|
Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner
Det skal jeg gjøre - takk for tipset.
![]() |
#22 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det slet jeg også fryktelig med før jeg begynte med lavkarbo kosthold, nå holdes det jevnt hele døgnet og det er utrolig deilig. Har du sjekket oppskriftene inne på lenabeatrice.net eller lavkarbo.no?
![]() |
#23 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDet er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid. |
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterSteke i melkefritt smør er vel ikke så veldig godt det heller akkurat, da hadde jeg heller funnet meg en oljetype jeg liker. Men har du prøvd kaldpresset rapsolje - altså en litt dyrere type? Den smaker bedre.
Lillegutt, som ikke på noen måte er på lavkarbodiett men som spiser litt snevert av andre grunner, spiser en diett veldig likt det SF skisserer her. Han kan dog spise nøtter, og det meste av frukt, men ikke melkeprodukter og ikke soja, ikke ting med mye stivelse (inkl. mais, potet, ris, osv, og han har cøliaki ). Til han hjelper det å være litt kreativ med grønnsaker - det står ikke på listen din over ting du spiser? Blomkålmos, blomkålris, brokkoligrateng (med sojaost hvis du vil ha noe slikt, eller et eller annet erstatningsprodukt for fløte basert på soja eller havre). Supper fra bunnen av er enkelt og godt, kjøp kraft så blir det god tilleggs-smak på det. Mye godt å lage med spinat, rotgrønnsaker, aubergine, tildels squash, slikt blir man god og mett av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterHavregryn kan du f.eks lage med kokosmelk om du vil ha en mer... melkete konsistens. Og bær på. (ikke at lillegutt tåler havregryn, men det er prøvd i det minste). |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterMelon er fint på standard lavkarbo - det kan man spise. |
![]() |
![]() |
#27 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter
Jeg har heldigvis gjort såpass med jobb at jeg har denne lista inne - det ville muligens vært vanskelig å hevde at man var på lavkarbodiett ellers.
![]() |
#28 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter
Jeg spiser makrell i tomat. Det synes jeg er helt greit, selv om det inneholder litt sukker. Jeg trodde det var litt sånn ja-mat egentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
VeloppDragen
|
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerHeldigvis kan jeg bruke smør. Til vanlig er det bare søtmelk, fløte og is jeg bør holde meg unna, men nå som jeg har inntatt yoghurt, kesam og cottage cheese daglig, har jeg fått problemer. De siste to dagene har jeg minimert innholdet av dette i maten, og i går gikk det mye bedre. Sønnen min (som også er laktoseintolerant) bruker den blå margarinen, og jeg er glad jeg slipper. Rapsolje brukte jeg fordi Fedon anbefalte det, men det ble med den ene omeletten. Men jeg bruker rapsolje til andre ting (det er jo en av oljene som tåler varme godt, har jeg skjønt) hvor smaken på oljen ikke blir så framtredende.
![]() |
#32 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterKan du spise ost? Hvis du tåler det,så kan du lage ostesnacks - steke i micro, osteterninger osv...Nå har det kommet bokser hvor det ligger osteterninger ideilig lake også - feks m hvitløk og chili.. nam.
![]() |
#33 |
godtemonster
Jepp - hard ost går fint. Fetaost også. Det skal jeg jammen utnytte mer. Stekt ost er jo kjempegodt.
![]() |
#34 |
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
![]() |
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterNå er ikke jeg noen ekspert altså, men jeg ville bare si at det virker nesten som du har kommet i ketose med de symptomene du nevner. Kanskje du er en av de som går lettere i ketose? Symptomene du beskriver: svimmelhet/ veldig sulten er symptomer som kan komme i begynnelsen av en kostomlegging til lavkarbo/ketolysekost. Men det pleier å gå over etter 1 uke eller 2. Og da vil du føle deg i helt enormt god form. Jeg har aldri følt meg bedre enn jeg gjør når jeg spiser lavkarbo / er i ketose, og jeg hadde de samme symptomer som deg første uka. Jeg var svimmel/trøtt, hadde et veldig sultbehov, og lett hodepine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterTakk, gladjenta. Ja kanskje jeg er i ketose? Hvis det betyr at jeg blir fortere tynn, er jo det fint. Gleder meg til å bli i bedre form så jeg kan begynne å trimme litt. Jeg merker så langt ikke noe forskjell på hverken generell form eller bukselinning.
![]() |
#36 |
Passiv
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDu bør seriøst ikke gå i ketose uten å ha tatt litt blodprøver og satt deg grundig inn i hva det innebærer først altså. Ja - man går ned i vekt. Men det er ekstremløsninger og skal ikke brukes bare i forbifarten etter min mening. |
![]() |
![]() |
#37 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterMen jeg har jo ikke gjort noe annet enn å følge Fedons diett - er det en ekstremløsning? Jeg aner ingen ting om ketose og har ikke behov for å ty til ekstremløsninger. Om gladjenta lurer på om jeg er i ketose, så er vel ikke det noe jeg skal ta så alvorlig at jeg må sette i gang med legeundersøkelser?
![]() |
#38 |
Ekvilist
|
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDu kan sjekke om du er i ketose med ketostix. (Man er vel i ketose i praksis før det slår ut på stixen, men ikke i en slik grad at det gir så veldig vektreduksjonsboost hvis jeg har skjønt det riktig.) Hvis du følger Fedons diett, så tviler jeg på at du er i ketose.
![]() |
#39 |
godtemonster
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterSå lenge jeg spiser det jeg skal i henhold til dietten, og jeg spiser til og med mer enn det Fedon anbefaler, så tror jeg det er lite sannsynlig, ja. Det er vel ikke så rart at man blir litt svimmel og uggen og sulten når man plutselig endrer kosthold så drastisk - jeg svarte litt sleivete på gladjentas melding uten at det betyr at jeg faktisk tror jeg er i ketose.
![]() |
#40 |
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
![]() |
![]() Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterKetostix kan du kjøpe på apoteket. Koster ca 100 kr for en boks med 50 stix. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|