Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bibel og salmebok

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-10, 21:52   #1
Sissel
Bør lage seg en tittel selv

Sissel sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bibel og salmebok

Vi har ikke bibel, men det finnes vel 4 nytestamentet i hus. Salmebok finnes ikke.

Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 21:53   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Tror ikke vi har salmebok, men Bibel, Koran og Maos lille røde. Jeg mener uansett det er renspikket blasfemi å kaste bøker, samme hvilken religion eller manglende sådann man bekjenner seg til. Gi bort.

Gammel 01-08-10, 21:53   #3
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forøvrig strengt forbudt å kaste bøker.

Gammel 01-08-10, 23:06   #4
Supernala
Superkul

Supernala sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Supernala er litt kul
Standard

Kast det!

I'm knot dumb!
Supernala er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 16:28   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er forøvrig strengt forbudt å kaste bøker.

Jeg så i papirinnsamlinga hos oss at noen hadde kastet Da Vinci-koden. Selv da frøs jeg på ryggen. Omtrent like mye som jeg ville gjort om det var en bibel som lå der.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 16:33   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kaster forøvrig ikke tegneserier heller.

Gammel 02-08-10, 16:33   #7
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Du hadde nok vært temmelig frossen om du jobbet på et papirmottak.

Huff ja, det hadde ikke vært noe for meg.

Gammel 01-08-10, 21:56   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke salmebok, men har Bibelen i diverse varianter. Selv om jeg ikke er troende lenger, kunne det ikke falle meg inn å kvitte meg med ungdomsbibelen min - den er lefsete og godt brukt, og var en viktig del av ungdomstiden min - på godt og vondt.

Om jeg ikke hadde hatt affeksjonsinteresse i bøkene, ville jeg heller gitt dem til Fretex enn å kaste dem. Og ellers er jeg enig med flere her - bøker kaster man ikke. (Men jeg tror vi ga bortimot 100 bøker til et loppemarked i vår, da vi stakk fingeren i jorda og innrømmet overfor oss selv at nei, vi er ikke noe bibliotek. )

Gammel 01-08-10, 22:11   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke - kvitt deg med de, du

Det finnes vel bibel på nett dersom man skulle trenge et salmevers eller to?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:13   #10
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg har Godt Nytt på loftet som jeg fikk da jeg konfirmerte meg. Den bare er der, brukes ikke.
Skal du kvitte deg med den så gi den til Fretex eller Bymisjonen.

Gammel 01-08-10, 22:15   #11
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da levere eg dei til NMS i morga.

Gammel 01-08-10, 22:16   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kaster ikke bøker. Aldri. Uansett hva slags bøker. Det er det nedrigste uttrykk for sivilisasjonssammenbrudd og moralsk forfall.

Men man kan gi bort. Til andre, til Fretex, til hvor som helst. Men kaste? Neineinei!

Jeg er ikke kristen, men har selvsagt både Bibelen og salmebok i hus. For referanse, for å finne salmer når jeg innimellom synger i kirken (jeg er jo i ferd med å bygge meg opp som FPs egen kirkesanger. ) og fordi det er kjekt å ha. Som atlas, ordbøker og sangbøker.

Plager det deg å ha Bibelen i hus? Maser den om at du ikke egentlig har tatt et trosstandpunkt? jeg vet en del som blir tydelig fysisk uvel av å ha Bibelen i nærheten, det er veldig pussig, og da tenker jeg man må ta en runde og finne ut hvorfor man synes det er så ekkelt. Er det som homohatere som egentlig kanskje er bittelitt homo?

Gammel 01-08-10, 22:27   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Man kaster ikke bøker. Aldri. Uansett hva slags bøker. Det er det nedrigste uttrykk for sivilisasjonssammenbrudd og moralsk forfall.

Men man kan gi bort. Til andre, til Fretex, til hvor som helst. Men kaste? Neineinei!

Jeg er ikke kristen, men har selvsagt både Bibelen og salmebok i hus. For referanse, for å finne salmer når jeg innimellom synger i kirken (jeg er jo i ferd med å bygge meg opp som FPs egen kirkesanger. ) og fordi det er kjekt å ha. Som atlas, ordbøker og sangbøker.

Plager det deg å ha Bibelen i hus? Maser den om at du ikke egentlig har tatt et trosstandpunkt? jeg vet en del som blir tydelig fysisk uvel av å ha Bibelen i nærheten, det er veldig pussig, og da tenker jeg man må ta en runde og finne ut hvorfor man synes det er så ekkelt. Er det som homohatere som egentlig kanskje er bittelitt homo?

Det er ikkje Bibelen i seg sjøl som plage meg å ha i hus, men eg er såpass petimeter at eg kan ikkje fordra å ha ting i hus som eg ikkje har bruk for eller som har en verdi for meg. Eg er ingen samlar og likar ordning og reda.

Eg skal ikkje kaste dei altså, sjøl om dei muligens skal ut av mitt hus.

Gammel 02-08-10, 13:48   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der var en utrolig lite gjennomtenkt ting å skrive, Mim.

Jeg har kastet mange bibler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 16:06   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det der var en utrolig lite gjennomtenkt ting å skrive, Mim.

jeg vet om folk som blir fysisk uvel og synes det er ubehagelig og påtrengende å ha/se på/ ta i en bibel. Hvorfor er det ugjennomtenkt å mene at det minner om dem som synes det er ubehagelig og påtrengende med gutter i råsa støvler eller menn med knekk? Jeg synes fenomenene minner om hverandre.

Gammel 02-08-10, 16:11   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg vet om folk som blir fysisk uvel og synes det er ubehagelig og påtrengende å ha/se på/ ta i en bibel. Hvorfor er det ugjennomtenkt å mene at det minner om dem som synes det er ubehagelig og påtrengende med gutter i råsa støvler eller menn med knekk? Jeg synes fenomenene minner om hverandre.

Fordi det ene kan være basert på erfaringer, det andre er hovedsakelig basert på fordommer.

Det er gjort mye stygt med bibelen som "fundament". Ikke like mye med rosa støvler.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 16:15   #17
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet om noen som blir fysisk uvel av bibelen og for deres del handler det om veldig dårlige erfaringer med et nært familiemedlem i en ekstrem religiøs sekt. Umiddelbart har jeg litt større forståelse for det enn at noen grøsser at gutter i rosa støvler, uten at jeg vet hvilke negative erfaringer som kan være knyttet til gutter i rosa støvler.

Gammel 01-08-10, 22:19   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salmebok har vi ikke, men bibler har vi. Og de kastes ikke.

Gammel 01-08-10, 22:20   #19
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har det ikke. Men istedenfor å kaste det kan du vel kanskje gi det til Fretex?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 22:26   #20
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Godt nytt er en moderne utgave av DNT, i allfall var den moderne da den kom på tidlig 80-tall eller noe

Vi har Bibelen i alle utgaver og innbindinger, to salmebøker og alle tilleggene til alt, pluss Koranen. Siden vi har brukt de i embets medfør begge to ble det mange utgaver etter hvert

Men hvis det plager deg å ha den, kan du vel kaste den?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.