Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-10, 09:38   #1
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mamma ser deg - om (fjern-)overvåking av barn

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg har ikke engang sjekket linkene. Jeg bare regner meg frem til hva det er. Jeg skal ALDRI ha dette. Jeg har sagt til gutta at de kan stole på meg uansett hva søren siden de ble født. Jeg akter å holde det løftet.

Nå skjønner jeg litt hvorfor du reagerer. Vi tenker veldig ulikt. Tror hvis man skal overvåke barna sine uten en grunn så har man virkelig lite å gjøre. Men jeg tenker heller på hvis noe skjer med barna. Og man finner dem ikke. Det gjør lettingen lettere enn å springe rundt overalt i nabolaget for å finne dem.
Men så snakker jeg om mindre barn. Altså 7-10 åring og ikke store tenåringer.

Gammel 06-08-10, 10:18   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Nå skjønner jeg litt hvorfor du reagerer. Vi tenker veldig ulikt. Tror hvis man skal overvåke barna sine uten en grunn så har man virkelig lite å gjøre. Men jeg tenker heller på hvis noe skjer med barna. Og man finner dem ikke. Det gjør lettingen lettere enn å springe rundt overalt i nabolaget for å finne dem.
Men så snakker jeg om mindre barn. Altså 7-10 åring og ikke store tenåringer.

Men hvor ofte har man bruk for noe slikt? Hvis man har brukt for det veldig ofte, så er det kanskje andre ting ved dagliglivet og hvordan man omgås barna sine man bør endre på.

Jeg tror at de som skaffer seg det her, gjør det med den grunnen du sier i hodet, men det kommer til å bli brukt som overvåking. Mine barn skal få oppleve hvordan det er å bli stolt på, og respektert, ikke leve med GPS-chip i nakken.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:37   #3
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En slik ordning kunne vært nyttig for meg, fordi lillegutt ikke har språk til å få forklart seg ordentlig hvis han kommer bort fra meg, og fordi han ikke nødvendigvis forstår at det å gå seg bort er en Dum Ting. Men da finnes det andre produkter på markedet som er ... hva skal man kalle det - mindre invaderende.
Det finnes f.eks en dings som man putter i barnets lomme, også en dings i sin egen lomme eller i huset eller hvor som helst barnet skal holde seg i nærheten av, også piper det i dingsen i egen lomme hvis barnet går utenfor en forhåndsdefinert radius. Et tenkt bruksområde for dette er f.eks autister eller andre barn som ikke helt skjønner sitt eget beste i skolegården - f.eks hvis det gis frihet under ansvar, men man allikevel vil vite om barnet stikker avgårde.
Det går an å få tak i tilsvarende med en gps-dings også, da kan man definere hvilket område barnet skal være innenfor definert ved gater f.eks, og går det utenfor det området så piper det i en alarm el. Og da kan barnet også trackes med den dingsen. Men da _er_ det jo helt bestemt en "tracking device" og ingen telefon liksom. Jeg liker litt tanken med å separere det ene fra det andre...

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:09   #4
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

En slik ordning kunne vært nyttig for meg, fordi lillegutt ikke har språk til å få forklart seg ordentlig hvis han kommer bort fra meg, og fordi han ikke nødvendigvis forstår at det å gå seg bort er en Dum Ting. Men da finnes det andre produkter på markedet som er ... hva skal man kalle det - mindre invaderende.

Til sånt bruk ser absolutt jeg nytten av en tracker fordi det kan gi barnet større frihet, og det høres fornuftig ut å holde den adskilt fra telefonen.

Hvis mine foreldre hadde insistert på at jeg skulle trackes da jeg var en 6-7 år, ville jeg har reagert kraftig, tror jeg. Om ikke da, men når jeg ble noen år eldre og forsto hva det innebar. Jeg tror jeg ville ha mistet tilliten til foreldrene mine. Det er nesten som om jeg hadde fått vite at moren min hadde lest dagboken min. Det er mange ting som kan være nyttig hvis det skjer noe helt spesielt, men at "alle" barn skal chipes fordi noen få barn blir borte, er en veldig skummel utvikling. Skal alle voksne kunne overvåkes fordi noen begår lovbrudd? De aller fleste av oss er jo sterkt imot det.

Og jeg tror ikke på at trackingen bare ville bli brukt i nødstilfeller. Når teknologien er på plass er det lett for mange å bruke den for eksempel for å finne ut hvor poden er som er forsinket til middag. Eller som en slags barnevakt. Barn har rett til privatliv. Dette bryter med det prinsippet, mener jeg.

Gammel 06-08-10, 11:41   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Til sånt bruk ser absolutt jeg nytten av en tracker fordi det kan gi barnet større frihet, og det høres fornuftig ut å holde den adskilt fra telefonen.

Enig. Jeg har en sønn med en autismespekterforstyrrelse, og jeg tenker at en slik tracker kanskje ville være med å utvikle han, i og med at han ville kunne få lov til å gå hjem fra skolen alene. f.eks.

Men, ellers - aldri i livet. Man har så utrolig lite frihet som barn, at det å kunne bevege seg litt fritt rundt når man er ute og ha en grad av selvstendighet, må da bare være av det gode. Det må oppfattes utrolig kvelende å vite at man blir potensielt overvåket hele tiden.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 01:47   #6
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen her erfaring med Bipper?

på SF.

Gammel 06-08-10, 02:06   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sporing av barn synes jeg blir noe ganske annet for en unge på 8 år og en unge på 15 år....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 02:27   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Sporing av barn synes jeg blir noe ganske annet for en unge på 8 år og en unge på 15 år....

Nja. Jeg syns vel at man skal ha peil på hvor åtteåringen er jeg og - men ikke gjennom hemmelig overvåkning og spionverktøy. Det får være grenser på å være koko.

Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 09:35   #9
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Nja. Jeg syns vel at man skal ha peil på hvor åtteåringen er jeg og - men ikke gjennom hemmelig overvåkning og spionverktøy. Det får være grenser på å være koko.

Men hvem sa det skal være hemmelig? Jeg tenker heller på det må være greit å spore hvis guds forby noe skjer med dem og man finner dem ikke. Nå er barna mine ganske så små. Så det stiller seg anderledes så klart. Enn å spore voksne barn.

Gammel 06-08-10, 10:09   #10
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vet hvor åtteåring min er - fordi jeg stoler på at hun er der hun sier hun skal være. Men ejg vet også hvor vi bor, jeg vet at mye kan skje, jeg vet at det ikke alltid er voksne i nærheten for å hjelpe, jeg vet at det kan være langt fra der hun er og hjem osv.

Men hvem sa det skal være hemmelig? Jeg tenker heller på det må være greit å spore hvis guds forby noe skjer med dem og man finner dem ikke. Nå er barna mine ganske så små. Så det stiller seg anderledes så klart. Enn å spore voksne barn.

Helt enig - og vi kommer heller ikke til å holde det hemmelig for henne - hvorfor skulle vi det? Tvert imot, hun er smart nok til både å få se denne nettsiden man skal bruke, og også smart nok til å skjønne hvorfor vi velger å gjøre det på denne måten. Jeg vet, fra faktiske hendelser, at andre i hennes aldersgruppe og omgangskrets har mottatt meldinger og telefoner av en type og fra personer jeg på ingen måte ønsker skal ha kontakt med mitt barn. Jeg vet også at barna har blitt truet til ikke å si noe om dette til voksne, og at det har blitt oppdaget grunnet tilfeldigheter. Dette slår meg som en bedre mulighet for oss til å ivareta henne. Over tid, når hun blir eldre og skjønner enda mer, vil vi selvsagt gi enda mer frihet og skjekke slikt sjeldnere.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 10:22   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det egentlig mer OK å overvåke noen, bare fordi man forteller dem at det er det man gjør?

Gammel 06-08-10, 10:58   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Går det forresten an å slå sammen disse to bipper-trådene? Jeg oppfatter at de egentlig er helt like.

Gammel 06-08-10, 11:00   #13
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Går det forresten an å slå sammen disse to bipper-trådene? Jeg oppfatter at de egentlig er helt like.

Enig. Done.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:07   #14
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Standard

Går det an å sperre telefonen for dyre nr uten å sperre på innholdstjenester og MMS og internett uten å måtte ha Bipper?

Gammel 06-08-10, 11:22   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på en debatt som har startet i USA, hvor barn er ekstremt mye mindre frie enn her, uten at det egentlig er spesielt mye farligere for barn der. En mor etterlot sønnen sin på 9 år på Bloomingdales og lot han finne veien hjem selv, til massiv kritikk. Her kan dere lese om hennes tanker rundt dette: http://www.nysun.com/editorials/why-...e-subway-alone

Det har også startet et slags movement som kalles for Free Range Kids.

Gammel 06-08-10, 15:01   #16
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Denne diskusjonen fikk meg til å tenke på en debatt som har startet i USA, hvor barn er ekstremt mye mindre frie enn her, uten at det egentlig er spesielt mye farligere for barn der. En mor etterlot sønnen sin på 9 år på Bloomingdales og lot han finne veien hjem selv, til massiv kritikk. Her kan dere lese om hennes tanker rundt dette: http://www.nysun.com/editorials/why-...e-subway-alone

Det har også startet et slags movement som kalles for Free Range Kids.

Det er heldigvis litt mer enn jeg fryktet da vi flyttet hit - unger går/sykler faktisk alene til og fra skolen. Men det er likevel milevis fra så fritt som i Norge. Og den der "det er farlig å gå alene" smitter litt.

Men da vi var på ferie, i en liten landsby-by, lot vi de to eldste ungene (10 og 12, men han har noen issues som gjør ham litt yngre) være alene i landsbyen og spille spill og leke, mens vi var 500 meter borte på vinfestival ( ansvarlige foreldre altså). De hadde mobil med seg. Og det gikk fint.

Jeg tenker som så at ungene først får mobil når de er store nok til å takle ansvaret. Og at da vi var små var vi ute og sprang dagen lan uten mobil. Og overlevde. Så mye farligere er ikke verden blitt. Mine barn skal ikke overvåkes. Jeg forstår det kan være enkelt og praktisk, men det blir ikke rett av den grunn.

Helt ærlig, man kan jo like gjerne operere inn en GPS-brikke i dem.

Stole på barna.

Gammel 06-08-10, 15:11   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har levd noen år under prinsippet om at hvis jeg likevel ikke hadde noe å skjule så burde det ikke være noe problem at noen leste alt jeg skrev, hørte på samtaler på telefon, sjekket alle bevegelser på bank, kilometerteller på bil osv. Fordi jeg jo ikke hadde noen hemmeligheter så da kunne det ikke skade, vel.

Jeg synes jo ikke skillet burde gå på "om man hadde noe å skjule", men om man følte seg komfortabel med det. Ta sex som en sammenligning, grunnen til at man har sex med folk er jo ikke fordi "det ikke er noe som taler mot det. H*n er ren, har attest på h*n ikke har hiv og neppe kommer til å drepe en". Grunnen til at man har sex med folk er jo at man har lyst. At man har en mulighet til å si nei, hvis man ikke føler seg komfortabel med det. Og slik er det jo med kontroll og overvåkning også.

(Nå blir jeg kastet ut på grunn av brannalarm. Tror dere det er noen som overvåker meg og ikke vil ha meg her? )

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Helt ærlig, man kan jo like gjerne operere inn en GPS-brikke i dem.

Ja, da kunne man jo ha identifisert de i tillegg. For ikke å snakke om at man hadde sluppet å sende med de nøkler fordi at man kunne ha programmert dørene til å åpnet for de med den rette chippen. (Det gjøres på dører. Kattedører som åpnes bare for "den rette" katten).

Og ikke hopp på meg, enda! Jeg mener ikke at man skal gjøre det, eller at det er lurt!

Gammel 06-08-10, 11:23   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

m^2, jeg ser poenget i din situasjon, det blir noe annet når kommunikasjonen i utgangspunktet er komplisert. (Og imponerende, I must say. , sånn for å få det frem her også!)

Men i helt vanlige familier, helt vanlige forhold, når alt er Helt Vanlig? Hell, no. Dette er å tippe over på paranoia, manglende respekt for privatliv, og å farliggjøre livet i overkant mye.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:26   #19
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

m^2, jeg ser poenget i din situasjon, det blir noe annet når kommunikasjonen i utgangspunktet er komplisert. (Og imponerende, I must say. , sånn for å få det frem her også!)

Men i helt vanlige familier, helt vanlige forhold, når alt er Helt Vanlig? Hell, no. Dette er å tippe over på paranoia, manglende respekt for privatliv, og å farliggjøre livet i overkant mye.

Og i den Free Range Kids bloggen som Glitterchick nevnte står det ofte mye bra

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:34   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Embs, smart kjøp! Det er mange fler voksne menn som forsvinner enn barn, og det mye oftere jeg ikke vet hvor mannen min er, enn sønnen min.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.