|
|||||||
| Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner
Lavere GI enn poteter antar jeg. Fedon er opptatt av GI, i motsetning til Hexeberg og "ketosefolka". For de som ikke lever ketogent er GI interessant, fordi lav GI (eller GB) også gir lavere blodsukkerstigning - dermed holdes blodsukkeret mer stabilt. For folk som søker ketose er ikke GI relevant.
|
|
|
#2 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det skal jeg gjøre - takk for tipset.
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerDu har mange av de samme allergiene som meg, ser jeg. Men jeg kan spise Cashew, men ikke pinjekjerner.
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Lavkarbo] NybegynnerfrustrasjonerFedon har så vidt jeg har skjønt moderert seg litt ettersom åra har gått, og ny forskning har kommet. I begynnelsen var han litt sånn GR, men uten brød og poteter. Etterhvert tror jeg at han har økt anbefalt fettmengde litt. Så omelett i smør er nok helt ok, selv om man følger Fedon. Men ikke fettmesking.
|
|
|
#6 |
|
Ekvilist
|
Jeg tipper det. Hvis man ser på havregrøt så har store havregryn samme karbohydratinnhold som lettkokte havregryn (61 kh per 100 g eller noe sånt?). Men store havregryn har lavere GI enn lettkokte, derfor anbefales disse framfor lettkokte. Det gir lavere blodsukkerstigning.
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDet er ikke så mye jobb å sette seg inn i lavkarbokosthold. Og det er dessverre ganske nødvendig dersom du skal ha resultater som du trives med og som hjelper deg over tid. |
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterSteke i melkefritt smør er vel ikke så veldig godt det heller akkurat, da hadde jeg heller funnet meg en oljetype jeg liker. Men har du prøvd kaldpresset rapsolje - altså en litt dyrere type? Den smaker bedre.
Lillegutt, som ikke på noen måte er på lavkarbodiett men som spiser litt snevert av andre grunner, spiser en diett veldig likt det SF skisserer her. Han kan dog spise nøtter, og det meste av frukt, men ikke melkeprodukter og ikke soja, ikke ting med mye stivelse (inkl. mais, potet, ris, osv, og han har cøliaki ). Til han hjelper det å være litt kreativ med grønnsaker - det står ikke på listen din over ting du spiser? Blomkålmos, blomkålris, brokkoligrateng (med sojaost hvis du vil ha noe slikt, eller et eller annet erstatningsprodukt for fløte basert på soja eller havre). Supper fra bunnen av er enkelt og godt, kjøp kraft så blir det god tilleggs-smak på det. Mye godt å lage med spinat, rotgrønnsaker, aubergine, tildels squash, slikt blir man god og mett av. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
godtemonster
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter
Jeg har heldigvis gjort såpass med jobb at jeg har denne lista inne - det ville muligens vært vanskelig å hevde at man var på lavkarbodiett ellers.
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter
Jeg spiser makrell i tomat. Det synes jeg er helt greit, selv om det inneholder litt sukker. Jeg trodde det var litt sånn ja-mat egentlig? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterHavregryn kan du f.eks lage med kokosmelk om du vil ha en mer... melkete konsistens. Og bær på. (ikke at lillegutt tåler havregryn, men det er prøvd i det minste). |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterMelon er fint på standard lavkarbo - det kan man spise. |
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDu bør seriøst ikke gå i ketose uten å ha tatt litt blodprøver og satt deg grundig inn i hva det innebærer først altså. Ja - man går ned i vekt. Men det er ekstremløsninger og skal ikke brukes bare i forbifarten etter min mening. |
|
|
|
#14 |
|
godtemonster
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterMen jeg har jo ikke gjort noe annet enn å følge Fedons diett - er det en ekstremløsning? Jeg aner ingen ting om ketose og har ikke behov for å ty til ekstremløsninger. Om gladjenta lurer på om jeg er i ketose, så er vel ikke det noe jeg skal ta så alvorlig at jeg må sette i gang med legeundersøkelser?
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterDu kan sjekke om du er i ketose med ketostix. (Man er vel i ketose i praksis før det slår ut på stixen, men ikke i en slik grad at det gir så veldig vektreduksjonsboost hvis jeg har skjønt det riktig.) Hvis du følger Fedons diett, så tviler jeg på at du er i ketose.
|
|
|
#16 |
|
godtemonster
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterSå lenge jeg spiser det jeg skal i henhold til dietten, og jeg spiser til og med mer enn det Fedon anbefaler, så tror jeg det er lite sannsynlig, ja. Det er vel ikke så rart at man blir litt svimmel og uggen og sulten når man plutselig endrer kosthold så drastisk - jeg svarte litt sleivete på gladjentas melding uten at det betyr at jeg faktisk tror jeg er i ketose.
|
|
|
#17 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukterKetostix kan du kjøpe på apoteket. Koster ca 100 kr for en boks med 50 stix. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Legen ble vel nevnt hvis det var slik at man var i ketose uten å spise for å være det, altså at man ikke _burde_ vært i ketose. Og det er jo kurant nok. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
godtemonster
Gladjenta tenker vel på det Smilefjes sier her:
|
![]() |
|
|