|
|||||||
| Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg er og glad i orkideer. Dog er jeg aldri helt blitt klok på hvor de skal klippes av/om de skal klippes av etc...Mine får for øvrig vann når jeg kommer på det. De er jo egentlig snylteblomster selv - og opprinnelig fra regntidssteder, så de tror sikkert det er regntid når de får vann. (lar dog ikke de stå i vann)
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?
Ikke jeg heller. Min mor sier at de skal klippes av, men mine blomstrer gjerne om igjen på samme grein.
|
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Våre orkideer fikk rikelig med kokt avkjølt vann helt over potta i vasken (av sambo, jeg gidder ikke dille med slikt) en gang i uka - eller var det annenhver? Vi var på et tidspunkt redningssentral for andres halvdøde orkideer, og klarte å få liv i og blomster på alle vi fikk. En ga vi opp og kastet i et gammelt blomsterbed tidlig på sommeren. Da høsten kom, var det jammen blitt liv i den, og på vinteren blomstret den.
|
|
|
#4 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg har en lys gul phalaenopsis som er 9 år nå, den blomstrer 3 ganger i året. Den får en skvett vann en gang i uka, eller jeg gir den en god skylling under springen, og lar vannet renne av før jeg setter den tilbake i potta si. Litt gjødsel et par ganger i året. Har egentlig inntrykk av at den blomstrer mest etter lang tid med neglekt
|
|
|
|
#5 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg har pleid å vanne ved å sette dem i vasken og la vannet renne en stund. De kommer alltid igjen med nye blomster. Spesielt mye blomster fikk jeg etter at jeg hadde latt dem stå ute en sommer.
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Kanskje mannen min smugvanner dem? De jeg har blomstrer alle for n'te gang.
|
|
|
#7 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg har en ny en nå som jeg ikke skal klippe av, skjønner jeg. Det kommer opp nye stilker, men de bærer dårlig med blomster første gangen iallefall.
|
|
|
#9 |
|
godtemonster
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg har hatt orkideer i åresvis, 7-8 år tror jeg den eldste ble, og de har alle blomstret flere ganger i året. Til slutt gikk vi lei og drepte alle vi hadde (det vil si, vi sluttet å passe på dem).
|
|
|
#10 |
|
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Jeg vet ikke, jeg bare hører på det Orkidéspesialisten sier om myten om eggeglasset. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Fem, seks år er noen av mine blitt og de blomstrer og blomstrer.
|
|
|
#12 |
|
En som trener
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Hva, sier dere at jeg ikke er et Botanisk Geni TM som har fått min til å blomstre en gang til? Jeg som er skikkelig stolt. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Epikur
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Den som fant på det der med blomster og bier, må ha sett for seg en orkide. For oss som var vant med løvetann ga det lite mening.
|
|
|
#14 |
|
Live and let live
|
Luftfuktighet i huset har mye å si for hvor mye vann blomsten trenger. Jeg har merket forskjell på fuktige og tørre hus jeg har bodd i. (Har luftfuktighetsmåler.)
|
|
|
#15 |
|
godtemonster
Jeg tror også temperaturen der blomsten står spiller en rolle for blomstring. Vi bor i et gammelt trehus med glisne gamle vinduer, og det ser ut til å være perfekt for orkideer.
|
|
|
#16 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ah - der sier du noe. Jeg trodde det ville være døden for mine da jeg flyttet de i kjøkkenvinduet som jeg ofte har åpent for lufting. Men det er kanskje nettopp det som skulle til? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
guru advisor
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Mina X: |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Men skal man klippe eller ikke? Og hvor langt ned skal man i så fall klippe? Og når? Når blomstene har falt av, men stilken er fortsatt grønn eller vente til den er vissen? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Den jeg fikk igjen blomst på gammel stilk, klippet jeg til litt under der den hadde visnet av seg selv. De andre har visnet sakte men sikkert helt ned og da fjernet jeg den gamle stilken - og som sagt på en av de kom det opp en helt ny stilk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Erfaren
|
Sv: Hvor lenge har dere en orkide?Nå har jeg tatt bort alt bark og satt de i en glassvase/krukke med pittelitt vann i. Blomstrer som bare det. Jeg har aldri hatt orkideèr lenge!
|
![]() |
|
|