Er dere flinke til å si ifra?
På restaurant - eller kafè, hvor dere får servert mat som ikke er som forventet?
Mamma, storesøster og jeg var nemlig på restaurant idag og spiste middag, enkel italiensk restaurant. Bestilte enkle retter, og maten til mamma og storesøster var kald, min mat var tydlig oppvarmet, lasagnen var ikke god i det hele tatt.
Servitøren kom aldri bort til bordet vårt enda vi gjorde gjentatte forsøk på kontakt, vi spiste litt og gikk deretter bort til kassen for å betale - hvorpå vedkommende spør om maten smakte - vi svarte som sant var at det gjorde den ikke. Han ble sur - og svarte at "jah, da skal dere ikke betale for den heller!" - "neivel" svarte da min mor. Så vi slapp hele regningen, noe som ikke var intensjonen vår, men vi mente virkelig at maten ikke smakte, men vi fikk ikke mulighet til å klage "underveis".
Er det frekt av oss? Noen andre som er flinke til å si i fra når man får servert noe som ikke er ok. Jeg har nemlig litt inntrykk av at vi nordmenn har litt lett for å bite i oss dårlig service, smile og være høflige.