Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vasker du oppvaskbørsten?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-10, 23:10   #1
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vasker du oppvaskbørsten?

Ja, vasker oppvaskbørsten veldig ofte. HAr flere oppvaskkoster som jeg bytter på med men merker at de fra Jordan er av mye bedre kvalitet.

Jeg har el-tannbørste og bytter omtrent 2.hver mnd. Da byttes alle tannbørster samtidig.

Gammel 07-08-10, 23:23   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg vasker tannbørstene også - etter råd fra tannlegen.

I oppvaskmaskinen?!

Det har aldri falt meg inn å vaske oopvaskbørsten i oppvaskmaskinen, men det var smart. Jeg har vasket den litt nå og da for hånd, og kastet dem relativt ofte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:52   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker oppvaskbørsten en gang i uka eller så, og nei, jeg har tilgode å vaske tannbørsten i oppvaskmaskina. Det er ikke saus- og fettrester i tennene mine når jeg pusser tennene, så skylling i varmt vann holder.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 14:26   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jepp, jeg hiver oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen innimellom. Skal innnrømme at svært lite blir vasket opp "for hånd" her i huset. Det meste går i maskinen.
Et annet tips når vi først er inne på det - Jeg vasker også alle deler, filter, glass osv fra viften over ovnen i oppvaskmaskinen. Funker som bare det, fjerner fett og smuss lett som en plett

Gammel 08-08-10, 14:33   #5
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, nei. Har aldri slått meg at jeg burde det engang. :sluske:
Den vaskes jo når jeg vasker med den tenker jeg, også gir jeg den gjerne en runde med zalo når vi er ferdige og så skylles den i kokvarmt vann (fra kranen -ikke kokt). Blir den ikke ren nok da altså? Jeg syns skitne oppvaskkoster er ekkelt, så om den får graps på seg som ikke går av byttes den ut. Kosten henger forøvrig på knagg på veggen over vasken, og da skulle det tatt seg ut om den var synlig skitten (nå bjeller det i bakhodet at "du blir syk av usynlig skit også", men den bjella klinger lavt altså).

Gammel 08-08-10, 22:49   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bytter begge deler ganske ofte. Sikkert en gang pr måned. Det hender oppvaskkosten blir vasket i maskinen, men ikke ofte.

Gammel 08-08-10, 22:57   #7
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja det gjør jeg ofte.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:22   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppvaskbørsten går i oppvaskmaskina jevnlig ja. Den både føles og ser renere ut sånn.

Gammel 08-08-10, 00:05   #9
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Oppvaskbørsten går i oppvaskmaskina jevnlig ja. Den både føles og ser renere ut sånn.

Enig

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:43   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sjokodille, her.

Jeg føler meg alltid så hygienisk når jeg vasker oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen, flere ganger i uken.

Men så gikk det opp for meg... Tannkosten, den vasker jeg jo aldri

Tannkosten skiftes ut ofte.

Oppvaskkosten bor i oppvaskmaskinen. Den står i bestikkurven til enhver tid og tas ut når vi trenger den. Så den er alltid ren.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:55   #11
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasker oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen hver dag, og den holder seg utrolig godt!
Har en børste i evigheter. Tannbørsten skyller jeg bare, og bytter innimellom.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 23:59   #12
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Vasker oppvaskbørsten i oppvaskmaskina med jevne mellomrom, og bytter den vel ut etter et pr mnd? Tannbørsten blir også bytta ca hver andre mnd.

Dobørsten (uten sammenligning forøvrig) er det verre med... Den burde nok blitt bytta oftere enn den blir, for den blir IKKE vaska...

Gammel 08-08-10, 00:19   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eni, her.

Vasker oppvaskbørsten i oppvaskmaskina med jevne mellomrom, og bytter den vel ut etter et pr mnd? Tannbørsten blir også bytta ca hver andre mnd.

Dobørsten (uten sammenligning forøvrig) er det verre med... Den burde nok blitt bytta oftere enn den blir, for den blir IKKE vaska...

Ikea! Jeg har dobørsteskrekk og bytter sikkert børste annenhver måned.

Gammel 08-08-10, 00:24   #14
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Ikea! Jeg har dobørsteskrekk og bytter sikkert børste annenhver måned.

Bor jo langt oppi Gokk, og laaaaangt unna nærmeste Ikea... Men har jo sett billige dobørster på både Biltema (!!) og Europris (eller var det Nille?)... Burde absolutt byttet den også annenhver mnd ja... (kanskje jeg bare hamstrer noen børster neste gang, og setter i boden? )

Gammel 08-08-10, 00:36   #15
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Oppvaskbørsten vasker jeg ofte i oppvaskmaskina og så bytter jeg den ut ca en gang i mnd. Innimellom legger jeg klut og børste i klor.
Tannbørster bytter vi ut annenhver mnd. Antibaktrielt munnskyllevann skal jeg innføre i heimen ser jeg. Takk for tips.
Dobørsten legger jeg i klor ofte, og så kjøper vi ny 1-2 ganger i året.

Gammel 07-08-10, 23:57   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma la alltid kluter og oppvaskbørste i klor, så det har jeg også gjort. Men altfor sjelden, egentlig. Men så leste jeg her inne at mange vasket oppvaskbørsten i oppvaskmaskinen, så nå gjør jeg det.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 00:17   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Her stappes den i oppvaskmaskina ganske ofte, en gang i uka kanskje, og den brukes ikke så ofte siden vi stapper alt vi kan i maskina.
Kluten byttes så og si hver dag, og tannkostene regelmessig. Men å sette den i antibakterielt munnvann var lurt.

Gammel 08-08-10, 01:14   #18
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Her stappes den i oppvaskmaskina ganske ofte, en gang i uka kanskje, og den brukes ikke så ofte siden vi stapper alt vi kan i maskina.

Tannbørsten skiftes regelmessig. Vasker den ikke spesiellt.

Gammel 08-08-10, 03:10   #19
kris
kross

kris sin avatar

Hvor: Bergen
kris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smartkris imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg opplevde nettopp at oppvaskbørsten ikke tålte en tur i oppvaskmaskinen - den brakk rett og slett rett av i selve børstedelen etterpå. Det var en av de nye, fancy gjennomsiktige børstene til Jordan, er det andre som har opplevd noe sånt med dem?

Svaret er at jeg har begynt å putte oppvaskbørsten i maskinen etter å ha fått det tipset på jobben (men er blitt skeptisk etter denne opplevelsen, gidder ikke kjøpe ny børste etter hver tur i maskinen ...). Tannbørstene vaskes ikke, men skiftes relativt ofte. Dobørsten står alltid i vann med enten klor eller sånn WC-vask i, og skylles/vaskes hver gang vannet skiftes.

kris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:47   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kris, her.

Jeg opplevde nettopp at oppvaskbørsten ikke tålte en tur i oppvaskmaskinen - den brakk rett og slett rett av i selve børstedelen etterpå. Det var en av de nye, fancy gjennomsiktige børstene til Jordan, er det andre som har opplevd noe sånt med dem?

Det var neppe oppvaskmaskinens skyld, for min forrige sånn børste brakk også midt på børstedelen, og den hadde ikke vært i maskinen. Tror heller på en svakhet i designet/materialet.

Nå har min forøvrig vært en runde i oppvaskmaskinen og jeg er litt skuffet over at det ikke vises bedre. Jeg vet det jo, bevares, men jeg er veldig opptatt av at det skal vises når jeg har gjort noe husarbeidsaktig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.