Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Rødt kjøtt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-10, 14:37   #21
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rødt kjøtt

Nei, jeg er ikke opptatt av det. I Norge så består rødt kjøtt hos oss nesten kun av elg, men i USA blir det litt annerledes. Mer enn to ganger i uker tror jeg uansett ikke det blir.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 14:51   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ikke jeg heller. Vi spiser (eller, mannen spiser - jeg prøver) lavkarbo og det går endel i kjøttdeig og bacon og slikt. Og det kommer vi til å fortsette med. Jeg liker best kylling da. Jeg tror ikke det er usunt for kroppen overhodet, men skjønner miljøproblemet.

Rødt kjøtt er jo helt klart koblet til kreft, og bacon, som er røkt og stekt fett er jo også ganske problematisk i forhold til kreft, så jeg syns det er rart å avfeie det helt og holdent.

Jeg innbiller meg at jeg er arvelig disponert for kreft i fordøyelsessystemet, og begrenser inntaket. Til sammen tror jeg familien spiser 1-1,5 kg per uke, altså fordelt på 5 personer. Det er mest karbonadedeig.

Gammel 20-08-10, 14:55   #23
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Vi prøver å spise MER rødt kjøtt en tidligere, fordi vi har en arvelig sykdom (CTD) i slekta (det ser ut til at den nærmeste familien har sluppet unna, vi venter på blodprøveresultatene) som gjør at man får kronisk karnitinmangel. Uten karnitin klarer man ikke å bryte ned fett, og det kan gi energimangel som fører til alvorlige hjerte- og hjerneskader.

Det er en veldig sjelden sykdom, men det er relativt mange som ikke er blitt oppdaget, fordi man kan holde det delvis i sjakk med et tradisjonelt kosthold rikt på rødt kjøtt. I vår slekt ble det ikke oppdaget hvor vanlig det var før nå rundt 2000-tallet da det ble vanlig med et "sunt kosthold" bestående av grønnsaker og hvitt kjøtt. Da var det flere unge mennesker som døde plutselig.

Det fins ulemper med rødt kjøtt, men det er også veldig mange vitaminer og næringsstoffer man kan få i seg fra denne kilden. Og miljømessig er sauekjøtt noe av det beste man kan spise i Norge, siden landskapet over store deler av landet passer bedre til sau enn til korn. Viltkjøtt er jo også fullstendig økologisk. Vegetarmåltider har vi faset ut av kostholdet vårt, og ungene får gjerne en elgpølsesnabb å gnafse på.

Gammel 20-08-10, 14:58   #24
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiser nok litt rødt kjøtt. Vet at det ikke er optimalt for miljøet, samt at det kan være kreftfremkallende (?) Men som Kamp skriver så er det ikke så lett - det er jo noe galt med det meste.

Men uansett rødt kjøtt er for meg en god kilde til jern, noe jeg har en kronisk mangel på. Så jeg prøver egentlig ikke å begrense det heller.

Gammel 20-08-10, 15:03   #25
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

jeg er ikke spesielt opptatt av å begrense rødt kjøtt, men jeg er opptatt av variasjon, så jeg prøver å fordele ukens middager jevnt på kylling, svin, rødt kjøtt, fisk og vegetar, og da blir det naturlig ikke mer enn maks to måltider med noe av det.

Bortsett fra at jeg ikke tåler svinekjøtt, så det har vi aldri.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 15:13   #26
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Jeg håper virkelig vi kan ta igjen USA på dette punktet. Der har de snakket om å minimere kjøttinntaket av rødt kjøtt lenge. ( de har derimot mange andre ting som ikke er bra, men det er ikke diskusjonen).

Ta igjen og ta igjen, de spiser vel i utgangspunktet ganske mye mer rødt kjøtt enn gjennomsnittsnordmannen?

Gammel 20-08-10, 15:15   #27
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Rødt kjøtt er jo helt klart koblet til kreft, og bacon, som er røkt og stekt fett er jo også ganske problematisk i forhold til kreft, så jeg syns det er rart å avfeie det helt og holdent.

Enig. Ikke bare rart, men dumt.

Gammel 20-08-10, 15:44   #28
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Ta igjen og ta igjen, de spiser vel i utgangspunktet ganske mye mer rødt kjøtt enn gjennomsnittsnordmannen?

Oh yes!

Jeg kunne jo sånn i teorien spist ubegrensede mengder rødt kjøtt, iom at det vel er tykktarmskreft rødt kjøtt i første rekke er koblet til? Og jeg innehar ingen tykktarm.

Men vi forsøker å redusere det røde kjøttet okke som. Jeg føler meg stort sett tung og daff etter å ha spist det.

Men nå begynner det jo å bli vanskelig å få tak i OK fisk også her i USA. De prøver seg jo på at oljen i Gulfen er borte og man må baaare spise fisken derfra, for den er fin. Men den kjøper jeg ikke for fem flate øre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.