke andre sykdommer feks Parkinson og demens.
![]() |
#29 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDe fleste jeg hører som snakker om at det er alt for mange som får diagnosen er mennesker som ikke har diagnosen selv eller har barn med det.
![]() |
#30 |
superbruker
|
Ja, og så er det en arvelig komponent også. Har en av foreldrene ADHD så er 60-70 % sjanse for at barnet også får ADHD. Hovedgrunnen til at noen får en ADHD-diagnose er på grunn av arv, ikke omsorgssvikt, overgrep, rusbruk i svangerskap osv.
![]() |
#31 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg må si at jeg synes ikke det er så rart at det er noen fylker som det er en overrepresentert med personer med medisinert ADHD all den tid det også finnes andre fylker der det er en overrepresentasjon av MS og brystkreft, bl.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
superbruker
|
Tidligere var det sånn. Det er mange år siden det effekten av medisiner ble brukt som et diagnostisk kriterie.
![]() |
#33 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg mener helt klart at adhd er overdiagnostisert , men jeg får alle piggene ut og lyst til å begynne å skrike fremfor å diskutere saklig, når man automatisk setter mistanke om adhd og ommsorgssvikt i sammenheng.
![]() |
#34 |
superbruker
|
Jeg kjenner at jeg blir ganske oppgitt når jeg leser dette. Det viser tydelig at du ikke kjenner til problemstillingen, hvordan utredningen foregår og hva ADHD er.
![]() |
#35 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserDet som er litt underlig er at nå det diskuteres psykiatriske diagnoser så er det så mange som mener det ene eller det andre uten å ha noe faglig belegg for sine utsagn. Jeg ser flere som mener "det overdiagnostiseres" ADHD, men hvordan i all verden kan man si det om man ikke er fagperson eller har annen spesifikk kunnskap? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Etylbarbital
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserApple: Hvordan kan du vite at brukere her inne ikke har fagkunnskap? Ellers kan man jo be om dokumentasjon som underbygger. Professor Willy-Tore Mørch er i hvert fall fagmann.
![]() |
#37 |
Elsker gamlis- godis
Jeg sier ikke at ingen har det. Det har bare vært et gjentagende mønster at man uttaler seg og mener noe om noe man helt tydelig ikke har peiling på, spesielt når det gjelder pskykiatriske diagnoser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg reagerer på mange av uttalelsene i denne tråden. Hvordan i alle dager vet man at mange barn diagnostiseres feil? Kjenner dere til hvert enkelt tilfelle, hva som ligger bak og har dere den faglige kompetansen som skal til for å uttale dere om tema? Egenerfaringer er ikke nok, ei heller hva man googler og leser på nett.
![]() |
#39 |
Passiv
|
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg uttaler meg om dette og jeg er meget klar på at det er som privat synser ut fra egne observasjoner. Jeg syns det er lov å diskutere likevel. |
![]() |
![]() |
#40 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Fagfolk advarer mot gale ADHD-diagnoserJeg uttaler meg om dette både som mamma, pedagog og privat synser. Hvor skille på rollene, liksom? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|